Droga Czerwona w Gdyni
Dziś w specjalnym wywiadzie Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy GDDKiA Oddział w Gdańsku.
Jakie są przyznane środki na budowę Drogi Czerwonej wraz modernizacją Estakady Kwiatkowskiego przez Rząd Premiera Donalda Tuska?
To pytanie najlepiej skierować do rzecznika rządu RP.
Jaka jest historia budowy Drogi Czerwonej w Gdyni?
Program Inwestycji na proces przygotowawczy dla Drogi Czerwonej w Gdyni został uzgodniony przez Ministra Infrastruktury w dniu 08.02.2022 r.
W czerwcu 2022 r. ogłoszono postępowanie przetargowe na Wykonawcę dokumentacji projektowej dla zadania pn. Projekt Drogi Czerwonej w Gdyni – koncepcja programowa z wariantowaniem i materiałami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka 1 i Studium Komunikacyjne dla odcinka 2 i odcinka 3.
We wrześniu 2024 r. odebrano Studium Komunikacyjne dla odcinka 2 i odcinka 3. Decyzja w zakresie dalszych prac projektowych zostanie podjęta przez Ministerstwo Infrastruktury po zakończeniu prac na koncepcją programową dla odcinka 2 i 3.
Dla odcinka 1 trwa procedura odbiorowa dokumentacji w trakcie której zostanie wybrany wariant do dalszych prac, w tym złożenia wniosku o wydanie DŚU.
Jaki ma cel budowa Drogi Czerwonej w Gdyni?
9 km trasa zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z drogą ekspresową S6. Droga Czerwona poprawi dostępność do portu od strony lądu, a także zwiększy jego możliwości przeładunkowe i rozwojowe. Będzie to dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Powstanie też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów w postaci kładek oraz tuneli. Trasa poprowadzi od Portu Gdynia do węzła Gdynia Chylonia w miejscu skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Trasa jest podzielona na trzy odcinki: –
Odcinek 1: węzeł Gdynia Chylonia (połączenie z S6) – węzeł Dolina Logistyczna – węzeł Kwiatkowskiego (ok. 5,3 km, w tym przebudowa Obwodnicy Trójmiasta w niezbędnym zakresie)
Odcinek 2: węzeł Kwiatkowskiego II – węzeł Ofiar Grudnia ’70 (ok. 2,4 km)
Odcinek 3: Ofiar Grudnia ’70 – węzeł Terminal Promowy (ok. 1,1 km)
Jak zmieni Gdynię budowa Drogi Czerwonej wraz modernizacją Estakady Kwiatkowskiego?
Poprawi komfort i bezpieczeństwo, ale przede wszystkim zapewni transport drogowy do i z Portu Gdynia. Estakada Kwiatkowskiego jest poza właściwością Oddziału GDDKiA w Gdańsku.
Czy inwestycja w budowa Drogi Czerwonej wraz modernizacją Estakady Kwiatkowskiego, wpisuję się w rozbudowę Portu w Gdyni?
Tak, ale więcej pytań w zakresie działań Portu Gdynia udzieli zapewne Port Gdynia. Estakada Kwiatkowskiego jest poza właściwością Oddziału GDDKiA w Gdańsku.
Jak dokładnie będzie wyglądać budowa Drogi Czerwonej wraz modernizacją Estakady Kwiatkowskiego?
Obecnie trwa etap projektowania i jest za wcześniej na szczegółowe analizy dot. organizacji ruchu czy planów budowy. Przypomnę, że Estakada Kwiatkowskiego jest poza właściwością Oddziału GDDKiA w Gdańsku.
Jak wygląda projekt budowy Drogi Czerwonej wraz modernizacją Estakady Kwiatkowskiego?
Na stronie poświęconej Drodze Czerwonej są zaprezentowane warianty przebiegu i plan orientacyjny – https://drogaczerwona.pl/materialy-graficzne/
Cały czas jesteśmy na etapie projektowania, trwa procedura odbiorowa dla odcinka 1 i rozwiązania mogą ulegać jeszcze zmianom.
Kto będzie administratorem Drogi Czerwonej wraz modernizacją Estakady Kwiatkowskiego?
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2025 r. poz. 889) Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad jest zarządca dróg krajowych, z zastrzeżeniem ust. 3, 5, 5a i 8 tej ustawy – po wybudowaniu Drogi Czerwonej Zgodnie z ust. 5 zarządcą Drogi Czerwonej będzie Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
Czy będą konsultację społeczne w sprawie Drogi Czerwonej wraz modernizacją Estakady Kwiatkowskiego?
Spotkania informacyjne ws. Drogi Czerwonej odbyły się w 2023 r. – https://www.gov.pl/web/gddkia-gdansk/o-wariantach-przebiegu-drogi-czerwonej-w-gdyni
Czy rząd odciąży finansowo miasto w finansowaniu remontów itp. Drogi Czerwonej?
Pytanie bardziej do rzecznika rządu RP.
Czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, będzie administratorem Drogi Czerwonej?
Tak. Wynika to z ustawy o drogach publicznych.
Jak Droga Czerwona, zmieni miasto i przylegle dzielnice?
Droga Czerwona poprawi dostępność do portu od strony lądu, a także zwiększy jego możliwości przeładunkowe i rozwojowe. Na pewno poprawi komfort i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi.
Jaki będzie realny zysk z budowy Drogi Czerwonej dla miasta i jego mieszkańców?
Podstawowym celem jest zapewnienie dostępu do Portu Gdynia od strony Obwodnicy Trójmiasta, co umożliwi rozwój portu. Rozwój Portu, który jest strategiczną infrastrukturą w znaczeniu gospodarczym i obronnym, to również rozwój Miasta Gdynia. Pytanie również powinno być skierowana do Miasta Gdynia.
Koncepcyjnie inwestycję podzielono na trzy odcinki: Gdynia Chylonia (z węzłem) – Trasa Kwiatkowskiego (z węzłem), Trasa Kwiatkowskiego – Węzeł Ofiar Grudnia ’70 (z węzłem), Węzeł Ofiar Grudnia ’70 – Terminal Promowy (z węzłem).
Co konkretnie się zmieni w Gdyni Chyloni (z węzłem) – Trasa Kwiatkowskiego (z węzłem)?
Poprawa komunikacji i podniesienie bezpieczeństwa oraz komfortu podróżnych. Do tego rozwój i dostępność Portu Gdynia, który pozwala m.in. na rozwój Gdyni.
Jak będą przebiegały prace?
Obecnie zakończono prace nad Studium Komunikacyjnym dla odcinka 2 i 3 oraz trwa etap projektowania i odbioru koncepcji programowej dla odcinka 1. Jest za wcześniej na szczegółowe analizy dot. organizacji ruchu czy planów budowy. Będą one przeprowadzane na następnym etapie, tj. przy opracowywaniu projektu budowlanego w systemie Projektuj i Buduj.












