Dowiedz się, jak działają tarcze i klocki hamulcowe w samochodach
Jeśli chodzi o zatrzymanie pojazdu, ważną rolę odgrywają zarówno tarcze hamulcowe, jak i klocki hamulcowe. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś, co je różni? Z miękkich materiałów wykonane są klocki hamulcowe, natomiast z twardszych – wirniki.Ponieważ mają mniejszą gęstość, trzeba będzie częściej wymieniać klocki hamulcowe.
Rotory to same tarcze, jeśli Twój samochód ma hamulce tarczowe. Wirniki są umieszczone wewnątrz każdego z kół i obracają się w tym samym tempie co koła. Kiedy naciskasz na hamulce, klocki ściskają się wokół wirników, wspomagając zatrzymanie pojazdu.
Elementy składowe tarczy hamulcowej:
Tarczowy układ hamulcowy składa się z wielu różnych elementów, ale w swojej najbardziej podstawowej funkcji układ składa się z:
- Tarcza/rotor
- Zacisk hamulcowy
- Klocki hamulcowe
Działanie hamulca tarczowego:
Hamulce tarczowe działają podobnie do hamulców rowerowych. Po naciśnięciu przełącznika ciągnie on za sobą metalową linkę, która zgniata ze sobą dwa zaciski, powodując szlifowanie pomiędzy elastycznymi poduszkami a metalową krawędzią na oponie.
Ponadto, gdy czynnik nacisku jest stosowany do pedału hamulca w pojeździe, płyny są wtłaczane przez cylindry i cylindry, aby zgnieść poduszki hamulcowe razem.
Poduszki hamulcowe w hamulcu tarczowym dociskają wirnik, a nie koło, a moc jest przesyłana bezpośrednio, a nie przez ogniwo. Tarcie między poduszkami a płytą obniża samochód i nagrzewa koło. Większość nowoczesnych samochodów korzysta z hamulców tarczowych.
Zalety hamulca tarczowego:
Poniżej przedstawiono korzyści wynikające z zastosowania hamulców tarczowych:
1. Mniej części ruchomych
2. Dłuższa żywotność z powodu mniejszej liczby ruchomych części i bardziej udanego rozpraszania ciepła.
3. Poduszki ocierające są skutecznie otwarte do wymiany lub dochodzenia.
4. Prosty dostęp do zacisków do czyszczenia i utrzymania.
5. Cały calliper może być wyeliminowany do konserwacji bez eliminowania wirnika i centrum.
Klocki hamulcowe są połączone z zaciskami.Gdy uruchamiasz hamulce, zamykają się one przed wirnikami hamulców tarczowych. Klocki hamulcowe to płaski kawałek stali z grubą warstwą materiału ciernego po jednej stronie, występujący w tarczowych układach hamulcowych.Rodzaj zastosowanego materiału ciernego różni się w zależności od typu i wielkości pojazdu, a także od typu zacisku hamulcowego.
Praca klocków hamulcowych:
Kierowca korzysta z tarczowego układu hamulcowego poprzez wciśnięcie pedału hamulca. W ten sposób wywiera się nacisk na pompę hamulcową, która jest zasadniczo tłokiem otoczonym płynem hamulcowym. Płyn przepływa przez przewody hamulcowe, powodując, że zacisk ściska parę klocków hamulcowych o tarczę hamulcową. To powoduje, że koło zwalnia. Energia wytworzona podczas zatrzymania samochodu zamienia się w ciepło odpadowe, które musi zostać rozproszone. Ponieważ hamulce tarczowe mają krótszy czas chłodzenia niż hamulce bębnowe, zapewniają lepszą skuteczność hamowania.W wyniku użytkowania warstwa materiału ciernego staje się cieńsza i klocki hamulcowe muszą być w końcu wymienione.
Elementy składowe klocków hamulcowych:
Elementy składowe klocków hamulcowych:Klocki hamulcowe składają się głównie z trzech części, a mianowicie:
- Płyta tylna
- Podłoże okładzinowe
- Mieszanka okładzin ciernych
Rodzaje klocków hamulcowych:
Klocki hamulcowe mają różne rodzaje i mają różne rozmiary.
Poniżej przedstawiamy główne rodzaje klocków hamulcowych:
- Półmetaliczny
- Z niewielką zawartością metalu
- Ceramika
Jak zorientować się, kiedy jest to idealna okazja do zmiany?
- Uporczywe odgłosy tarcia, które towarzyszą każdemu spowolnieniu.
W przypadku, gdy podczas zwalniania odczuwa się drżenie w fotelu kierowcy lub pojazd nierówno „ciągnie”.
Jeśli zauważą Państwo zmniejszenie ilości płynu hamulcowego
W przypadku stwierdzenia, że droga unieruchomienia pojazdu uległa wydłużeniu
Naprawa i wymiana szczęk hamulcowych:
Nie sugeruje się naprawy pniaka. W przypadku, gdy część jest uszkodzona, należy ją wymienić, również z tego powodu, że jej koszt jest generalnie niski. Jej wymiana pozwala na wydłużenie żywotności płyt i całego mechanizmu spowalniającego.. Mając do dyspozycji kilka fundamentalnych aparatów, podmiana kikutów powinna być podobnie możliwa swobodnie. W tym celu należy postępować zgodnie z załączoną metodologią:
- Zaciągnąć hamulec ręczny i podnieść pojazd
- Zdjąć koło
- Zdjąć szpilki mocujące i prowadzące
- Za pomocą szczypiec i śrubokręta „udusić” cylindry w komorach pomocy i wyeliminować segment, który ma być zastąpiony.
- Nasmarować sworznie prowadzące olejem i wykonać czynności przedstawione powyżej w żądaniu wymiany.
Źródło informacji:
Źródło informacji o klockach hamulcowych: autoczescionline24.pl
Źródło informacji o tarczach hamulcowych: warsztatowiec.info