Black Friday 2022 – co z reklamacją na przeceniony towar? | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 24.11.2022

Black Friday 2022 – co z reklamacją na przeceniony towar?

Już niebawem nadejdzie dzień długo wyczekiwany przez łowców okazji zakupowych. Mowa oczywiście o Black Friday, który przypada w 2022 r. już 25 listopada 2022 r. Pomimo wielu atrakcyjnych i kuszących okazji, warto zachować spokój i uważnie czytać oferty, aby zamiast zyskać – nie stracić. Mimo że prawo konsumenckie jest coraz lepiej znane, wiele osób nadal posiada wątpliwości, czy przeceniony produkt można zareklamować. Co na to prawo?

Reklamacja a rękojmia

Jeżeli konsument kupuje jakąkolwiek rzecz od przedsiębiorcy, to z mocy prawa przysługuje mu ochrona na podstawie przepisów o rękojmi. Przepisy te znajdują się w Kodeksie cywilnym. Chociaż rękojmia dotyczy zarówno odpowiedzialności sprzedawcy za wady prawne, jak i fizyczne, to jednak najczęściej konsumenci mają do czynienia właśnie z wadami fizycznymi kupowanych rzeczy.

Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

  • nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
  • nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
  • nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
  • została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Rzecz sprzedana ma wadę fizyczną także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.

Jeżeli w chwili wydania rzeczy konsumentowi, rzecz ma wadę, to sprzedawca jest za to odpowiedzialny. Trzeba pamiętać, że zgodnie z prawem, jeżeli zauważymy wadę w okresie 12 miesięcy, to przyjmuje się, że wada albo jej przyczyna istniała od początku. Jeżeli sprzedawca uważa inaczej i twierdzi, że np. konsument rzecz uszkodził albo się zużyła, to on będzie musiał to udowodnić.

Czego w ramach reklamacji może żądać konsument? Prawo przewiduje 4 uprawnienia:
• możliwość odstąpienia od umowy (jeżeli wada jest istotna), co skutkuje obowiązkiem sprzedawcy zwrotu zapłaconej ceny;
• żądanie wymiany rzeczy na wolną od wad;
• żądanie naprawy rzeczy;
• żądanie obniżenia ceny proporcjonalnie do wady.

Rabat a rękojmia

Gdy podczas ruszymy na zakupy, warto zapamiętać, aby dokładnie czytać ofertę sprzedawcy. jest to tak ważne? Trzeba zapamiętać, że sam upust (rabat) nie rekompensuje ewentualnej wady. Jednak, jeżeli w ofercie sprzedawca wprost wskaże, że rabat jest udzielony ze względu na jakąś wadę (albo zawrze informację, że po prostu dany egzemplarz ma wadę), to takiej wady rękojmia nie obejmuje. Zgodnie z prawem sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.

Zilustrujmy to na dwóch przeciwstawnych przykładach:

Przykład 1:

Jolanta podczas wypatrzyła w sklepie RTV/AGD telewizor w bardzo okazyjnej cenie. Przy telewizorze widniała zawieszka „Black Friday 2022” – rabat 20%. Na specyfikacji nie było informacji o jakichkolwiek problemach ze sprzętem, a sprzedawca nic Jolancie na ten temat nie wspomniał. Po odpakowaniu telewizora w domu i podłączenia do prądu okazało się, że obudowa telewizora jest lekko pęknięta, a ponadto widoczne są sporadycznie „martwe piksele”. Dodatkowo zdaniem Jolanty telewizor miał dość dziwny dźwięk, którego nie była w stanie naprawić zmianą ustawień. Następnego dnia Jolanta skontaktowała się ze sklepem i opowiedziała o wadach. Oznajmiła, że chce złożyć reklamację. Pracownik sklepu odparł, że reklamacja Jolancie nie przysługuje, ponieważ kupiła telewizor po rabacie aż 20%.

W takiej sytuacji sprzedawca zachował się nieprawidłowo i nie miał racji. Jolanta nie została poinformowana, że telewizor ma opisane wady, ani tym bardziej nie ustalono, że rabat jest udzielany właśnie ze względu na wady. Rabat dotyczył akcji promocyjnej i Jolanta ma prawo złożyć reklamację.

Przykład 2:

W sklepie internetowym Marek wypatrzył w interesujący go od dawna tablet w cenie niższej o 30% od dotychczasowej. Oryginalnie tablet jest w zestawie z rysikiem oraz ładowarką. W ofercie na stronie sklepu internetowego znajdowała się informacja „Uwaga! Produkt powystawowy – brak rysika!”. Po odbiorze przesyłki ze sklepu internetowego Marek zdziwił się, że w pudełku brakuje rysika i skontaktował się z Biurem Obsługi Klienta, prosząc o wymianę tabletu na kompletny zestaw. Uzyskał odpowiedź, że jego prośba nie może zostać spełniona, ponieważ zaznaczono w ofercie, że produkt jest powystawowy i brakuje w zestawie rysika – stąd właśnie tak atrakcyjna cena.

W tym przypadku odpowiedź sklepu była prawidłowa. Marek nie może złożyć reklamacji tylko z powodu braku rysika, o którym sprzedawca uprzedził w ofercie.

dr Rafał R. Wasilewski
radca prawny
www.radcawasilewski.pl

Autor

- Gazeta Bałtycka

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika