Święto filmu w czasach pandemii. Podsumowanie 45. FPFF w Gdyni
Wielką Nagrodę „Złote Lwy” 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych dla najlepszego filmu „Zabij to i wyjedź z tego miasta” otrzymali reżyser Mariusz Wilczyński oraz producentki: Ewa Puszczyńska i Agnieszka Ścibior.
45. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbył się on-line w dniach 8-12 grudnia 2020 roku. Między morzem a falami cyfrowych sal kinowych, w domowych pieleszach kinowych odbywało się coroczne święto polskiego kina. Takie rzeczy tylko w Gdyni, tuż przed Cichą Nocą. Dyrektor Festiwalu Leszek Kopeć dał sygnał, akcja.
Na ulicach cicho, na schodach gdyńskich kamienic także cisza, wszędzie pustki, tam i ówdzie przymykają niemrawie cienie postaci zamaskowanych ludzi. Cyfrowy świat zamienił się w świat filmowych emocji.
Zastanawiając się nad tegorocznym Festiwalem, trzeba podkreślić to, że w tym roku był on szczególnym doświadczeniem intelektualnym i emocjonalnym, odrywającym od brudu polityki, pustki codzienności ludzi zamkniętych w kwarantannie, opustoszałych teatrów i kin. Przypominającym o sensie komunikacji międzyludzkiej poprzez sztukę w indywidualnym doświadczeniu istoty codzienności i dzieleniu się tym doświadczeniem z innymi.
Gdybym miał osobiście wybrać najlepszy film, to byłby to obraz w reżyserii Jana Holoubka, „25 lat niewinności”. Przedstawia on historię prawdziwą, która wstrząsnęła opinią publiczną. Film jest wpisany i opisujący realia końcówki lat 90- tych w Polsce. Film Jana Holoubka to historia niesłusznie skazanego Tomka Komendy. Słowo historia wobec tego, co Tomek przeżył, jest tutaj nawet nie na miejscu. Walka o prawdę, bez której człowiek wobec systemu władzy, korupcji, obojętności, partykularnych interesów, nie ma szans, o ile nie znajdzie się inny człowiek, który zaryzykuje własną karierę, aby do prawdy dotrzeć i chociaż nie przerwie systemu układów na wszystkich poziomach, od najwyższych stanowisk państwowych do pospolitych przestępców, docierając do prawdy, ratuje życie człowieka, w tym wypadku – niesłusznie skazanego. Niestety z filmu, gdzie reżyser bardzo zadbał o realia, wyłania się obraz Polski, która nadal ociera się o kraje trzeciego świata – warunki więzienne, śledztwa na zamówienie, metody wydobywcze itp.
Do bardzo interesujących filmów o tematyce społecznej należy zaliczyć „Jak najdalej stąd” w reżyserii Piotra Domalewskiego. Na główną bohaterkę tego filmu spada konieczność wejścia w życie i odpowiedzialność też za dorosłych, za wcześnie bez szans i możliwości wyjścia z tego cało, chyba, że zdecyduje się na ucieczkę. Warto zauważyć, że dzielność znaczy dzisiaj coś innego niż dla naszych rodziców. Swojego ojca główna bohaterka poznaje jedynie po okruchach, które po nim pozostały już po śmierci.
W wielu filmach takich jak „Mistrz”, „Każdy ma swoje lato” pojawia się potrzeba nadziei. Te filmy niosą nadzieję i wszystkie dotykają potrzeby wartości. Bardzo wybitnym filmem jest film „Zieja” w reżyserii Roberta Glińskiego ze znakomitymi rolami Andrzeja Seweryna i Zbigniewa Zamachowskiego. Znowu historia człowieka. Znowu jeden człowiek, który pozornie niewiele znaczy wobec historii, ideologii, a jednak zmienia rzeczywistość, świadcząc swoim życiem, w co wierzy i właśnie to, wyłącznie świadectwo życia może być dziś wiarygodne.
Zasługuje na uwagę bardzo interesujący scenariusz w filmie „Niepamięć” o formowaniu człowieka podległego, oraz w wzruszającym filmie „Amatorzy”. Film „Amatorzy”, w którym zderzają się aktorzy profesjonalni z amatorami, których grają osoby z zespołem downa zderza się życie ze sztuką, nasze umowne przecież wyobrażenia społeczne, czy nasze umowy społeczne, co jest normą, prawidłowym zachowaniem, tak jak się umówiliśmy, z egzystencją ludzi, którzy różnią się od ludzi tak zwanych zdrowych, ale w sztuce, poprzez sztukę wyrażają te same emocje, bóle rozterki i paradoksalnie to sztuka nas wszystkich ludzi zbliża.
W kategorii najlepszy scenariusz może konkurować film, w którym odnajdą siebie młodzi ludzie – „Bóg Internetu Komunikacja wirtualna”, jak zaistnieć i mieć wpływ nie mając wpływu, jak się wykreować, szybka komunikacja dorywcza, osiągnąć wpływ i co dalej? Niejednoznaczne zakończenie – a może śmierć naprawdę? Żeby istnieć trzeba kamerować ?
Niewątpliwie w kategorii zdjęcia porusza film Majewskiego Wojaczek. Zdjęcia w tym filmie w nowatorskiej konwencji odnoszą się do czasu PRL-u, do życia poety w PRL-u.
Na festiwalu nie zabrakło kina familijnego „Tarapaty” – filmu dla młodego widza z serii takich jak ’’Panna z mokrą głową’’. Bardzo zabawny film z wątkiem sensacyjnym ze znakomitą, barwną scenografią, dobrym aktorstwem, wartką akcją. Dorośli też nie będą się nudzili. Podobno najtrudniej nakręcić dobrą komedię. ”Biały potok „ w reżyserii Michała Grzybowskiego nie zawiedzie Państwa oczekiwań. Nie śmiejemy się w prawdzie na tym filmie do rozpuku lecz balansujemy na cienkiej linie między komedią, a za chwilą dramatu. Jesteśmy zaskakiwani, my widzowie i dwie pary małżeńskie na filmie. Nie mamy pewności co jest żartem, prawdą, czy właściwie odczytujemy znaki, które wysyłają do nas inni? Dużo w tym filmie dobrego Fredry.
Odniosłem się jedynie do kilku filmów i celowo nie zdradzałem fabuły.
Zorganizowanie Festiwalu w tym covidowym roku graniczyło z heroizmem i było ogromnym wysiłkiem ze strony Dyrekcji Festiwalu, władz Gdyni, a przede wszystkim twórców. Wielkie podziękowania należą się Prezydentowi Gdyni Wojciechowi Szczurkowi, który otworzył Festiwal wraz z Dyrektorem Festiwalu Leszkiem Kopciem. Warto tu przypomnieć, że ten 2020 rok był wyjątkowo trudny dla kina nie tylko w Polsce, ale dla całej branży filmowej na świecie i bardzo trudnym rokiem dla całego środowiska artystycznego. Organizatorzy tegorocznego Festiwalu musieli zrezygnować z nagrody dziennikarzy ze względu na fakt, że nie wszystkie filmy były dostępne na platformie VOD Festiwalu. Niewątpliwie wszyscy mają nadzieję, że 46 FPFF odbędzie się już z udziałem publiczności i będzie można wspólnie z twórcami świętować największe filmowe wydarzenie w Polsce, jakim bez wątpienia jest Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Wszystkim Fanom polskiego kina oraz Czytelnikom Gazety Bałtyckiej pod choinkę życzę, byście mogli Państwo normalnie pójść do kina na dobre polskie filmy.
Dla porządku dodaję:
Laureaci 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni:
Nagrody regulaminowe w Konkursie Głównym przyznało Jury 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w składzie:
Lech Majewski – Przewodniczący Jury
Grażyna Błęcka-Kolska
Marcin Lenarczyk
Ryszard Lenczewski
Dorota Masłowska
Jan P. Matuszyński
Cezary Pazura
Klaudia Śmieja-Rostworowska
Wielką Nagrodę „Złote Lwy” 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych dla najlepszego filmu „Zabij to i wyjedź z tego miasta” otrzymali reżyser Mariusz Wilczyński oraz producentki: Ewa Puszczyńska i Agnieszka Ścibior.
Nagrodę „Srebrne Lwy” 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych dla filmu „Sweat” otrzymali reżyser Magnus von Horn oraz producent Mariusz Włodarski.
Nagrodę „Złoty Pazur” 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w kategorii „Inne Spojrzenie” dla filmu „Magnezja”, otrzymali reżyser Maciej Bochniak oraz producenci: Leszek Bodzak i Aneta Hickinbotham.
Nagrody indywidualne otrzymali:
Magnus von Horn za reżyserię filmu „Sweat”
Piotr Domalewski za scenariusz do filmu „Jak najdalej stąd”
Jan Holoubek za debiut reżyserski za film „25 lat niewinności”
Michał Dymek za zdjęcia do filmu „Sweat”
Hania Rani za muzykę do filmu „Jak najdalej stąd”
Marek Warszewski za scenografię do filmu „Magnezja”
Franciszek Kozłowski za dźwięk w filmie „Zabij to i wyjedź z tego miasta”
Agnieszka Glińska za montaż filmu „Sweat”
Waldemar Pokromski i Agnieszka Hodowana za charakteryzację do filmu „Magnezja”
Dorota Roqueplo za kostiumy do filmu „Magnezja”
Aleksandra Konieczna za drugoplanową rolę kobiecą w filmie „Sweat”
Tomasz Włosok za drugoplanową rolę męską w filmie „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”
Magdalena Koleśnik za główną rolę kobiecą w filmie „Sweat”
Piotr Trojan za główną rolę męską w filmie „25 lat niewinności”
Zofia Stafiej za debiut aktorski w filmie „Jak najdalej stąd”
Podczas gali zakończenia 45. FPFF ogłoszono również zwycięzców dwóch pozostałych konkursów filmowych.
Nagrodę za najlepszy film w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych otrzymał reżyser Dawid Nickel za film „Ostatni Komers”.
Nagrodę im. Lucjana Bokińca dla Najlepszego Filmu w Konkursie Filmów Krótkometrażowych otrzymała reżyserka Olga Bołądź za film „Alicja i żabka”.
„Platynowe Lwy”, nagrody za całokształt twórczości ufundowane przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich, odebrali reżyserzy Andrzej Barański i Feliks Falk.
Młoda Gala 45. FPFF. Laureaci
Znamy werdykt Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych oraz laureatów wyróżnień przyznanych przez Jury Filmów Mikrobudżetowych 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Podczas Młodej Gali w piątek, 11 grudnia 2020 roku ogłoszono także zdobywców tegorocznych nagród pozaregulaminowych.
Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych w składzie:
Aneta Hickinbotham – producentka filmowa, Przewodnicząca Jury
Jagoda Szelc – reżyserka, scenarzystka
Jarosław Sokół – scenarzysta, pisarz
po obejrzeniu 27 filmów zakwalifikowanych do udziału w Konkursie Filmów Krótkometrażowych przyznało jednogłośnie następujące nagrody:
NAGRODA IM. LUCJANA BOKIŃCA DLA NAJLEPSZEGO FILMU W KONKURSIE FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Nagroda finansowa w wysokości 15.000 zł
dla filmu „ALICJA I ŻABKA”, reż. Olga Bołądź, produkcja: Studio Munka – SFP, Shootme Production, TVN Film, Chimney Poland, Gerlsy
Uzasadnienie:
Każda bajka ma swoje przesłanie, ale i każda bajka musi się też kiedyś skończyć. Za przedstawienie w baśniowej formie procesu przejścia z czasu dzieciństwa w dorosłość i pokazanie, że aby stać się dorosłym to najpierw trzeba pozwolić sobie BYĆ dzieckiem.
NAGRODA SPECJALNA JURY
Nagroda finansowa w wysokości 10.000 zł
dla filmu „RÓWNONOC”, reż. Daria Kasperek, produkcja: Szkoła Filmowa w Łodzi
WYRÓŻNIENIE
Nagroda finansowa w wysokości 5.000 zł
dla filmu „DALEJ JEST DZIEŃ”, reż. Damian Kocur, produkcja: Tomcat, Kinghouse
Podczas Młodej Gali ogłoszono również laureatów wyróżnień przyznanych przez Jury Konkursu Filmów Mikrobudżetowych w składzie:
Filip Bajon – reżyser, scenarzysta, Przewodniczący Jury
Agnieszka Wasiak- producentka filmowa
Marcin Koszałka – reżyser, autor zdjęć
Jurorzy po obejrzeniu 6 filmów zakwalifikowanych do udziału w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych przyznało następujące wyróżnienia:
WYRÓŻNIENIE
dla Sandry Drzymalskiej za wyjątkowo ciekawe portrety młodych bohaterek pokazanych w filmach: „Ostatni Komers” reż. Dawid Nickel i „Każdy ma swoje lato” reż. Tomasz Jurkiewicz
WYRÓŻNIENIE
dla Michała Pukowca za dostosowanie formy zdjęć do zbiorowego portretu mikrospołeczności w filmie: „Ostatni Komers” reż. Dawid Nickel
Laureat NAGRODY ZA NAJLEPSZY FILM W KONKURSIE FILMÓW MIKROBUDŻETOWYCH zostanie ogłoszony podczas Gali Zakończenia 45. FPFF w sobotę, 12 grudnia.
Podczas Młodej Gali, która odbyła się w piątek on-line, wręczono również następujące nagrody pozaregulaminowe:
NAGRODA FIRMY HELIOGRAF ZA NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Wsparcie produkcyjne o wartości 10.000 zł w postaci wypożyczenia sprzętu zdjęciowego i kamerowego na potrzeby realizacji kolejnego filmu
dla Konrada Blocha za zdjęcia do filmu „SUKIENKA”, reż. Tadeusz Łysiak, produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa, Dobro, Miło-Post Production Studio, Głośno
NAGRODA ONETU
dla Magdaleny Koleśnik za rolę w filmie „SWEAT”, reż. Magnus von Horn
„KRYSZTAŁOWA GWIAZDA ELLE”
dla Magdaleny Koleśnik za rolę w filmie „SWEAT”, reż. Magnus von Horn
NAGRODA JURY MŁODYCH
dla Dawida Nickela za film „Ostatni Komers”
NAGRODA FESTIWALI I PRZEGLĄDÓW FILMU POLSKIEGO ZA GRANICĄ
dla Agaty Kuleszy za kreacje aktorskie w filmach: „25 LAT NIEWINNOŚCI”, „SALA SAMOBÓJCÓW. HEJTER”, „MAGNEZJA” oraz „ŚNIEGU JUŻ NIGDY NIE BĘDZIE”
„ZŁOTY KANGUR”
dla Piotra Domalewskiego za film „JAK NAJDALEJ STĄD”
„DON KICHOT” – NAGRODA POLSKIEJ FEDERACJI DYSKUSYJNYCH KLUBÓW FILMOWYCH
dla Iwony Siekierzyńskiej za film „AMATORZY”
NAGRODA STOWARZYSZENIA KIN STUDYJNYCH
dla Iwony Siekierzyńskiej za film „AMATORZY”
NAGRODA OD MARKI DR IRENA ERIS dla twórcy w Konkursie Filmów Krótkometrażowych
dla Olgi Bołądź za film „ALICJA I ŻABKA”
„BURSZTYNOWE LWY” – nagroda za największy sukces frekwencyjny w polskich kinach
dla Ewy Lewandowskiej, Tomasza Mandesa i Macieja Kawulskiego za produkcję filmu „365 DNI”
oraz dla Roberta Kijaka (NEXT FILM) za dystrybucję filmu „365 DNI
Ładnie napisane… Ale za dużo za szczegółowo o nagrodach, a zero wiadomości o fabule filmu który zwycieżył ?
Panie Ciechorski, ten „wywiad” z dominą z Trójmiasta to była naprawde żenada, wstyd !
Trzeba być opóźniony żeby lansować taka degeneracje i psychicznie chora osobe…
Zaskakujacy szit.. Fuj, ale obciach ! Infantylne.
Z kim bedzie nastepny wywiad, gwiazdka filmów xxx czy prostytutka ?
Wracaj pan do harcerstwa lepiej.