Dowiedz się, jak działają tarcze i klocki hamulcowe w samochodach | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 13.05.2023

Dowiedz się, jak działają tarcze i klocki hamulcowe w samochodach

Jeśli chodzi o zatrzymanie pojazdu, ważną rolę odgrywają zarówno tarcze hamulcowe, jak i klocki hamulcowe. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś, co je różni? Z miękkich materiałów wykonane są klocki hamulcowe, natomiast z twardszych – wirniki.Ponieważ mają mniejszą gęstość, trzeba będzie częściej wymieniać klocki hamulcowe.

Rotory to same tarcze, jeśli Twój samochód ma hamulce tarczowe. Wirniki są umieszczone wewnątrz każdego z kół i obracają się w tym samym tempie co koła. Kiedy naciskasz na hamulce, klocki ściskają się wokół wirników, wspomagając zatrzymanie pojazdu.

Elementy składowe tarczy hamulcowej:

Tarczowy hamulcowy składa się z wielu różnych elementów, ale w swojej najbardziej podstawowej funkcji układ składa się z:

  • Tarcza/rotor
  • Zacisk hamulcowy
  • Klocki hamulcowe

Działanie hamulca tarczowego:
Hamulce tarczowe działają podobnie do hamulców rowerowych. Po naciśnięciu przełącznika ciągnie on za sobą metalową linkę, która zgniata ze sobą dwa zaciski, powodując szlifowanie pomiędzy elastycznymi poduszkami a metalową krawędzią na oponie.

Ponadto, gdy czynnik nacisku jest stosowany do pedału hamulca w pojeździe, płyny są wtłaczane przez cylindry i cylindry, aby zgnieść poduszki hamulcowe razem.

Poduszki hamulcowe w hamulcu tarczowym dociskają wirnik, a nie koło, a moc jest przesyłana bezpośrednio, a nie przez ogniwo. Tarcie między poduszkami a płytą obniża samochód i nagrzewa koło. Większość nowoczesnych samochodów korzysta z hamulców tarczowych.

Zalety hamulca tarczowego:

Poniżej przedstawiono korzyści wynikające z zastosowania hamulców tarczowych:

1. Mniej części ruchomych
2. Dłuższa żywotność z powodu mniejszej liczby ruchomych części i bardziej udanego rozpraszania ciepła.
3. Poduszki ocierające są skutecznie otwarte do wymiany lub dochodzenia.
4. Prosty dostęp do zacisków do czyszczenia i utrzymania.
5. Cały calliper może być wyeliminowany do konserwacji bez eliminowania wirnika i centrum.

Klocki hamulcowe są połączone z zaciskami.Gdy uruchamiasz hamulce, zamykają się one przed wirnikami hamulców tarczowych. Klocki hamulcowe to płaski kawałek stali z grubą warstwą materiału ciernego po jednej stronie, występujący w tarczowych układach hamulcowych.Rodzaj zastosowanego materiału ciernego różni się w zależności od typu i wielkości pojazdu, a także od typu zacisku hamulcowego.

klocków hamulcowych:

Kierowca korzysta z tarczowego układu hamulcowego poprzez wciśnięcie pedału hamulca. W ten sposób wywiera się nacisk na pompę hamulcową, która jest zasadniczo tłokiem otoczonym płynem hamulcowym. Płyn przepływa przez przewody hamulcowe, powodując, że zacisk ściska parę klocków hamulcowych o tarczę hamulcową. To powoduje, że koło zwalnia. Energia wytworzona podczas zatrzymania samochodu zamienia się w ciepło odpadowe, które musi zostać rozproszone. Ponieważ hamulce tarczowe mają krótszy czas chłodzenia niż hamulce bębnowe, zapewniają lepszą skuteczność hamowania.W wyniku użytkowania warstwa materiału ciernego staje się cieńsza i klocki hamulcowe muszą być w końcu wymienione.

Elementy składowe klocków hamulcowych:

Elementy składowe klocków hamulcowych:Klocki hamulcowe składają się głównie z trzech części, a mianowicie:

  • Płyta tylna
  • Podłoże okładzinowe
  • Mieszanka okładzin ciernych

Rodzaje klocków hamulcowych:

Klocki hamulcowe mają różne rodzaje i mają różne rozmiary.
Poniżej przedstawiamy główne rodzaje klocków hamulcowych:

  • Półmetaliczny
  • Z niewielką zawartością metalu
  • Ceramika

Jak zorientować się, kiedy jest to idealna okazja do zmiany?

  • Uporczywe odgłosy tarcia, które towarzyszą każdemu spowolnieniu.

W przypadku, gdy podczas zwalniania odczuwa się drżenie w fotelu kierowcy lub pojazd nierówno „ciągnie”.
Jeśli zauważą zmniejszenie ilości płynu hamulcowego
W przypadku stwierdzenia, że droga unieruchomienia pojazdu uległa wydłużeniu

Naprawa i wymiana szczęk hamulcowych:

Nie sugeruje się naprawy pniaka. W przypadku, gdy część jest uszkodzona, należy ją wymienić, również z tego powodu, że jej koszt jest generalnie niski. Jej wymiana pozwala na wydłużenie żywotności płyt i całego mechanizmu spowalniającego.. Mając do dyspozycji kilka fundamentalnych aparatów, podmiana kikutów powinna być podobnie możliwa swobodnie. W tym celu należy postępować zgodnie z załączoną metodologią:

  • Zaciągnąć hamulec ręczny i podnieść pojazd
  • Zdjąć koło
  • Zdjąć szpilki mocujące i prowadzące
  • Za pomocą szczypiec i śrubokręta „udusić” cylindry w komorach pomocy i wyeliminować segment, który ma być zastąpiony.
  • Nasmarować sworznie prowadzące olejem i wykonać czynności przedstawione powyżej w żądaniu wymiany.

Źródło informacji:
Źródło informacji o klockach hamulcowych: autoczescionline24.pl
Źródło informacji o tarczach hamulcowych: warsztatowiec.info

Autor

- Gazeta Bałtycka



Moto Replika