„Planujemy ekspansję na terenie województwa pomorskiego” | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 9.12.2024

„Planujemy ekspansję na terenie województwa pomorskiego”

O planach rozwojowych związanych z koleją miejską mówi rzecznik prasowy Tomasz Złotoś.

Kiedy modernizuje przestanek SKM Zaspa, jaki jest harmonogram prac modernizacyjnych przestanku SKM Gdańska Zaspa, czy jest już projekt konstrukcyjny przestanku SKM Gdańska Zaspa?
Spółka planuje udział w konkursie na dofinansowanie z ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. W ramach projektu przewiduje się kompleksową modernizację przystanku Zaspa. Wstępnie planujemy rozpoczęcie modernizacji tego przystanku w 2026 r. Nie został jeszcze ogłoszony przetarg na tę modernizację, więc nie ma jeszcze wybranego wykonawcy. Projekt ma być realizowany w formule projektuj i buduj. Po podpisaniu umowy przedstawiony zostanie dokładny hamonogram prac oraz przystąpimy do przygotowania dokumentacji projektowej.

Kiedy w stu procentach SKM Trójmiasto, będzie mieć nowy tabor?
Przewozy nowymi pojazdami w kolejnych latach będą realizowane głównie elektrycznymi zespołami trakcyjnymi przekazanym do użytkowania przez Organizatora Przewozów (UMWP). Zgodnie z jego zapowiedziami w latach 2025-26 spółka PKP SKM w Trójmieście ma pozyskać kolejnych 20 pojazdów w wersji aglomeracyjnej. Gdy to nastąpi, będziemy mogli wozić pasażerów wyłącznie nowymi lub zmodernizowanymi pojazdami.

Czy pasażerowie są zadowoleni, z nowego taboru?
To pytanie do pasażerów. Wedle naszych informacji zdecydowana większość chwali komfort podróży nowymi Impulsami. Są też jednak i tacy, którzy narzekają na różnicę poziomów pomiędzy podłogą tych pojazdów a krawędziami peronów na linii PKP SKM.

Czy SKM Trójmiasto, w 2025 roku, podwyższy ceny biletów?
Ceny biletów Taryfy Pomorskiej, które uprawniają do przejazdów m.in. pociągami PKP SKM, ustala organizator przewozów (Samorząd Województwa Pomorskiego), a nie przewoźnik.

Kiedy SKM Trójmiasto, wymieni w stu procentach windy na przestankach SKM?
Spółka PKP SKM realizuje obecnie program wymiany najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych wind na swoich przystankach. Windy będą wymieniane etapowo: 4 windy w 2024 roku, 5 w 2025 roku i kolejne 5 wind w 2026 roku.

Czy czas przejazdu w 2025 roku skróci się?
Czasy przejazdu mogą się zmieniać z powodu realizowanych prac, a tych m.in w związku z pozyskaniem środków z KPO, które należy wydać do 2026 r., planujemy bardzo dużo. Np. obecnie pociągi muszą zwalniać w pobliżu modernizowanych przystanków Gdynia Stocznia Uniw. Morski oraz Stocznia, co nieznacznie wydłuża czas ich jazdy. Po zakończeniu tych modernizacji ograniczenia prędkości znikną i czas przejazdu ponownie się skróci. Na skrócenie czasu przejazdu w przyszłości wpłynąć może nowy tabor z większą liczbą drzwi, która umożliwi skrócenie czasu wymiany podróżnych. Niezależnie od powyższego analizujemy możliwość podniesienia prędkości maksymalnej na linii, która obecnie wynosi 70 km/h, ale nie nastąpi to już w 2025 r.

Czy w 2025 roku, zwiększy częstotliwość kursów SKM?
Częstotliwość kursowania pociągów SKM w przyszłym roku będzie taka sama jak obecnie. Po zakończeniu modernizacji przystanków Stocznia i Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski, wydłużone zostaną relacje pociągów, które z powodu prac na tych przystankach, obecnie jeżdżą na skróconych trasach.

Jakie SKM Trójmiasto ma plany w 2025 roku, w zakresie rozwoju SKM?
Najważniejsze wydarzenia jakie planujemy na przyszły rok to zakończenie Projektu Centrum dotyczącego modernizacji 9 przystanków SKM i modernizacji oraz odrestaurowania budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni, a także dalsze prace modernizacyjne na zarządzanej przez PKP SKM linii kolejowej (m.in. modernizacja sieci trakcyjnej, zabudowa nowych rozjazdów, zabudowa dwukierunkowej samoczynnej blokady liniowej). Jeśli chodzi o tabor – od połowy przyszłego roku spodziewamy się dostaw pierwszej partii nowych pojazdów typu Impuls, które mamy dostać w użytkowanie od Samorządu Województwa Pomorskiego do obsługi ruchu aglomeracyjnego. W latach 2025-2026 mamy otrzymać 20 pojazdów.

Planujemy też ekspansję na terenie województwa pomorskiego. W przyszłorocznym przetargu, który Samorząd Województwa Pomorskiego zamierza ogłosić na obsługę linii kolejowych w latach 2026-30, zamierzamy złożyć oferty na obsługę większej liczby połączeń, niż obecnie obsługiwany odcinek Śródmieście – Lębork.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał: Bronisław Waśniewski-Ciechorski

Autor

- Zastępca Redaktora Naczelnego Gazety Bałtyckiej, dziennikarz śledczy. Specjalizuje się w tematyce społeczno-prawnej. Archiwista II stopnia (kursy archiwalne w Archiwum Państwowym w Gdańsku), Członek stały Stowarzyszenia Archiwistów Polskich (prawo do prowadzenia badań historycznych), miłośnik Gdyni, członek Towarzystwa Miłośników Gdyni. Hobby – prawo. Jest członkiem Związku Harcerstwa Polskiego.

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika