Którzy politycy okazali się liderami polskiej sceny politycznej w mediach? | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 20.08.2022

Którzy politycy okazali się liderami polskiej sceny politycznej w mediach?

Według danych Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) w 2021 roku politycy Prawa i Sprawiedliwości wypowiadali się w mediach ponad 3 razy częściej niż przedstawiciele opozycyjnej Koalicji Obywatelskiej, 14 razy częściej niż członkowie Lewicy i 23 razy częściej niż działacze Koalicji Polskiej. Najpopularniejsze medialnie osoby z tego okresu to Mateusz Morawiecki, Andrzej Duda i Michał Dworczyk, którzy przez rok byli obecni we wszystkich środkach masowego przekazu aż 300 tys. razy. Dotarcie[1] ich wystąpień i przemówień wyniosło ponad 7,4 mld kontaktów. Wśród 20 najbardziej aktywnych medialnie polityków nie pojawiła się żadna kobieta.

fot. Rafał Zambrzycki

W 2021 roku najbardziej widoczny w mediach był Mateusz Morawiecki, który w badanym okresie wypowiedział się (w tym był dalej cytowany przez różne media) 165 tys. razy, a więc średnio aż 454 razy dziennie. Najwięcej materiałów z udziałem premiera pojawiło się w sierpniu w wyniku kryzysu na granicy Polski z Białorusią. Jak wylicza IMM, statystyczny Polak powyżej 15 roku życia mógł mieć kontakt z przekazem Prezesa Rady Ministrów średnio prawie 3 razy tygodniowo (dotarcie wyniosło 4,5 mld kontaktów)[2] . Drugą najbardziej medialną osobą był prezydent Andrzej Duda — we wszystkich typach mediów był obecny ponad 67 tys. razy, co przełożyło się na dotarcie z komunikatem do statystycznego Polaka ponad raz na tydzień (2,3 mld). Trzecim najczęściej zauważalnym politykiem w mediach był Michał Dworczyk, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (64 tys. wystąpień), który w tym czasie wypowiadał się głównie w kontekście epidemii koronawirusa SARS-CoV-2. Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów, każdy Polak mógł usłyszeć komunikat ministra średnio raz na dwa tygodnie.

Klub Prawa i Sprawiedliwości zdominował media

Wśród 20 najczęściej pojawiających się polityków w polskich mediach znalazło się aż 10 członków partii PiS — Mateusz Morawiecki, Michał Dworczyk, Waldemar Kraska, Piotr Müller, Jarosław Kaczyński, Przemysław Czarnek, Mariusz Błaszczak, Andrzej Adamczyk, Ryszard Terlecki i Jacek Sasin. Łącznie ich przekazy pojawiły się w mediach 462 tys. razy. W tym zestawieniu jest tylko 3 działaczy Platformy Obywatelskiej — lider partii, Donald Tusk, obecny w mediach prawie 40 tys. razy, znajduje się na szóstym miejscu. Kolejno na dziesiątej pozycji znajduje się Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, z liczbą 23 tys. wystąpień i przemówień, a pod numerem trzynaście jest Borys Budka (18 tys.). Z niewiele niższym wynikiem na miejscu czternastym uplasował się Zbigniew Ziobro z partii Solidarna Polska. Dwa oczka niżej Polskie Stronnictwo Ludowe reprezentuje Władysław Kosiniak-Kamysz (13 tys.). Szymon Hołownia z ugrupowania Polska2050 zajmuje miejsce osiemnaste (12 tys.), a listę zamyka Paweł Kukiz (10 tys.) z partii Kukiz’15.

W polityce głos kobiet w mniejszości

Na liście 100 polityków, którzy regularnie byli zauważalni w mediach, jest zaledwie 18 kobiet. Pierwsze trzy miejsca wśród nich należą do działaczek PiS. Najaktywniejsza była Elżbieta Witek, która w zestawieniu zajęła dwudzieste drugie miejsce. Marszałek Sejmu w 2021 roku była obecna we wszystkich typach mediów prawie 9,5 tys. razy, najczęściej podczas organizacji spotkań z przedstawicielami klubów i kół parlamentarnych, w sprawie działań dotyczących walki z pandemią i akcji szczepień przeciwko COVID-19. Każdy Polak mógł usłyszeć przekaz marszałek Sejmu średnio raz miesięcznie — dotarcie jej wszystkich wystąpień wyniosło ponad 496 mln. Na miejscu dwudziestym piątym znalazła się minister rodziny, pracy i polityki społecznej Marlena Maląg z liczbą nieco powyżej 9 tys. przekazów. Oczko niżej uplasowała się Anna Milczanowska — posłanka PiS w zeszłym roku wypowiedziała się, w tym była dalej cytowana, 8,7 tys. razy. Była także najaktywniejszą przedstawicielką klubu na Twitterze — w 2021 roku na jej profilu pojawiło się ponad 8,7 tys. tweetów i retweetów na tematy polityczne.

Wśród parlamentarzystek z największą ekspozycją w mediach znalazły się także Anna Kwiecień (PiS), Anna Maria Żukowska (Nowa Lewica), Małgorzata Kidawa-Błońska (PO), Joanna Kluzik-Rostkowska (PO), Katarzyna Lubnauer (Nowoczesna), Izabela Leszczyna (PO), Anita Czerwińska (PiS), Agnieszka Kołacz-Leszczyńska (PO), Iwona Michałek i Magdalena Sroka (Porozumienie), Joanna Lichocka (PiS), Barbara Nowacka (Inicjatywa Polska), Hanna Gill-Piątek (Polska2050), Agnieszka Dziemianowicz-Bąk (Nowa Lewica), Kamila Gasiuk-Pihowicz (PO), Joanna Scheuring-Wielgus (Nowa Lewica).

W gronie wszystkich 560 parlamentarzystów tylko 27% stanowią kobiety (153). Ich największy udział procentowy utrzymuje Lewica (41%) – wśród 44 posłów tego ugrupowania jest 18 działaczek. W 2021 roku najczęściej mogliśmy usłyszeć wypowiedzi Anny Żukowskiej (7,7 tys. razy) oraz Agnieszki Dziemianowicz-Bąk (2,7 tys.). W Koalicji Obywatelskiej występuje 60 posłanek i senatorek (36%). W badanym okresie największą liczbę medialnych wystąpień i przemówień odnotowała Małgorzata Kidawa-Błońska — ponad 6 tys. Wśród 260 posłów i senatorów Prawa i Sprawiedliwości są 62 kobiety (23%). Z tego grona najbardziej wyróżniała się Elżbieta Witek, która pojawiła się w polskich mediach ponad 9 tys. razy. Udział procentowy kobiet w klubach i kołach poniżej średniej posiada także Koalicja Polska – tylko 11%. Reprezentantką tego grona jest Urszula Pasławska obecna w tym czasie w mediach 928 razy.

Twitter ulubionym medium polityków

Wielu polskich polityków w 2021 roku komunikowało się w social mediach, najczęściej na Twitterze. Od 1 lipca do 31 grudnia przedstawiciele polskiej polityki opublikowali aż 190 tys. tweetów oraz retweetów — każdego dnia pojawiało się średnio tysiąc nowych wpisów. IMM najwięcej, bo aż 53 tys. publikacji, twitterowych przekazów odnotował w listopadzie 2021 roku.

Najaktywniejszymi autorami z tego okresu są członkowie Klubu PiS – łącznie wygenerowali 22 tys. wpisów, w tym na pierwszym miejscu znalazła się Anna Milczanowska, która wówczas opublikowała prawie 2,3 tys. informacji, czyli średnio aż 75 dziennie. W innych typach mediów posłanka pojawiła się zaś jedynie 23 razy. Klub PiS stanowi 42% udziału wśród wszystkich klubów i kół parlamentarnych obecnych na Twitterze. Drugim najaktywniejszym ugrupowaniem była Koalicja Obywatelska (35%), której parlamentarzyści tweetowali i retweetowali ponad 18 tys. razy. W tej grupie wyraźnie prowadził Adam Szejnfeld, który zamieścił ponad 2 tys. postów (średnio 70 dziennie). Trzecią siłą najbardziej widoczną na Twitterze była Lewica (10%), której członkowie w okresie 1-30 listopada 2021 roku wypuścili ponad 5 tys. tweetów i retweetów. Wśród nich najbardziej wyróżniła się Anna Żukowska, której wpisy pojawiły się prawie 1,8 tys. razy. Posłanka publikowała średnio 60 wpisów dziennie.

Z kolei aktywność Konfederacji na Twitterze stanowi 6% udziału wszystkich klubów i kół parlamentarnych. Najczęściej w listopadzie publikował Krzysztof Bosak — około 38 postów dziennie. Dalej znajdują się Polska2050 (3%) i Paulina Henning-Klos z liczbą 10 wpisów każdego dnia oraz Koalicja Polska (2%) i Dariusz Klimczak, który tweetował średnio 7 razy dziennie. Najmniej aktywne ugrupowania z listopada to Porozumienie i Polska Partia Socjalistyczna.

Klub z najwyższym dotarciem

W 2021 roku w polskich mediach pojawiło się prawie 775 tys. wypowiedzi polityków Klubu PiS. Zdecydowanym liderem klubu w mediach jest Mateusz Morawiecki, który ze względu na stanowisko premiera pojawił się aż 165 tys. razy. Według wyliczeń IMM statystyczny Polak mógł usłyszeć komunikaty PiS średnio 11 razy tygodniowo. Dotarcie wszystkich zbadanych przekazów szacuje się na 19 mld. W okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2021 politycy klubu najczęściej byli zauważalni w Wnp.pl, Polskieradio24.pl, Tvn24.pl, Programie I Polskiego Radia, Programie III Polskiego Radia, TOK FM, Gazecie Polskiej Codziennie, Rzeczpospolitej, Gazecie Wyborczej, TVP Info, Wydarzeniach 24 oraz Polsat News.

Donald Tusk najbardziej medialnym politykiem opozycji

Działacze Kolacji Obywatelskiej odnotowali w 2021 roku obecność w liczbie 246 tys. wejść w mediach. Najczęściej, bo prawie 40 tys. razy, pojawiał się Donald Tusk, który w lipcu powrócił jako przewodniczący PO. Jak podaje IMM, każdy obywatel Polski mógł zetknąć się z komunikatem polityków opozycji średnio 3 razy tygodniowo, czyli prawie 4 razy rzadziej niż z politykami PIS (dotarcie szacowane na 5 mld). Tytuły mediowe, w których wypowiedzi i wystąpień Koalicji było najwięcej, to kolejno: Wnp.pl, Wpolityce.pl, 300polityka.pl, Radio Zet, TOK FM, Radio Nowy Świat, TVN24, Wydarzenia 24, Polsat News, Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita i Gazeta Polska Codziennie.

Z przekazem Lewicy spotkali się średnio 3 razy w miesiącu

Do najczęściej obecnych w mediach polityków zalicza się czterdziestu czterech deputowanych pochodzących z koalicyjnego Klubu Poselskiego Lewicy. Łącznie przedstawiciele klubu pojawili się w polskich mediach 54 tys. razy. Jak podaje IMM, każdy Polak mógł mieć kontakt z ich wypowiedziami średnio 3 razy w miesiącu (dotarcie 1 mld). Najpopularniejsze media to kolejno: Wnp.pl, Radio.opole.pl, Wydarzenia.interia.pl, TVN24, Wydarzenia 24, Polsat News, TOK FM, Radio Nowy Świat, Polskie Radio 24, Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita i Dziennik Trybuna.

W Koalicji Polskiej najbardziej medialny Władysław Kosiniak-Kamysz

Do najczęściej obecnych w mediach polityków zalicza się 44 deputowanych pochodzących z koalicyjnego Klubu Poselskiego Lewicy. Łącznie przedstawiciele klubu pojawili się w polskich mediach 54 tys. razy. Jak podaje IMM, każdy Polak mógł mieć kontakt z ich wypowiedziami średnio 3 razy w miesiącu (dotarcie 1 mld). Najpopularniejsze media to kolejno: Wnp.pl, Radio.opole.pl, Wydarzenia.interia.pl, TVN24, Wydarzenia 24, Polsat News, TOK FM, Radio Nowy Świat, Polskie Radio 24, Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita i Dziennik Trybuna.

W 2021 roku statystyczny Polak zetknął się z Konfederacją średnio 22 razy

Koło Poselskie Konfederacji reprezentuje 11 polityków. W analizowanym okresie posłowie pojawili się w polskich mediach ponad 35 tys. razy. Jak wylicza Instytut Monitorowania Mediów, statystyczny Polak w 2021 roku mógł spotkać się z wypowiedziami Konfederacji średnio 22 razy (dotarcie 699 mln). Najpopularniejsze typy mediów, w których byli zauważalni w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2021, to: Wnp.pl, Dorzeczy.pl, Polsat News, TVP Info, Wydarzenia 24, TVN24 czy Radio Opole.

Za połową wypowiedzi polityków Polska2050 stoi Szymon Hołownia

Do najczęściej wypowiadających się oraz dalej cytowanych polityków w polskich mediach zalicza się także 9 parlamentarzystów z Polska2050 i przewodniczącego Szymona Hołownię. W 2021 roku pojawiło się prawie 26 tys. ich przemówień z dotarciem 653 mln kontaktów z przekazem. Prawie połowa ich przekazów (12 tys.) należała do szefa ugrupowania. IMM szacuje, że statystyczny mieszkaniec Polski mógł mieć kontakt z informacjami klubu średnio 20 razy. Media, w których odnotowano największą obecność działaczy Polska2050, to kolejno: 300polityka.pl, Radio.opole.pl, Wnp.pl, TVP Info, Wydarzenia 24, TVN24, TOK FM, Radio Nowy Świat, Radio Zet, Rzeczpospolita, Gazeta Polska Codziennie oraz Gazeta Wyborcza.

niekwestionowaną twarzą Porozumienia

Wśród najaktywniejszych polityków znaleźli się także członkowie Porozumienia. 6 posłów pojawiło się w środkach masowego przekazu ponad 41 tys. razy – 80% wszystkich wypowiedzi, w tym cytowań, należało do przewodniczącego partii Jarosława Gowina. Zasięg wszystkich komunikatów koła wyniósł 490 mln kontaktów, a więc każdy Polak mógł się z nimi zetknąć średnio nie częściej niż raz w miesiącu. Do regularnie relacjonujących ich wypowiedzi i przemówienia redakcji należą: Wnp.pl, Tvn24.pl, Dorzeczy.pl, Radio ZET, Radio HIT, TOK FM, TVN24, Polsat News, TVN24 BiŚ, Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Gazeta Polska Codziennie, Polska Metropolia Warszawska czy Dziennik Łódzki.

Koło Poselskie Kukiz’15 – Demokracja Bezpośrednia

4 posłów Kukiz’15 w 2021 roku było obecnych w polskich mediach ponad 12 tys. razy, a statystyczny Polak mógł ich usłyszeć średnio 9 razy, czyli rzadziej niż raz w miesiącu. IMM podaje, że dotarcie wszystkich przekazów ugrupowania w badanym okresie wyniosło ponad 288 mln kontaktów. Tytuły mediowe najczęściej odnoszące się do komunikatów koła to kolejno: Wnp.pl, Wpolityce.pl, Wiadomosci.wp.pl, TVP Info, Wydarzenia24, Polsat News, Polskie Radio 24, Program I Polskiego Radia, Program III Polskiego Radia, Rzeczpospolita, i Gazeta Polska Codziennie.

Koło Parlamentarne Polska Partia Socjalistyczna

Wśród parlamentarzystów, których wypowiedzi regularnie pojawiają się w takich mediach jak Wnp.pl, Tvn24.pl, Wiadomosci.gazeta.pl, TOK FM, Radio ZET, Nowy Świat, TVN24, TVP Info, Polsat News, Rzeczpospolita, Wprost i Gazeta Krakowska, jest 5 posłów PPS. W 2021 roku byli oni widoczni w środkach masowego przekazu ponad 5 tys. razy, uzyskali jednocześnie dotarcie na poziomie 152 mln kontaktów — przeciętny Polak mógł zetknąć się w czasie całego roku z przekazem koła średnio 5 razy.

Koło Poselskie Polskie Sprawy

Na liście najbardziej medialnych polityków znalazło się także 3 działaczy Koła PS. Zbigniew Girzyński, Andrzej Sośnierz i Agnieszka Ścigaj wypowiedzieli się w mediach, w tym byli licznie cytowani, bo ponad 11 tys. razy. W 2021 roku każdy Polak i Polka mogli zetknąć się z opiniami polityków koła średnio 2 razy (dotarcie 65 mln) – podaje IMM. Najczęściej dzięki następującym tytułom: Rynekzdrowia.pl, Tvn24.pl, Wprost.pl, TVN24, TVN24 BiŚ, Polsat News, TOK FM, Radio HIT, Radio Ostrowiec, Gazeta Wrocławska, Gazeta Wyborcza oraz Rynek Zdrowia.

Metodologia badania

Analiza polegała na wyodrębnieniu liczby wypowiedzi i przemówień 560 parlamentarzystów z uwzględnieniem ich dalszych cytowań w mediach za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 roku. Na liście monitorowanych polityków uwzględniono także Andrzeja Dudę — prezydenta RP, Donalda Tuska — przewodniczącego Platformy Obywatelskiej, Rafała Trzaskowskiego — prezydenta Warszawy, Roberta Biedronia — eurodeputowanego oraz Szymona Hołownię — przewodniczącego partii Polska2050. Łącznie przeanalizowano 1 337 886 wypowiedzi, w tym cytowań 565 polityków.

Badanie wykonano na podstawie monitoringu portali internetowych, prasy ogólnokrajowej i regionalnej oraz stacji radiowych w Polsce w okresie 1 stycznia – 31 grudnia 2021. Od 1 lipca do 31 grudnia 2021 roku w analizie uwzględnione zostały również wypowiedzi i wystąpienia polityków w stacjach telewizyjnych, a także tweety i retweety z oficjalnych kont polityków w serwisie Twitter. Najczęściej odwiedzane tytuły mediowe przeanalizowano na próbie 10% członków każdej kolacji lub koła ww. okresie tj. 1 lipca – 31 grudnia 2021 rok.

[1] Dotarcie informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie danych nt. oglądalności programów TV, słuchalności audycji radiowych, nakładów prasowych, liczby odsłon materiałów internetowych oraz zasięgu kanałów mediów społecznościowych.

[2] Wynik dotarcia IMM jest przeliczany na statystycznego Polaka powyżej 15. roku życia. Dane dotyczące struktury ludności Polski pochodzą z Głównego Urzędu Statystycznego.

źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Autor

- Gazeta Bałtycka



Moto Replika