Czy zawsze należy odpowiadać na medialne zarzuty? | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 27.08.2015

Czy zawsze należy odpowiadać na medialne zarzuty?

Czy prezydent powinien odpowiedzieć na zarzuty formułowane przez ? Nie tym razem. Sprawę należy pozostawić bez oficjalnej odpowiedzi.

Czy zawsze należy odpowiadać na medialne zarzuty?

Literatura z zakresu w znakomitej większości nakazuje, aby na wszelkie zarzuty formułowane w przestrzeni publicznej odpowiadać. Praktyka pokazuje, że w większości przypadków jest to najkorzystniejsze posunięcie. Ale są wyjątki.

Jednym z nich jest sprawa zarzutów medialnych sformułowanych przez tygodnik Newsweek, a dotyczących działań prezydenta Andrzeja Dudy, gdy był on jeszcze posłem. Newsweek zasugerował, że Duda wykonując mandat posła, prowadził wykłady na jednej z prywatnych uczelni i w związku z tym korzystał ze środków kancelarii Sejmu.

W tym przypadku waga i jakość zarzutów jest na tyle mała, dowody na rzekome nadużycia ze strony ówczesnego posła Dudy wyjątkowo wątłe (jeśli w ogóle można nazwać je dowodami), że cały przekaz, który ma zbudować wizerunek Andrzeja Dudy jako (jak stwierdził jeden z nieprzychylnych prezydentowi publicystów) „drobnego geszefciarza” – jest po prostu kompletnie niewiarygodny.

W takich sytuacjach oficjalnie nie należy się do tego typu zarzutów odnosić. Należy je pozostawić bez komentarza lub opatrzyć informacją o tym, że są one po prostu niepoważne. Z czasem sytuacja niejako sama się wyjaśni, kompromitując publikację i jej autorów. Zabierając głos w sprawie, niepotrzebnie podniosłoby się rangę nieznaczących zarzutów, weszło w bezcelową polemikę medialną, tym samym podnosząc rangę pisma, które zarzuty sformułowało.

Nie oznacza to jednak, że otoczenie prezydenta również powinno zachować milczenie. Wręcz przeciwnie. Otoczenie powinno być aktywne w komentowaniu wszelkich spraw dotyczących głowy państwa.

Artykuł został opublikowany na stronie Doradztwo Medialne.


Polub Gazetę Bałtycką na Facebooku:

Autor

- dr n. hum., publicysta i komentator. Twórca niezależnych mediów. Autor analiz dotyczących PR, języka polityki i marketingu politycznego.Twitter: @MichalLange

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>