Czas skończyć z publicznym finansowaniem mediów prywatnych | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 3.01.2016

Czas skończyć z publicznym finansowaniem mediów prywatnych

– Ta decyzja była zgodna z konstytucją – stwierdził w programie telewizyjnym jeden z polityków. – A jak uważam, że była niezgodna – odpowiedziała dziennikarka. Właśnie ten dialog doskonale obrazuje patologię polskiego dziennikarstwa.

tv

Rolą dziennikarza jest moderowanie dyskusji a nie aktywne w nich uczestniczenie. Rolą dziennikarza jest opisywanie świata a nie jego kreowanie. W ostatnim czasie spore grono tzw. dziennikarzy już dawno o tym zapomniało i mniej lub bardziej (a niektórzy wręcz manifestacyjnie) angażują się w życie polityczne.

Można i tak. Ale jeśli wybiera się drogę polityczną, nie można oczekiwać, że będzie się traktowanym jako dziennikarz, w dodatku rzetelny. Nie ma się też co dziwić i oburzać na fakt otrzymania tytułu Hieny Roku. Zresztą w pełni zasłużony.

W rzetelnych i obiektywnych mediach (a miejmy nadzieję, że chociaż takimi mediami się staną) – nie może być miejsca na kryptopolitykę uprawianą za dziennikarską zasłoną. Widz, czytelnik i słuchacz ma prawo do wyrobienia sobie własnej opinii po wysłuchaniu dwóch stron politycznego sporu. Bez udziału strony trzeciej w postaci dziennikarza.

Jeśli zaś chodzi o media komercyjne – niech funkcjonują według własnego rozeznania, z tym jednak zastrzeżeniem, że powinny utrzymywać się same na wolnym rynku, nie zaś być utrzymywane z środków publicznych – samorządowych, państwowych. Niestety największe komercyjne telewizji i tytuły prasowe wciąż w dużej mierze czerpią zyski z publicznej kasy – płatne ogłoszenia, obwieszczenia, reklamy województw, samorządów, programów operacyjnych, ale także z prenumeraty w urzędach i rozmaitych państwowych instytucjach.

Czas wreszcie z tym skończyć i pozwolić komercyjnym mediom w pełni samodzielnie funkcjonować na wolnym rynku mediów. Zobaczymy jak wówczas sobie poradzą.

Autor

- publicysta Gazety Bałtyckiej.

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>