Nowy tabor w SKM
Rozmowa z Tomaszem Złotosiem, rzecznikiem SKM Trójmiasto.
Kiedy się rozpocznie modernizacja przestanku Gdańsk-Zaspa?
Obecny harmonogram modernizacji tego przystanku zakłada rozpoczęcie modernizacji tego przystanku w 2026 r.
Kiedy w stu procentach będzie obsługiwać SKM nowy tabor?
Przewozy nowymi pojazdami w kolejnych latach będą realizowane głównie elektrycznymi zespołami trakcyjnymi przekazanym do użytkowania przez Organizatora Przewozów (UMWP). Zgodnie z jego zapowiedziami w latach 2025-26 spółka PKP SKM w Trójmieście ma pozyskać kolejnych 20 pojazdów w wersji aglomeracyjnej. Gdy to nastąpi, będziemy mogli wozić pasażerów wyłącznie nowymi lub zmodernizowanymi pojazdami.
Dlaczego pociągi firmy Newag mają próg poniżej poziomu peronu?
Domyślam się, że chodzi Panu o 8 pociągów Impuls 2, które od grudnia ub. roku rozpoczęły obsługę połączeń SKM. Te pojazdy, aczkolwiek kupione w dużej części za pozyskane przez spółkę PKP SKM w Trójmieście dofinansowanie unijne, należą do Samorządu Województwa Pomorskiego i zgodnie z zapowiedziami właściciela, docelowo będą obsługiwać inne linie na terenie woj. pomorskiego, na których większość peronów znajduje się na wysokości takiej jak podłogi tych pojazdów.
Czy SKM Trójmiast, kupując pociągi Firmy Newag, uwzględniło wysokość poziomu peronów na linii Gdańsk Śródmieście – Wejherowo?
Powtarzam – te pojazdy kupił Samorząd Województwa Pomorskiego i on jest ich właścicielem, a te pojazdy mają obsługiwać połączenia SKM (Gdańsk Śródmieście – Lębork) jedynie przez kilka najbliższych lat, do końca tzw. trwałości projektu.
Kiedy pociągi SKM Trójmiasto dostosuje wysokość poziomu peronów na linii Gdańsk Śródmieście – Wejherowo?
Perony na linii 250 (Gdańsk Śródmieście – Rumia Janowo) zarządzanej przez PKP SKM mają taką samą wysokość (96 cm) jak posiadane przez nas pojazdy. Jak wspomniałem powyżej, te 8 nowych pojazdów z niższą podłogą obsługuje połączenia SKM jedynie tymczasowo. Kolejnych 20 nowych pojazdów, które ma nam przekazać Samorząd Województwa Pomorskiego, również będzie miało podłogi na tej samej wysokości co perony na zarządzanej przez nas linii.
Rozmawiał: Bronisław Waśniewski-Ciechorski