Gdynia – miasto z morza i kina. Ruszyło największe święto kinematografii w Polsce | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 21.09.2021

Gdynia – miasto z morza i kina. Ruszyło największe święto kinematografii w Polsce

Ruszył 46. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, który odbywa się między 20-25.09.2021 roku, tym razem w systemie hybrydowym.

Filmy w Konkursie Głównym 46 Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni:

Bo we mnie jest seks reż. Katarzyna Klimkiewicz
Opis Filmu:
Warszawa, lata 60. Przed ekranami czarno-białych odbiorników zasiadają miliony Polaków.
I nagle ktoś przykuwa ich wzrok. To Kalina Jędrusik (Maria Dębska) – zjawiskowa aktorka i piosenkarka, która wnosi koloryt do bezbarwnej rzeczywistości. Kusi wdziękiem i seksapilem. Elektryzuje panów i oburza panie. Oto pierwsza seksbomba PRL i polska Marylin Monroe. Kalina nie chce się wpisywać w ówczesny model kobiety. Żyje na własnych zasadach, co nie zawsze podoba się pruderyjnemu społeczeństwu i niektórym, wpływowym osobom u władzy. Liczne skandale, życie w miłosnym trójkącie z mężem Stanisławem Dygatem (Leszek Lichota) i Luckiem (Krzysztof Zalewski), kontrowersyjne wypowiedzi i epatujące seksapilem stroje sprawiają, że Kalina zyskuje także miano naczelnej skandalistki PRL. A przecież największy skandal z jej udziałem dopiero się zacznie… Bo we mnie jest seks to ważny fragment z życia Kaliny Jędrusik, o której śmiało można powiedzieć, że jest największą ikoną polskiej popkultury. To historia blasków, cieni, wzlotów i upadków jej zawrotnej kariery. Wydarzeniom z życia Jędrusik towarzyszy atmosfera szalonej zabawy środowiska ówczesnej śmietanki towarzyskiej.
Na ekranie zobaczymy także inne, barwne postaci polskiej kultury: Kazimierza Kutza (Borys Szyc), Tadeusza Konwickiego (Paweł Tomaszewski), czy twórców Kabaretu Starszych Panów – Jeremiego Przyborę (Rafał Rutkowski) i Jerzego Wasowskiego (Dariusz Basiński).

Ciotka Hitlera reż. Michał Rogalski
Opis Filmu:
Lata czterdzieste XX wieku. Leon wraz z synami pracuje na Wiśle jako piaskarz. Pewnego dnia mężczyźni wyławiają z rzeki kobietę i jej małą córkę. Okazuje się, że są żydówkami, które uciekły z Warszawy, gdzie nie mogły dalej się ukrywać. Leon podejmuje heroiczną walkę o ich przetrwanie. Daje im schronienie w swoim domu, ryzykując życiem całej swojej rodziny.

Hiacynt reż. Piotr Domalewski
Opis Filmu:
Kryminalna historia osadzona w latach osiemdziesiątych. Robert, młody milicjant „z zasadami”, wpada na trop seryjnego mordercy gejów. W toku śledztwa poznaje Arka. Postanawia wykorzystać go jako informatora, nie zdając sobie sprawy, jak bardzo ta relacja wpłynie nie tylko na jego pracę, ale także życie osobiste.

Inni ludzie reż. Aleksandra Terpińska
Opis Filmu:
Na pierwszy rzut oka Kamil i Iwona nie mają ze sobą nic wspólnego. Iwona jest znudzoną i nieszczęśliwą żoną Maćka, żyjącą w luksusie na kredyt. Kamil ma 32 lata, seksowną dziewczynę Anecię, ale wciąż mieszka z matką na blokowisku, snując wizje kariery rapera i łapiąc przypadkowe fuchy. Relacja z Iwoną pozornie jest bez znaczenia, ale dzięki niej oboje zobaczą w innym świetle swoje życiowe wybory i ludzi. jest pełnometrażowym debiutem fabularnym reżyserki.

Lokatorka reż. Michał Otłowski
Opis Filmu:
Spokój mieszkańców kamienicy na warszawskim Mokotowie burzy pojawienie się nowego właściciela budynku. Narastającymi represjami mężczyzna zaczyna zmuszać kolejne rodziny do wyprowadzki. Ostatnia, najbardziej uparta lokatorka zostaje w okrutny sposób zamordowana. Śledztwo policji nie przynosi rezultatu. Po pewnym czasie przejmuje je młoda, ambitna oficer – Anna Szerucka. Poszlaki naprowadzają kobietę na trop intrygi, w którą zamieszani są urzędnicy, ludzie służb oraz wysoko postawieni członkowie palestry. Inspirowana prawdziwymi wydarzeniami opowieść o niewyjaśnionej zbrodni, skorumpowanym systemie i walce, jaką toczy z nim prowadząca dochodzenie policjantka.

Moje wspaniałe życie reż. Łukasz Grzegorzek
Opis Film:
Troskliwa córka, wyluzowana matka, lubiana nauczycielka, żona, z którą można konie kraść – Joanna – w każdej z tych ról wypada doskonale. I w żadnej z nich od dawna nie czuje się sobą. Dlatego prowadzi podwójne życie, ma tajemnicę, którą nie dzieli się z nikim. Bo gdyby ktoś się dowiedział, byłby to koniec wszystkiego, co w jej świecie wydaje się takie „wspaniałe”. To historia kobiety, która nie chce być już grzeczną dziewczynką. Czy jednak wystarczy jej odwagi, by się zbuntować, zatrząść posadami małżeństwa, stracić reputację i sięgnąć po to, na czym naprawdę jej zależy?

Mosquito State reż. Filip Jan Rymsza
Opis Filmu:
Sierpień 2007. Richard Boca (Beau Knapp), obsesyjny analityk danych z Wall Street, mieszka odcięty od świata w ascetycznie urządzonym mieszkaniu z widokiem na Central Park. Pewnego dnia zauważa niepokojące znaki: jego komputerowe algorytmy wykazują anomalie, a mieszkanie zasiedlają roje komarów – plaga, która przyczynia się do jego załamania psychicznego.
Na Wall Street takich analityków nazywa się „quantami” – ich matematyczny talent zapewnia firmom ogromne zyski. Pochłonięty pracą Richard rzadko opuszcza biuro i mieszkanie. Gdy jednak udaje się na imprezę firmową, zawiera dwie znajomości: z eteryczną Leną (Charlotte Vega) oraz pewnym nad wyraz natarczywym komarem. Oboje zagnieżdżają się głęboko w umyśle Richarda, kompletnie przekształcając jego życie. Znajdując wspólne mianowniki w twórczości Franza Kafki, Davida Cronenberga oraz Mary Harron i jej American Psycho, reżyser i scenarzysta Filip Jan Rymsza stworzył nowy rodzaj horroru biologicznego, który w nietypowy sposób ukazuje rzeczywistość w przeddzień krachu – akcja filmu toczy się na przestrzeni jednego z tygodni 2007 roku i wszędzie widać oznaki nadchodzącego kryzysu ekonomicznego i socjopolitycznego. MOSQUITO STATE (KOMAR) to hipnotyczne studium kruchej umysłowości jednostki, która na długo przed innymi potrafi dostrzec powtarzające się schematy. stanowi kolejny ważny rozdział w nurcie opowieści o miejskim osamotnieniu i zwiastuje nadejście nowego wyrazistego głosu w świecie kina niezależnego. MOSQUITO STATE miał światową premierę w oficjalnej selekcji 77. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, gdzie otrzymał nagrodę Bisato d’Oro za najlepsze zdjęcia.
jest pełnometrażowym debiutem fabularnym reżysera.

Najmro. Kocha, kradnie, szanuje reż. Mateusz Rakowicz
Opis Filmu:
Najmro wraz ze swoją ferajną obrabia Pewexy, żeby żyć kolorowo w czasach, w których wszystko jest szare i zakazane. Wolność i dobrą zabawę kocha ponad wszystko. Niespodziewanie na jego drodze staje kobieta, która kradnie jego serce. Dla niej postanawia się zmienić. Tylko czy potrafi? Komedia akcji o królu złodziei i ucieczek. inspirowany prawdziwymi wydarzeniami z życia Zdzisława Najmrodzkiego, który ośmieszał władze, wymykając się dwadzieścia dziewięć razy organom ścigania. Kobiety go kochały, a mężczyźni podziwiali. Brawurowe wyczyny Najmrodzkiego śledziła w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych cała Polska. Film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym reżysera.

Powrót do Legolandu reż. Konrad Aksinowicz
Opis Filmu:
Tomek mieszka sam z matką, bo jego ojciec Alek wyjechał do USA za pieniędzmi. Niespodziewanie mężczyzna pojawia się w domu z naręczem prezentów, ale nie wyjaśnia powodu swojego powrotu. Wszyscy wydają się szczęśliwi, jednak coś niepokojącego wisi w powietrzu. W miarę upływu czasu daje się zauważyć, że Alek walczy z silnym uzależnieniem od alkoholu, co stopniowo niszczy rodzinę Tomka oraz jego dzieciństwo. Chłopiec musi bardzo szybko dorosnąć i zmierzyć się z rzeczywistością niepisaną żadnemu dziecku.

Prime Time reż. Jakub Piątek
Opis Filmu:
Ostatni dzień 1999 roku. Sebastian dostaje się z bronią w ręku do studia telewizyjnego i bierze dwoje zakładników. Ma tylko jedno żądanie – wejść na żywo na antenę podczas największej oglądalności. Chce powiedzieć telewidzom coś niezwykle ważnego, a dla swojego przekazu jest gotów zaryzykować wszystko. Historia Sebastiana to opowieść o przejmującej samotności, potrzebie akceptacji i walce z własnymi demonami.
jest pełnometrażowym debiutem reżysera.

Przejście reż. Dorota Lamparska
Opis Filmu:
W wyniku nawałnicy został uszkodzony most łączący świat żywych ze światem umarłych. W związku z tym, wiadomość o jej śmierci, dociera do Marii z opóźnieniem. Maria jak gdyby nic, wychodzi do pracy, ale ludzie wokół zaczynają ją lekceważyć. Widzą ją bliscy, dla innych staje się obojętna. Maria nie wie co zrobić, wraca do domu rodzinnego. Wraca do Matki, do miejsca, które opuściła za życia. Do domu Matki przywieziono już jej ciało. Zaczynają się tradycyjne obrzędy. Łapiduch oporządza ciało przed pochówkiem. Rodzina stara się nakłonić Marię, by zobaczyła ciało i się zidentyfikowała. To warunek konieczny, by dotarło do niej, że nie żyje. Pogodzenie się z tym faktem, ma jej oraz jej bliskim przynieść ulgę. Ale Maria buntuje się. Nie zgadza się na śmierć. jest pełnometrażowym debiutem reżyserki.

Śmierć Zygielbojma reż. Ryszard Brylski
Opis Filmu:
Opowieść o tragicznych losach żydowskiego działacza politycznego, który 12 maja 1943 roku popełnił w Londynie samobójstwo. Jego czyn miał być protestem przeciwko bezczynności świata wobec tragedii Holocaustu. Historia opowiedziana z perspektywy młodego brytyjskiego dziennikarza, który podobnie jak większość ówczesnych ludzi zachodniego świata nie zdawał sobie sprawy ze skali dokonującej się na wschodzie ówczesnej Europy zbrodni.

Sonata reż. Bartosz Blaschke
Opis Filmu:
Zdiagnozowany jako dziecko autystyczne Grzegorz żyje w swoim hermetycznym świecie, nie potrafiąc nawiązać kontaktu z innymi. W wieku kilkunastu lat, wychodzi na jaw, że przyczyną jego izolacji nie jest autyzm, tylko niedosłuch, pod którym skrywa się wielki talent muzyczny. Dzięki aparatowi słuchowemu Grześ zaczyna poznawać dźwięki, słowa i muzykę, w której się zakochuje. Pragnie zostać pianistą i wystąpić w filharmonii. Nikt poza nim samym i najbliższą rodziną nie wierzy, że głuchy chłopak – chociaż wspomagany nowoczesną technologią – spełni swoje marzenie. Poruszająca, autentyczna historia muzyka Grzegorza Płonki z Murzasichla. Pokazuje niesamowitą, okupioną ogromnym wysiłkiem i walką drogę do osiągnięcia niemożliwego. jest pełnometrażowym debiutem fabularnym reżysera.

Wszystkie nasze strachy reż. Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt
Opis Filmu:
Daniel cieszy się szacunkiem wspólnoty wiejskiej, kiedy odważnie wspiera walkę o jej sprawy. Jest zakochany w chłopcu z sąsiedztwa – Olku, który nie jest gotowy, by ujawnić swoją tożsamość seksualną. Ich relacja rozwija się w ukryciu. Kiedy nastoletnia przyjaciółka nie wytrzymuje homofobicznych ataków i popełnia samobójstwo, Daniel namawia ludzi ze wsi do odbycia wspólnej drogi krzyżowej w intencji ofiary. Dotychczasowi sprzymierzeńcy odwracają się od niego. Za namową kuratora Daniel bierze udział w wystawie w warszawskiej galerii sztuki. Walka z homofobią staje na drodze relacji z Olkiem.
Oparta na faktach, przejmująca historia wychowanego na wsi artysty, mocno zaangażowanego w działalność Kościoła katolickiego.

Żeby nie było śladów reż. Jan P. Matuszyński
Opis Filmu:
Polska, rok 1983. W kraju wciąż obowiązuje, mimo zawieszenia, wprowadzony przez komunistyczne władze stan wojenny, mający na celu zduszenie solidarnościowej opozycji. 12 maja Grzegorz Przemyk, syn opozycyjnej poetki Barbary Sadowskiej, zostaje zatrzymany i ciężko pobity przez patrol milicyjny. Przemyk umiera po dwóch dniach agonii. Jedynym świadkiem śmiertelnego pobicia jest jeden z kolegów Grzegorza, Jurek Popiel, który decyduje się walczyć o sprawiedliwość i złożyć obciążające milicjantów zeznania. Początkowo aparat państwowy, w tym Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, bagatelizuje sprawę. Jednak gdy ponad 20 tys. ludzi przemaszeruje przez ulice Warszawy za trumną Przemyka, władza decyduje się użyć wszelkich narzędzi przeciwko świadkowi i matce zmarłego, aby ich skompromitować i zapobiec złożeniu przez Jurka zeznań w sądzie.

Zupa nic reż. Kinga Dębska
Opis Filmu:
Marta jest romantyczką i szkolną ofiarą losu. Dzieli pokój z siostrą Kasią i babcią, która zamiast bajek opowiada wnuczkom powstańcze historie. W pokoju za ścianą swe małżeńskie życie toczą rodzice, Tadek i Elżbieta. On jest stale upokarzanym przez system inteligentem, który po cichu zazdrości opływającemu w dobrobyt szwagrowi. Ona jest przewodniczącą zakładowej „Solidarności” z potrzebą wolności i marzeniem, żeby w końcu wyrwać się z Polski. Prawdziwe emocje dla całej rodziny zaczną się jednak wtedy, gdy pod blokiem stanie wymarzony pomarańczowy maluch.

Natomiast w KONKURSIE FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH 46. FPFF:
„Droga”, reżyseria i scenariusz: Edyta Wróblewska, produkcja: Studio Munka SFP
„Fools gold”, reżyseria i scenariusz: Shailesh Singh, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi
„Gęś”, reżyseria: Maria Wider, scenariusz: Noemi Słama, produkcja: Studio Munka SFP
„Gniazdo”, reżyseria i scenariusz: Gracjana Piechula, produkcja: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego
„Jeszcze jeden koniec świata”, reżyseria: Agnieszka Kot, scenariusz: Agnieszka Kot i Tomasz Kot, produkcja: Dynamo
„Jeszcze na chwilę”, reżyseria i scenariusz: Zuzanna Gorczycka, produkcja: Zuzanna Gorczycka
„Mój brat rybak”, reżyseria i scenariusz: Alicja Sokół, produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
„Mój syn zamyka się w łazience”, reżyseria i scenariusz: Kuba Januszewski, produkcja: Studio Munka SFP
„Niewolnik”, reżyseria: Grzegorz Piekarski, scenariusz: Grzegorz Piekarski i Antoni Grałek, produkcja: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego
„Ostatni Przed Końcem Świata”, reżyseria: Agnieszka Kalińska, scenariusz: Agnieszka Kalińska i Aleksandra Hulbój, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi
„Pan Młody”, reżyseria i scenariusz: Jan Saczek, produkcja: Jan Saczek
„Przypadek Jana Pampucha”, reżyseria i scenariusz: Mikołaj Piszczan, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi
„Rajski dom”, reżyseria: Adelina Borets, scenariusz: Adelina Borets i Bogdan Borysenko, produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
„Rozwiązanie”, reżyseria i scenariusz: Katarzyna Sikorska, produkcja: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego
„Samogłów”, reżyseria: Jakub Prysak, scenariusz: Jakub Prysak i Taras Dron, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi
„Skafander Klingerta”, reżyseria: Artur Wyrzykowski, scenariusz: Agata Koschmieder, Anna Stańko, Artur Wyrzykowski, produkcja: Bold Humans
„Skowyt”, reżyseria i scenariusz: Bartosz Brzeziński, produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
„Stancja”, reżyseria i scenariusz: Adrian Apanel, produkcja: Studio Munka SFP
„Synthol”, reżyseria i scenariusz: Piotr Trojan, produkcja: Studio Munka SFP
„Szczeliny”, reżyseria i scenariusz: Magdalena Gajewska, produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
„Szereg syczący”, reżyseria i scenariusz: Marcin Kluczykowski, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi
„The Hero”, reżyseria i scenariusz: Milena Dutkowska, produkcja: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego
„Warzywa i owoce”, reżyseria i scenariusz: Maciej Jankowski, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi
„Windą w Kosmos”, reżyseria i scenariusz: Zuzanna Ciosmak, produkcja: Zuzanna Ciosmak

W trzeciej sekcji konkursowej, Konkursie Filmów Mikrobudżetowych, znalazły się filmy zakwalifikowane zgodnie z zasadami Programu Operacyjnego PISF Produkcja filmowa.

A W KONKURSIE FILMÓW MIKROBUDŻETOWYCH 46. FPFF:
„Dzień, w którym znalazłem w śmieciach dziewczynę”, reżyseria: Michał Krzywicki, scenariusz: Michał Krzywicki i Dagmara Brodziak, producentka: Natalia Bednarska
„Po miłość / Pour l’amour”, reżyseria i scenariusz: Andrzej Mańkowski, producentka: Beata Hrycyk-Mańkowska
„Piosenki o miłości”, reżyseria i scenariusz: Tomasz Habowski, producentka: Marta Szarzyńska
„1:11”, reżyseria: Miron Wojdyło, scenariusz: Tomasz Jasiński, producentka: Agnieszka Papiewska
„Magdalena”, reżyseria i scenariusz: Filip Gieldon, producent: Jakub Kosma

Jury Konkurs Główny:
Andrzej Barański
Reżyser filmowy, teatralny i telewizyjny, scenarzysta. Urodzony w 1941 roku. Studiował na Politechnice Śląskiej w Gliwicach, później wybrał studia reżyserskie – w 1973 roku został absolwentem Wydziału Reżyserii PWSFTviT w Łodzi. Po zakończeniu studiów przez kilka lat pracował dla Wytwórni Filmów Oświatowych. Ma w swoim dorobku wiele filmów fabularnych, a także liczne animacje, dokumenty czy spektakle telewizyjne, co czyni go jednym z najbardziej wszechstronnych polskich reżyserów. Laureat wielu nagród, m.in. Nagrody Vitae Valor za całokształt twórczości na Festiwalu Filmowym Vitae Valor w Tarnowie 2007, Platynowych Lwów FPFF w Gdyni 2020 oraz Srebrnego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Członek PAF.

Robert Bolesto
Pisarz, dramaturg, scenarzysta. Urodzony w 1977 roku w Kętrzynie. W 2001 roku zadebiutował w dzienniku „Rzeczpospolita” (weekendowy dodatek „Plus Minus”) opowiadaniem Gorący dzień. Publikował opowiadania w miesięczniku „Lampa” i teksty w „Machinie” czy internetowym magazynie „Dwutygodnik”. Jego debiutem scenicznym był dramat 147 dni (2005) w reż. Krzysztofa Rekowskiego w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, w kinie natomiast zadebiutował jako współscenarzysta filmu fabularnego Hardkor Disko (2014) Krzysztofa Skoniecznego. Scenarzysta takich filmów jak: Córki Dancingu Agnieszki Smoczyńskiej, Ostatnia rodzina Jana P. Matuszyńskiego, Serce miłości Łukasza Rondudy.

Bogdan Dziworski
Operator, reżyser, scenarzysta filmowy. Urodzony w 1941 roku.Profesor zwyczajny sztuki filmowej i fotografiki w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego UŚ w Katowicach. Członek SFP, Związku Polskich Artystów Fotografików, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Zrealizował m.in. takie filmy jak: Na wylot (zdjęcia), Krzyż i topór (reżyseria i zdjęcia), Pięciobój nowoczesny (reżyseria i zdjęcia), Wieczne pretensje (zdjęcia), Sceny narciarskie z Franzem Klammerem (reżyseria i zdjęcia), Fechmistrz (reżyseria i zdjęcia), Kilka opowieści o człowieku (reżyseria), Szapito (reżyseria), Serbian Epics (zdjęcia), Tripping with Zhirinovsky (zdjęcia). Jego prace fotograficzne zarchiwizowane są w AWA – The Arctic World Archive.

Emilia Mira Haviarová
Urodzona w 1938 roku w Słowacji. Do 1992 roku dyrektor programowa Instytutu Kinematografii Czechosłowackiej w Pradze. Po zmianach politycznych w 1991 roku przeszła do wydziału kultury Ministerstwa Spraw Zagranicznych Czechosłowacji, w latach 1992–1997 I sekretarz Ambasady Repu-bliki Czeskiej w Moskwie. Zajmowała się kulturą i edukacją. W 1997 roku przeszła na emeryturę, aktualnie jest aktywna w organizacji międzynarodowych festiwali. Jest konsultantem dyrektora generalnego Studia Filmowego Barrandov Praha w obszarze kinematografii Europy Środkowo-Wschodniej, Kaukazu, Rosji.

Joanna Kulig
Aktorka filmowa i teatralna. Urodzona w 1982 roku. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Podczas FPFF w 2007 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni za debiut aktorski w filmie Środa czwartek rano Grzegorza Packa, a w 2012 roku nagrodę dla najlepszej aktorki drugoplanowej w filmie Sponsoring Małgorzaty Szumowskiej. Ma na koncie role w filmach Pawła Pawlikowskiego: Kobieta z Piątej Dzielnicy, Ida i Zimna wojna (film nagrodzony za reżyserię na MFF w Cannes 2018 oraz nominowany do Oscara. Za rolę Zuli aktorka otrzymała Europejską Nagrodę Filmową 2018), a także w Disco Polo Macieja Bochniaka czy Niewinnych Anne Fontaine. Na początku tego roku ukończyła zdjęcia do francuskiego filmu Kompromat w reżyserii Jérôme’a Salle’a, u boku Gilles’a Lellouche’a.

Dorota Roqueplo
Absolwentka École Internationale des Arts de la Mode w Pa-ryżu. Uważana za jedną z najlepszych polskich kostiumografek. Pracuje przy produkcjach filmowych, teatralnych, operowych i reklamowych. Wielokrotna laureatka Orła oraz nagród indywidualnych za kostiumy na FPFF w Gdyni, m.in. za takie filmy jak: Prowokator (reż. Krzysztof Lang), Mój Nikifor (reż. Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze), Pręgi (reż. Magdalena Piekorz), Młyn i krzyż (reż. Lech Majewski), Miasto 44 (reż. Jan Komasa), Hiszpanka (reż. Łukasz Barczyk) oraz Magnezja (reż. Maciej Bochniak). Członkini PAF, Europejskiej Akademii Filmowej oraz Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej.

Agnieszka Smoczyńska
Skończyła kulturoznawstwo i reżyserię na WRiTV UŚ w Katowicach. Wielokrotnie nagradzana za krótkometrażowe filmy fabularne. W 2015 roku zadebiutowała Córkami Dancingu, które przyniosły jej nagrodę za najlepszy debiut na FPFF w Gdyni oraz Orła w kategorii odkrycie roku, a także kilkadziesiąt nagród na świecie, m.in. w Porto, Sofii, Montrealu, Wilnie i na Festiwalu Filmowym w Sundance, gdzie film otrzymał Nagrodę Specjalną za „unikalną wizję i design”. Wzięła udział w programie European Cinema: Ten Women Filmmakers to Watch. Laureatka Global Filmmaking Award ufundowanej przez Sundance Institute. Jej drugi film fabularny Fuga miał premierę w Cannes w ramach prestiżowej sekcji Critics’ Week. W teatrze zadebiutowała holy-hop-dog musicalem Święta Kluska. Obecnie pracuje nad swoim anglojęzycznym debiutem Silent Twins z Letitią Wright – prawa do dystrybucji filmu wykupiła wytwórnia Focus Features.

Mikołaj Trzaska
Saksofonista, klarnecista, kompozytor. Studiował na Wydziale Malarstwa oraz w pracowni multimedialnej w gdańskiej ASP. Muzycznie wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim oraz grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu, czyli legendarnej Miłości, oraz liderem równie kreatywnego Łoskotu. Po okresie yassowym nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował także poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzy projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Komponuje muzykę do filmów Wojciecha Smarzowskiego (Kuracja, Dom zły, Róża i Drogówka), jego muzykę można też usłyszeć w filmach Babisa Makridisa i Janisa Nordsa. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego free jazzu.

Natomiast Jury KONKURSIE FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH 46. FPFF:

Małgorzata Szumowska
Jedna z najwybitniejszych współczesnych polskich reżyserek, autorka scenariuszy i producentka filmów fabularnych oraz dokumentalnych nagradzanych w kraju i za granicą. Urodzona w Krakowie w 1973 roku. Po dwóch dobrze przyjętych krótkich metrażach jej pierwsza fabuła Szczęśliwy człowiek (2000) była nominowana do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii odkrycie roku oraz wygrała nagrodę specjalną w Salonikach. Jej drugi film fabularny, Ono (2004), był prezentowany na Festiwalu Filmowym w Sundance i na MFF w Berlinie; 33 sceny z życia (2008) wygrał Nagrodę Specjalną Jury na MFF w Locarno. Później wyreżyserowała Sponsoring (2011) z Juliette Binoche i W imię…, który zdobył Nagrodę Specjalną oraz Teddy Award na MFF w Berlinie, gdzie reżyserka wróciła z Body/Ciało w roku 2015 i Twarzą w 2018, za które zdobyła odpowiednio Srebrnego Niedźwiedzia dla najlepszego reżysera i Nagrodę Grand Prix Jury. Jej pierwsza anglojęzyczna fabuła, The Other Lamb (2019), była pokazywana w Toronto, San Sebastian i Londynie. Niedawno zrealizowała krótki film pt. Nightwalk w cyklu „Women’s Tales” marki Miu Miu.

Tim Redford
Ukończył zarządzanie sztuką. Pracował jako project manager w Signals Media Arts Centre w Colchester, a następnie przeniósł się do Santiago de Compostela w Hiszpanii, gdzie objął stanowisko dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych Curtocircuíto, którym kierował przez osiem lat. Od 2015 roku jeden z dyrektorów wykonawczych Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych Clermont-Ferrand, odpowiedzialny za program Konkursu Międzynarodowego oraz sekcji African Perspectives. Członek zespołu koordynującego platformę zgłoszeniową Shortfilmdepot.

Agnieszka Podsiadlik
Polska aktorka teatralna i filmowa. W sezonie 2003/2004 Grzegorz Jarzyna zaprosił ją do spektaklu Zaryzykuj wszystko granego na Dworcu Centralnym. Niedługo potem stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych aktorek TR Warszawa. Na ekranie zadebiutowała rolą Klary w spektaklu telewizyjnym Śluby panieńskie w reżyserii Krystyny Jandy. W 2010 roku za role w filmach tańca Magdaleny Łazarkiewicz i Lincz Krzysztofa Łukaszewicza otrzymała dwie nominacje do Złotej Kaczki – nagrody miesięcznika „Film”. Zagrała w docenianych na międzynarodowych festiwalach filmach, m.in. Z daleka widok jest piękny Anny i Wilhelma Sasnalów, Sekret i Jak całkowicie zniknąć Przemysława Wojcieszka czy w uhonorowanym na MFF w Berlinie 2018 Srebrnym Niedźwiedziem filmie Twarz Małgorzaty Szumowskiej. Współpracowała z Kubą Czekajem przy dwóch filmach. Pierwszy, Baby Bump, zdobył Wyróżnienie Specjalne Queer Lion Award na MFF w Wenecji 2015, drugi zaś, Królewicz Olch, prezentowany był na znaczących światowych festiwalach. Ich najnowszy wspólny projekt to międzynarodowa produkcja Lipstick on the Glass, w której wcieliła się w postać głównej bohaterki. Zagrała w popularnych produkcjach telewizyjnych, takich jak: Ekipa Agnieszki Holland, Głęboka woda Kasi Adamik, Pakt Leszka Dawida oraz w czekającej na premierę produkcji HBO Warszawianka w reżyserii Jacka Borcucha.

A w Konkursie Filmów mikrobiuretowych:

Magnus von Horn
Urodzony w 1983 roku w Szwecji, w Goteborgu. Od blisko dwudziestu lat żyje i pracuje w Polsce. Absolwent PWSFTviT w Łodzi, gdzie aktualnie wykłada na Wydziale Reżyserii. Już swoimi krótkometrażowymi filmami zaistniał międzynarodowo: Echo (2010) premierowo pokazano na Festiwalu Filmowym w Sundance, a Bez śniegu (2011) na MFF w Locarno. Jego pełnometrażowy debiut Intruz miał premierę MFF w Cannes 2015 w sekcji Directors’ Fortnight oraz zdobył dwie Szwedzkie Nagrody Filmowe Guldbagge. Jego drugi film Sweat, rozwijany podczas TorinoFilmLab, został zakwalifikowany do oficjalnej selekcji Cannes 2020.

Jan Naszewski
Założyciel firmy New Europe Film Sales. Studiował lingwistykę i europeistykę w Edynburgu, następnie pracował w firmach medialnych w Londynie. Po powrocie do Polski w 2010 roku przez kilka lat pracował jako organizator wydarzeń branżowych MFF Nowe Horyzonty oraz rozwijając New Europe. Wykładowca prestiżowych międzynarodowych programów, takich jak EAVE, ACE, Berlinale Talents czy TorinoFilmLab. Od lat jest ekspertem europejskiego programu MEDIA i PISF. W 2014 roku prestiżowy magazyn „Screen International” wybrał go do ekskluzywnej grupy Future Leader of Sales and Distribution. W 2018 roku razem z Ewą Puszczyńską i Klaudią Śmieją założył NEM Corp. – kreatywną strukturę współpracy firm New Europe Film Sales, Madants i Extreme Emotions.

Agata Szymańska
Absolwentka Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego na Wydziale Produkcji Filmowej i Telewizyjnej na Śląsku. W 2009 roku założyła własną firmę produkcyjną Filmpolis, która specjalizowała się w filmach autorskich. Wyprodukowała Z daleka widok jest piękny oraz Hubę w reżyserii Anki Sasnal i Wilhelma Sasnala. W 2015 roku rozpoczęła współpracę z producentką Magdaleną Kamińską, z którą założyła niezależną firmę produkcyjną Balapolis. Ich filmografia zawiera filmy fabularne i dokumentalne, a także międzynarodowe koprodukcje. Balapolis produkuje filmy niekonwencjonalne i przełomowe, ma również doświadczenie w dystrybucji filmów. Agata aktywnie działa na polskim i międzynarodowym rynku filmowym, rozwijając firmę oraz projekty jako producent wiodący i koproducent. Jest członkiem Polskiej Gildii Producentów.

46. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w terminie 20-25 września 2021 roku w Gdyni. Sprzedaż akredytacji ruszy pod koniec lipca 2021 roku.

Autor

- dziennikarz śledczy Gazety Bałtyckiej, kierownik redakcji ds. rozwoju. Specjalizuje się w tematyce społeczno-prawnej. Archiwista II stopnia (kursy archiwalne w Archiwum Państwowym w Gdańsku), Członek stały Stowarzyszenia Archiwistów Polskich (prawo do prowadzenia badań historycznych), miłośnik Gdyni, członek Towarzystwa Miłośników Gdyni. Hobby – prawo. Jest członkiem Związku Harcerstwa Polskiego.