Dyrektorzy najgorszych gdańskich liceów mają się dobrze. Ile zarabiają? | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 21.01.2013

Dyrektorzy najgorszych gdańskich liceów mają się dobrze. Ile zarabiają?

Choć szkoły przez nich kierowane osiągają fatalne wyniki – w skali kraju nie mieszczą się w pierwszej pięćsetce szkół, a w zestawieniu szkół gdańskich są poza pierwszą pięćdziesiątką – oni sami mają się bardzo dobrze. Ich pensje znacznie przekraczają średnią krajową. Mowa o dyrektorach najgorszych gdańskich liceów. Sprawdziliśmy ile zarabiają.

Pensje dyrektorów gdańskich liceów

O rankingu szkół ponadgimnazjalnych przygotowanym przez czasopismo Perspektywy i dziennika Rzeczpospolita już pisaliśmy, pokazując zestawienie najgorszych, gdańskich, publicznych szkół: Najgorsze gdańskie licea. Sprawdź, czy twoja szkoła jest na czarnej liście

Dziś przyglądamy się zarobkom ich dyrektorów. A ci zarabiają bardzo dobrze. Dużo powyżej średniej krajowej.

Dyrektorzy publicznych placówek oświatowych zobowiązani są do składania corocznych oświadczeń majątkowych. Wynika z nich, że zarobki pedagogów mają się nijak do efektów ich pracy.

Najmniej spośród wybranych przez nas dyrektorów, w 2012 roku zarobiła Zofia Sypniewska – Figel, dyrektorka Zespołu Szkół Budowlano-Architektonicznych. Łącznie 62,977 zł. Oznacza to, że jej pensja wynosiła ponad 5,200 zł miesięcznie.

Najwięcej z kolei zarobiła , dyrektorka IV LO – 97,679 zł, czyli ponad 8,100 zł miesięcznie!

Dla porównania, dyrektor sklasyfikowanego najlepiej w Gdańsku, III LO, zarobiła w 2012 roku 77,941 zł tj. 6,495 zł miesięcznie.

Dodajmy, że średnia pensja krajowa w 2012 roku, bo ten rok bierzemy tu pod uwagę, wynosiła: 3,719 zł

Pytanie, czy dyrektorzy, którzy doprowadzili szkoły na najniższe pozycje rankingowe, zasługują na tak wysokie pensje? Czy w ogóle zasługują na pensje? A może raczej na odwołanie z funkcji? Dlaczego dyrektorzy placówek, które osiągają realne sukcesy zarabiają od nich mniej?

O komentarz poprosiliśmy Katarzynę Hall, byłą minister edukacji, obecnie posłankę PO.
Katarzyna Hall

– minister edukacji narodowej w latach 2007-2011. (Fot. Kancelaria Sejmu)

Katarzyna Hall: Jestem za tym, żeby po każdej kadencji dyrektor szkoły stawał do konkursu i musiał potwierdzić, że ma pomysły, wizję koncepcji szkoły na kolejną kadencję. Jeśli ocena pracy szkoły jest słaba, aby nie było możliwe kontynuowanie przez niego pracy. Natomiast same wyniki egzaminów oraz dodanie do tego sukcesów uczniów w olimpiadach przedmiotowych – te kryteria uwzględnia ranking Perspektyw – to za mało, aby tak jednoznacznie wartościować pracę dyrektora i nauczycieli.

Szkoły pracujące w trudnym środowisku, przyjmujące kandydatów o niskich wynikach, właściwie nie mają szansy na olimpijskie sukcesy, natomiast mogą pracować z dużym zaangażowaniem i przyczyniać się do istotnych postępów swoich uczniów, mieć także duże sukcesy w pracy wychowawczej i środowiskowej.

Proponuję sięgnąć również do wyników nadzoru pedagogicznego i zobaczyć, jak szkoły są przez nadzór oceniane. Niektóre ze szkół wymienionych przez Państwa jako „najgorsze” znam z bardzo dobrej pracy, znam też warunki w jakich pracują.

Ranking Perspektyw służy do wyróżniania mających szczególne osiągnięcia. Są też tacy, którzy zmagają się z całkiem innymi wyzwaniami i trudnościami niż ci, co przyjmują samych najlepszych kandydatów, i także pod innymi względami, w inny sposób odnoszą swoje sukcesy.

Warto jednak zauważyć, że w przypadku liceów, nie obowiązuje tzw. rejonizacja jak ma to miejsce w przypadku gimnazjów i szkół podstawowych, a co za tym idzie, tzw. „trudne środowisko” wydaje się być pojęciem, które nie wszyscy nauczyciele przyjmują jako przekonujące wytłumaczenie niskiego poziomu nauczania.

– Jeśli istnieje trudne środowisko, to zostało ono wytworzone przez szkołę za sprawą niskiego poziomu nauczania, a to z kolei spowodowało skupienie wokół niej słabych uczniów, którym się zwyczajnie nie chce pracować – usłyszeliśmy od jednej z gdańskich nauczycielek. – Zapomnieliśmy o tym, że nie wszyscy muszą kończyć licea.

A co o zarobkach dyrektorów gdańskich liceów sądzą mieszkańcy miasta?

Spytaliśmy kilkunastu rodziców dzieci w wieku licealnym. Cytujemy jedną z wypowiedzi.

– Jeśli słyszę, że dyrektor szkoły, która jest jedną z najgorszych w mieście zarabia ponad 5 tys. zł to nie chce mi się wierzyć. Za co? Dyrektorzy powinni być rozliczanie za efekty swojej pracy – mówi Roman Antczak, gdańszczanin, rodzic ucznia w wieku licealnym. – Ci najgorsi nieudacznicy w ogóle nie powinni być dyrektorami. Ja akurat szkołę obserwuję z bliska i widzę jak źle jest zarządzana. Nie chcę mówić która to szkoła, bo mogę mieć tylko problemy.

Podobnie myśli bardzo wielu gdańszczan, poproszonych przez nas o opinię.

Tyle rocznie zarabiają dyrektorzy najgorszych gdańskich liceów:
  • Teresa Masłowska, dyrektor IV Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku, 97,679 zł
  • , dyrektor VI Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku 70,528 zł
  • , dyrektor VII Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku 68,912 zł
  • , dyrektor Zespółu Szkół Energetycznych – 82,602 zł
  • , dyrektor XIV Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku 72,271 zł
  • , dyrektor XV Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku – 72,444 zł
  • , dyrektor XVIII LO w Gdańsku (Conradinum) – 86,496 zł
  • , dyrektor XX LO w Gdańsku – 96,579 zł
  • Zofia Sypniewska – Figel, dyrektor ZSBA w Gdańsku – 62,977 zł
VN:F [1.9.22_1171]
OCEŃ ARTYKUŁ
Wynik: 8.1/10 (wszystkich: 29)
Dyrektorzy najgorszych gdańskich liceów mają się dobrze. Ile zarabiają?, 8.1 out of 10 based on 29 ratings

Polub Gazetę Bałtycką na Facebooku:

Autor

Katarzyna Komar

-

dziennikarka Gazety Bałtyckiej.

Wyświetlono 41 komentarzy
Napisano
  1. Leo napisał(a):

    Kolejne ciepłe posadki?

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +28 (oddano 30 głosów)
  2. Mielcarek napisał(a):

    Na tym zestawieniu ladnie widac na co idzie publiczna kasa. Wystarczy zliczyc te pensje roczne i wyjdzie ze conajmniej 0,5 mln zł kazdego roku idzie w błoto na ich utrzymanie. Wstyd!!!!

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +24 (oddano 26 głosów)
  3. Irena napisał(a):

    Nie zgadzam się z Panią Katarzyną Hall. Po pierwsze szkoły same doprowadziły do tego ze sa słabe. Gdy powstawały wszystkie były na jednym poziomie. Nie miała znaczenia lokalizacja. Poza tym faktycznie nie ma rejonizacji na etapie szkół ponadgimnazjalnych. Co do dyrektorów to zdaje sie, ze są konkursy i kadencyjnosc obowiazuje. Problem w tym ze te konkursy sa fikcyjne tak jak i przetargi. Wszyscy startuja a i tak wiadomo kto wygra. Jak ma koneksje polityczne z lokalna wladza to zawsze wygra. I tu jest przyczyna złej sytuacji. Przestanmy opowiadac komunały. Bo z tego zaden efekt nie bedzie. Trzeba zaczac naprawiac chory, zgniły system edykacyjny.

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +21 (oddano 23 głosów)
  4. Jadwiga Abrahamowicz napisał(a):

    slabo to wyglada tym bardziej ze o ile pamietam wymienione szkoly od wielu lat sa w ogonie. moim zdaniem jak na gdansk to tych szkol jest za duzo. rozumiem zeby jedna byla na dole rankingu ogolnopolskiego ale zeby az 9 szkol w samym gdańsku?!!!!!!!!

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +17 (oddano 17 głosów)
  5. Imię... napisał(a):

    Te pensje to juz lekka przesada. Jeśli faktycznie szkoly sa tak slabe to nalezy zmienic dyrektorow i absolutnie nie dawac im tyle zarobić. No bo przeciez im sie to nie nalezy!!!!!!

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +16 (oddano 16 głosów)
  6. Bomber Maniek napisał(a):

    A moze niech te asy szkolne sie wypowiedzą? Ciekawe co maja na swoja obrone? Chetnie sie dowiem jak tłumaczą mizerne wyniki. Proponuje po kolei wszystkich wymienionych dyrektorow do tablicy zawezwac.

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +13 (oddano 15 głosów)
  7. Edukator napisał(a):

    Teoretycznie dyrektor niewiele jest w stanie zrobić. Teroretycznie jego praca jest ograniczona skomplikowanym zmienijacymi sie przepisami. Jednak to teoria. Praktyka pokazuje, że jeśli dyrektor naprade do czegos dazy i ma prawdziwa, realna i dobrze przemyslana wizje rozwoju szkoły a do tego determinacje to jest w stanie zrobic bardzo duzo. Trzeba tylko chciec, miec enegrie, zapał i odwage. W przypadku wiekszosci dyrektorow i dyrektorek (w tym tych wymienionych w artykule) nie ma zadnej z tych cech. Nie ma co sie dziwicz ze i efekty sa tak słabe. A pensje faktycznie powinny byc zdecydowanie nizesz w przypadku dyrektorow słabeuszy. Najwyzej srednia krajowa jesli nie mniej.

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +15 (oddano 15 głosów)
    • Anonim napisał(a):

      Doprawdy żaden z tych dyrektorów> A znacie ich dorobek, Mili Państwo. A doskonały Lec pisał: „bywa krytyka z pozycji jamnika” Ja ich znam jako wybitnych społeczników, krzewicieli idei Korczaka. A to trudne dzielnice. Kodów genetycznych państwo nie zmienią.

      VA:F [1.9.22_1171]
       Wynik: -5 (oddano 11 głosów)
      • Broński napisał(a):

        A ja chętnie poznam ich dorobek. Może ktoś się pochwali ile to zrobił dla danej szkoły? Prosimy bardzo!!!!

        VA:F [1.9.22_1171]
         Wynik: +3 (oddano 3 głosów)
      • Doskonały Lec? napisał(a):

        Doskonały Lec? Wiesz w ogole kto to był czy tylko udajesz idiote? Stanisław Jerzy Lec pisarz pochodzenia żydowskiego komunista kolaborant: „Z tego okresu pochodzi szereg jego utworów zgodnych z oczekiwaniami władz radzieckich, m.in. pierwszy polski wiersz o Stalinie” Należał do Polskiej Partii Robotniczej. Gratuluje wzorów. Życze powodzenia. Powołaj się jeszcze na doskonałego Stalina i przemiłego Hitlera debilu.

        VA:F [1.9.22_1171]
         Wynik: +2 (oddano 4 głosów)
  8. Alina napisał(a):

    „Proponuję sięgnąć również do wyników nadzoru pedagogicznego i zobaczyć, jak szkoły są przez nadzór oceniane. Niektóre ze szkół wymienionych przez Państwa jako „najgorsze” znam z bardzo dobrej pracy, znam też warunki w jakich pracują.”

    To ciekawe dlaczego nigdzie te wyniki nie sa publikowane? Widocznie nie sa wazne. A jesli są to niech beda publikowane publicznie zeby mozna bylo wiedziec z roznych miejsc jaka szkoła jest najlepsza a jaka najgorsza.

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +13 (oddano 13 głosów)
  9. Irmina Darniak napisał(a):

    Z tymi sukcesami niektorych szkol na innych polach niz wyniki to sie mogę z panią Hall zgodzić. Tylko problem w tym ze nie ma obiektywnego rankingu takich szkol!!! Trzeba zrobic takie zestawienie obiektywnie oceniajace szkoly zarowno pod wzgledem wynikow edukacyjnych, wychowawczych, srodowiskowych itp. Wtedy bedzie jasny obraz szkoł.

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +11 (oddano 13 głosów)
    • Arnolfini napisał(a):

      A jak obiektywnie porównać sukcesy wychowawcze? Liczyć ile papierosów spala licealista wracając do domu? Ilu staruszkom pomógł przejść przez ulicę?

      VA:F [1.9.22_1171]
       Wynik: -13 (oddano 13 głosów)
      • Paweł S napisał(a):

        Jak bedzie gdzies ranking sukcesow wychowawczych to pewnie beda one brane pod uwage. Nic mi o takim rankingu nie wiadomo.

        VA:F [1.9.22_1171]
         Wynik: +5 (oddano 11 głosów)
  10. IV LO napisał(a):

    No cóż, Pani M. umiała się dobrze ustawić, a przy okazji całą swoją rodzinkę też 😉

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +17 (oddano 19 głosów)
  11. Keene napisał(a):

    Marność. Takich czasow doczekalismy. Całe środowisko nauczycieli jest tak marne ze nie dziwi ani poziom wiedzy przekazywanej młodzieży ani poziom kultury samych nauczycieli. Jedni warci drugich. Dyrektor warty nauczyciela, a nauczyciel ucznia. Mozecie sobie wszyscy podac rece. Robicie złą robote.

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +4 (oddano 4 głosów)
  12. Celt napisał(a):

    Wydział Edukacji! To on w głównej mierze odpowiada za to kto zostaje dyrektorem w szkole! On daje dodatek motywacyjny! http://tnij.org/uf5u uchawła rady miasta gdańska!

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +3 (oddano 3 głosów)
  13. Adrian W napisał(a):

    Polecam I LO w sopocie i collegium gedanense – te szkoły dają lepsze wrażenie dla mnie osobiście niż takie VII lo ,którego nie znoszę , ale z paroma osobami stamtąd dalej mam kontakt . Dobre wrażenie zrobiła na mnie też młodzież z 24 lo , wporządku ci ludzie są 🙂 pozdrawiam

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +4 (oddano 4 głosów)
  14. Adrian W napisał(a):

    VII lo to jest beznadziejna szkoła, ale pani fizyczka pani Pękalska to urocza kobieta była , zwiałem z VII do sopockiej jedynki i tam odżyłem jakby …

    A co do sopockich szkół to we wszystkich panuje świetna atmosfera ,tam znalazłem znajomych

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: -3 (oddano 3 głosów)
  15. Imię... napisał(a):

    A jakim tytułem Pan jest dysponentem od Korczaka?

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: -4 (oddano 4 głosów)
    • Staniek napisał(a):

      Poczytaj wczesniejsze commenty. Tam juz jeden madrala tez Korczaka przywołuje. Cytacik: „Ja ich znam jako wybitnych społeczników, krzewicieli idei Korczaka”. Co wyscie sie na niego uparli?

      VA:F [1.9.22_1171]
       Wynik: +3 (oddano 3 głosów)
  16. Imię... napisał(a):

    A co Pan dobrego zrobił?

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: -3 (oddano 3 głosów)
  17. Imię... napisał(a):

    Aha, rozumiem, że Pan tam czatuje na posadę? Pieniactwo w internecie, a niech lepiej Pan staje do konkursu.

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: -3 (oddano 5 głosów)
  18. Imię... napisał(a):

    A Panu nie wstyd wypisywać trele morele?

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: -3 (oddano 3 głosów)
  19. Qulek napisał(a):

    Najgorszym dać 0 albo wylać. Lista tych do wywalenia została już zrobiona wiec urzednicy nie beda mieli problemu. Najlepszym podwoic to co maja zeby wiedzieli ze warto sie starać

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +4 (oddano 4 głosów)
  20. Kolega krasnala napisał(a):

    Oddajcie kase zlodzieje! Nic nie robicie tylko z panstwowego ciagniecie! Oszusci!!!!!!!!!!

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +4 (oddano 4 głosów)
  21. Imię... napisał(a):

    Ja znałam kiedyś tę Kokot z XIV liceum. Dla niej się tylko pozory liczą a nie uczniowie. A w szkole pracuje prawie cała jej rodzina. To jak ma być dobrze?

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: 0 (oddano 0 głosów)
  22. Imię... napisał(a):

    Ja znałam kiedyś tę Kokot z XIV liceum. Dla niej się tylko pozory liczą a nie uczniowie. A w szkole pracuje prawie cała jej rodzina. To jak ma być dobrze?

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +1 (oddano 1 głos)
  23. Przytomny katolik napisał(a):

    Znam sytuację XV L.O. i muszę sprostować informacje z artykułu. w Chwili publikacji (styczeń 2013 ) Ewa Szymmska była dyrektorem od …. 4 miesięcy ! Więc sprawiedliwie byłoby napisać, że może została tu oddelegowana, aby naprawić sytuację tej szkoły? Inna sprawa, czy się to uda …. Zgadzam się z tymi, którzy piszą o ograniczonych możliwościach dyrektora. Rządzą nauczyciele (przez małe „n”), którzy gnębią uczniów pod pozorem dobrego prygotowania do matury :((

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: 0 (oddano 0 głosów)
  24. Imię... napisał(a):

    nie rozumiem skąd XX , przecież to bardzo dobre liceum

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +1 (oddano 1 głos)
  25. może napisał(a):

    Niektórzy np. dyrektor H (gim3) nigdy nie byli wychowawcami ani jednej klasy, nadzór sprawują pedagogiczny … ciekawe jak?

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +1 (oddano 1 głos)
  26. maciej napisał(a):

    Na podstawie jakich informacji xxlo i pani Bożena Kondratiuk stoją w rankingu najgorszych liceów. Świetna szkoła ktora konkuruje z III lo w gdyni( bo zdeklasyfikowala topolowke )w olimpiadach matematycznych. Pani Kondratiuk świetnie prowadzi tą szkole i ma niespotykanie dobry kontakt z uczniami.

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: -2 (oddano 4 głosów)
  27. Glupol napisał(a):

    Problem nie tkwi w stanowisku Dyrektora. Problem jest z nauczycielami, których nie można zwolnić. Dyrektor jest od papierków, nauczyciel też, a uczniowi się nie chce (bo po co i tak zda najmniejszym wysiłkiem) kto go znusi do pracy? Dyrektor – on nie ma nic do gadania, jest tylko marioonetką w ręku urzędników. Cały system Edukacji jest do zmiany. Kto ocenia nauczyciela. Jaka jesr korelacja sredniej tych co zotstali przyjęci do Liceum z wynikami na maturze? Z głupca geniusza nie zrobisz, NIKT NIE MA KONCEPCJI SYSTEMU EDUKACJI. Masowość powoduje obniżenie poziomu. Najgorsze jest to, że nie rozmawia się na ten temat

    VA:F [1.9.22_1171]
     Wynik: +1 (oddano 1 głos)
    • glupol napisał(a):

      Stuprocentowo się zgadzam, Dyrektor nie nie mo możliwości powpływania na pracę dydaktyczną (a tym się kierują rodzice przy wyborze szkoły). Pracę zaczyna się od wyboru grona pedagogicznego – a tutaj jest wybór negatywny w większości to grono odziedziczonych po poprzednikach komunistycznych nieudaczników intelektualnych. a dyrektor jest tylko elementem biurokratycznej machiny papierków i

      VA:F [1.9.22_1171]
       Wynik: 0 (oddano 0 głosów)

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>