„Nadal potrzebne będą pojazdy starszego typu” | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 8.10.2025

„Nadal potrzebne będą pojazdy starszego typu”

– W przyszłości chcielibyśmy, by trójmiejska SKM-ka kursowała w godzinach szczytu z częstotliwością co 5 minut. Na razie trudno powiedzieć kiedy to się uda – mówi Marcin Józefowicz, Rzecznik Prasowy PKP SKM w Trójmieście.

Ile obecnie, tj. na wrzesień 2025 roku, SKM Trójmiasto ma nowych pociągów na linii Wejherowo – Gdańsk?

– To zależy od definicji „nowych pociągów”. Rozumiem, że chodzi Panu o pojazdy wyprodukowane przez firmę S.A. z Nowego Sącza. Obecnie dysponujemy 14 pociągami typu Impuls: dwa własne 31WE z 2016 roku oraz dwanaście od Organizatora Przewozów czyli UMWP (osiem 31WEbb z 2023 roku i cztery 58WE z 2025 roku). Do końca 2025 roku planowane jest dostarczenie kolejnych czterech Impulsów 58WE.

Ile kupi SKM Trójmiasto w 2026 roku nowych pociągów na linii Wejherowo – Gdańsk?

– PKP SKM w Trójmieście nie planuje zakupu nowych pociągów w 2026 roku. Natomiast na mocy porozumienia z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego przekazanych do użytkowania zostanie nam jeszcze 12 Impulsów aglomeracyjnych zakupionych przez Województwa Pomorskiego.

Jaki jest koszt planowanych inwestycji w 2026 roku w zakresie nowych pociągów na linii Wejherowo – Gdańsk?

– Wszystkie nowe pojazdy (12 Impulsów 58WE) zostaną dostarczone przez Organizatora Przewozów, a Spółka PKP SKM nie planuje w 2026 roku innych inwestycji w zakresie nowych pociągów.

Czy w 2026 roku, w zasobie SKM Trójmiasto będzie w pełni nowy tabor na linii Wejherowo – Gdańsk?

– Nie. W 2026 roku, przy stanie taboru obejmującym w sumie 20 pojazdów typu impuls 58WE (wszystkie nowe pociągi aglomeracyjne będą dostarczane stopniowo do końca czerwca 2026r.) i 10 pojazdów 31WE, do obsługi rozkładu jazdy na linii Wejherowo–Gdańsk nadal potrzebne będą pojazdy starszego typu (EN57, EN71, EN57AKM) oraz rezerwa taborowa, co łącznie daje około 40 do 30 pojazdów starszego typu. Pełne zastąpienie w 2026 roku starszego taboru nowym nie będzie możliwe ze względu na chociażby konieczność przeprowadzania różnego rodzaju przeglądów, możliwych awarii i napraw. Spółka musi przewidywać sytuacje, które wymuszają np. uruchomienie w nagłych przypadkach pojazdów rezerwowych. Niemniej jednak od drugiej połowy 2026 roku to właśnie nowe impulsy będą na linii 250 pewnym standardem zaś starsze pojazdy staną się rzadkością.

Jak wygląda rewolucja transportowa SKM Trójmiasto w 2025 roku?

– W 2025 roku rewolucja transportowa obejmuje początek wprowadzenia nowych dedykowanych specjalnie SKM w Trójmieście Impulsów2 od Organizatora Przewozów w liczbie 8 pojazdów.

Jak będzie wyglądać rewolucja transportowa SKM Trójmiasto w 2026 roku?

– W 2026 roku planowane jest wprowadzenie kolejnych 12 Impulsów2 aglomeracyjnych od Organizatora Przewozów.

Czy i jak SKM Trójmiasto dba o windy na przystankach SKM?

– PKP SKM ma zawartą umowę z firmą Techwind na utrzymanie i serwisowanie wind. Dodatkowo, sukcesywnie wymieniamy najstarsze i najbardziej wyeksploatowane windy na nowe.

Jakie modernizacje będą przeprowadzone infrastruktury SKM w 2026 roku?

Plan inwestycyjny na 2026 rok nie został jeszcze zatwierdzony. Kontynuowane będą jednak zadania rozpoczęte wcześniej, w tym:

zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa i zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku dworca podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM na stacji Gdynia Główna.

– Aktualizacja dokumentacji projektowej i przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym na szlaku Gdańsk –Sopot oraz na stacji Gdańsk Oliwa (SRK).

– Modernizacja peronów Zaspa i Gdańsk Politechnika.

– Rozbudowa komory przejścia podziemnego na przystanku SKM Gdynia Grabówek.

– Zakończenie modernizacji wind na peronach: Gdańsk Żabianka (3 szt.), Sopot (1 szt.), Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana (1 szt.).

Czy SKM Trójmiasto planuję podwyżki biletów w 2026 roku?

– PKP SKM stosuje Taryfę Pomorską, której ceny ustala Organizator Przewozów a nie nasza Spółka. Nie mamy informacji o planowanych zmianach cen biletów w 2026 roku ale o szczegóły proszę pytać rzecznika prasowego UMWP.

Czy SKM Trójmiasto planuję zwiększenie częstotliwości kursowania SKM w 2026 roku?

– Decyzje w tej sprawie podejmuje Organizator Przewozów. Na chwilę obecną nie mamy informacji o takich planach. W przyszłości chcielibyśmy, by trójmiejska SKM-ka kursowała w godzinach szczytu z częstotliwością co 5 minut. Na razie trudno powiedzieć kiedy to się uda. Na razie PKP SKM realizuje zadania wyznaczone i zlecone przez Organizatora Przewozów.

Jakie jeszcze zmiany w 2026 roku w SKM Trójmiasto?

– W tej chwili oczekujemy na przetarg na wykonanie przewozów, który Organizator Przewozów w województwie Pomorskim ma ogłosić na okres od grudnia 2026 do grudnia 2030 roku. To najważniejsza dla nas sprawa, od rozstrzygnięcia której zależeć będzie dalsze funkcjonowanie i rozwój Spółki.

Rozmawiał: Bronisław Waśniewski-Ciechorski

Autor

- Zastępca Redaktora Naczelnego Gazety Bałtyckiej, dziennikarz śledczy. Specjalizuje się w tematyce społeczno-prawnej. Archiwista II stopnia (kursy archiwalne w Archiwum Państwowym w Gdańsku), Członek stały Stowarzyszenia Archiwistów Polskich (prawo do prowadzenia badań historycznych), miłośnik Gdyni, członek Towarzystwa Miłośników Gdyni. Hobby – prawo. Jest członkiem Związku Harcerstwa Polskiego.

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika