Tak Facebook promuje "fake newsy" | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 3.04.2019

Tak Facebook promuje „fake newsy”

Deklaruje twardą walkę z tzw. „fake newsami”, tymczasem chętnie publikuje sponsorowane linki do stron, które wykorzystując zdjęcia gwiazd telewizyjnych, promują platformy rzekomo pomnażające zainwestowane tam środki. Tak funkcjonuje słynny .

Tak wygląda strona „portalu internetowego”, który ma sprawiać wrażenie profesjonalnego (fot. zrzut ekranu).

Mechanizm jest zawsze taki sam. Przedstawiana zostaje historia osoby, która w kilka dni miała stać się bardzo bogata, bo zdecydowała się zainwestować 250 euro w platformę o nazwie Profit App (http://bitcoinprofitapp.net), która rzekomo inwestuje te środki, wykorzystując zmienny kurs wirtualnej waluty .

Zrzut ekranu z Facebooka.

Słynny „milioner, któremu się udało” opisywany jest jako rzekomy gość programów telewizyjnych, w trakcie których miał opowiedzieć o „swojej drodze do bogactwa”. Dla uwiarygodnienia przekazu, całość opatrywana jest zdjęciami ze znanymi telewizyjnymi twarzami. Oczywiście zapewne bez ich zgody i wiedzy.

Opowieści te prezentowane są na stronach przypominających duże portale internetowe. Publikacja ma sprawiać wrażenie profesjonalnego dziennikarskiego newsa. Z tą jednak różnicą, że „portal” nie ma znanego adresu, a wszystkie odnośniki z jego stron prowadzą w jedno miejsce – jest to platforma, która rzekomo pomnaża środki ulokowane w Bitcoin.

Kampania jest przygotowana dość sprytnie, opowieści o rzekomych milionerach także opisane są dość spójnie, dodatkowo proceder promowany jest na Facebooku od dłuższego czasu.

W tym kontekście deklarowane niedawno działania słynnego portalu społecznościowego, mające na celu eliminowanie „fake newsów” z przestrzeni publicznej brzmią wyjątkowo mało przekonująco, a już z pewnością nie pokrywają się z rzeczywistością.

Jest też i taka możliwość, że Facebook będzie jedynie ograniczał dostęp do odbiorców rodzicom, którzy mają uzasadnione wątpliwości ws. np. skuteczności i bezpieczeństwa stosowania szczepionek, a tym wszystkim podmiotom, które zdecydują się hojnie wspierać finansowo portal społecznościowy, publikując jednocześnie „fake newsy” – będą skutecznie pomagać.

VN:F [1.9.22_1171]
OCEŃ ARTYKUŁ
Wynik: 8.0/10 (wszystkich: 4)
Tak Facebook promuje "fake newsy", 8.0 out of 10 based on 4 ratings

Polub Gazetę Bałtycką na Facebooku:

Autor

Michał Zagłoba

- dziennikarz Gazety Bałtyckiej.



Moto Replika