Pisanie jest sztuką - warsztaty pisarskie | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 20.11.2012

Pisanie jest sztuką – warsztaty pisarskie w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Po zakończonym Festiwalu Narracje, Gdańska Galeria Miejska (ul. Powroźnicza 13/15) zaprasza na warsztaty pisarskie w terminie 25-27 listopada.

to propozycja dla wszystkich zainteresowanych udoskonaleniem własnych technik i sposobów pisania o kulturze i sztuce, poznaniem kryteriów oceny sztuki i poszerzeniem swojej wiedzy o krytyce artystycznej.

Cykl podzielonych tematycznie spotkań daje możliwość pracy nad swoim warsztatem pisarskim pod okiem profesjonalnych krytyków i kuratorów sztuki – Jakuba Banasiaka, Doroty Jareckiej i Stacha Szabłowskiego. kierowane są do osób, które ukończyły kierunki artystyczne, humanistyczne i pasjonatów, którzy chcieliby swoją przyszłość związać z pisaniem o sztuce.

prowadzący: Jakub Banasiak, Dorota Jarecka,
miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2, ul. Powroźnicza 13/15
termin: 25 – 27.11.2012

Program warsztatów:
  • 25.11.2012, godzina: 14:00/ Stach Szabłowski, „tak/nie” (warsztat krytyczny)
  • 26.11.2012 godz: 17:00/ Jakub Banasiak, „Ujęcia metodologiczne polskiej sztuki po 1989 roku i ich przełożeniu na krytykę artystyczną“ (wykład) „Analiza tekstu krytyczno-artystycznego“ (warsztat)
  • 27.11.2012 godz: 14:00/ Dorota Jarecka, „Pisanie o sztuce“ (warsztat krytyczny)

Warsztaty pisarskie organizowane przez Gdańską Galerię Miejską to propozycja dla wszystkich zainteresowanych udoskonaleniem własnych technik i sposobów pisania o kulturze i sztuce, poznaniem kryteriów oceny sztuki i poszerzeniem swojej wiedzy o krytyce artystycznej. Cykl podzielonych tematycznie spotkań daje możliwość pracy nad swoim warsztatem pisarskim pod okiem profesjonalnych krytyków i kuratorów sztuki – Jakuba Banasiaka, Doroty Jareckiej i Stacha Szabłowskiego. kierowane są do osób, które ukończyły kierunki artystyczne, humanistyczne i pasjonatów, którzy chcieliby swoją przyszłość związać z pisaniem o sztuce.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny, lecz liczba osób jest ograniczona. Dodatkowych informacji na temat warsztatów udziela Patrycja Ryłko z Gdańskiej Galerii Miejskiej (email: prylko@ggm.gda.pl, tel: 791 709 872).

Opis warsztatów

Niedziela, 25.11.2012, godzina: 14:00, Stach Szabłowski, warsztat krytyczny: tak/nie

Podczas zajęć 10 uczestników podda kryteriom oceny przedsięwzięcia artystyczne – projekty (np. wystawy, festiwale) oraz dzieła sztuki. Czy praca artysty jest dobra czy zła? Czy takie zero-jedynkowe rozstrzygnięcie jest w ogóle możliwe’, jeśli mówimy o sztuce? Jaką miarę przykładamy do wypowiedzi artystycznych? Jakie stawiamy im wymagania, jakich pojęć używamy do weryfikacji ‘jakości’ dzieł? Z jakich pozycji, z jaką legitymacją i na jakiej podstawie wydajemy sądy na temat sztuki?

Informacje dodatkowe

Warunkiem koniecznym do uczestnictwa w tym panelu jest przygotowanie następujących materiałów:

a) Credo. Opisanie własnego projektu krytycznego – próba określenia swojej pozycji jako krytyka, wyznaczenia sobie roli w dyskursie artystycznym, zarysowanie celu uprawiania krytyki. Tekst nie powinien przekroczyć 1800 znaków.

b) Kryteria oceny sztuki spisane w dziesięciu punktach. Jakie pytania zadajemy dziełu przed wydaniem sądu na jego temat? Czego oczekujemy od pracy artysty? Jakimi miarami mierzymy wartość dzieła sztuki?

c) Recenzja pracy Tomasza Kozaka – filmu Klasztor Inversus z 2003 roku. Tekst nie powinien przekroczyć trzech stron maszynopisu (5400 znaków ze spacjami). Wszystkie chwyty i konwencje dozwolone, jednak podkreśla, że zależy mu, aby tekst zawierał zdecydowany (i najlepiej dobrze uargumentowany) sąd na temat pracy artysty.

d) Notatki do krytycznej dyskusji wokół dokumentalnego filmu Matthew Akersa o Marinie Abramović pt. „Artystka obecna”. W kręgu dyskusji znajdzie się więc nie tylko ciekawe i skomplikowane zagadnienie krytyki performance, lecz również problematyka reprezentacji i zapisów tej dziedziny, kwestia mitologizacji i historyzacji współczesnych wydarzeń artystycznych i marketingu sztuki.

W sprawie filmu Klasztor Inversus prosimy o z Patrycją Ryłko email: (tel: 791709872). Teksty należy przesłać do 23 listopada na adres: prylko@ggm.gda.pl. Spośród nadesłanych prac prowadzący wybierze 10 uczestników, którzy wezmą udział w panelu.

Poniedziałek, 26.11.2012 godzina: 17:00, Jakbub Banasiak, wykład: Ujęcia metodologiczne polskiej sztuki po 1989 roku i ich przełożeniu na krytykę artystyczną oraz warsztat: Analiza tekstu krytyczno-artystycznego

Wtorek, 27.11.2012 godzina: 14:00, Dorota Jarecka, warsztat: Pisanie o sztuce

Opis warsztatów:

Dorota Jarecka weźmie pod lupę teksty uczestników warsztatów dotyczące dwóch wystaw: Tropikalizmy prezentowanej w Gdańskiej Galerii Miejskiej (ul. Powroźnicza 13/15) oraz SYNEKDOCHA autorstwa Anny Baumgart prezentowanej w CSW Łaźnia (ul. Jaskółcza 1). Podczas warsztatów uczestnicy omówią recenzje i przeanalizują mechanizmy stosowane w krytyce sztuki.

Informacje dodatkowe:

Warunkiem koniecznym do uczestnictwa w tym panelu jest przygotowanie następujących materiałów:

recenzji z wystawy Tropikalizmy lub recenzji z wystawy SYNEKDOCHA.

Dziesięciu autorów najlepszych nadesłanych prac spotka się z dziennikarką. Recenzje jednej z wystaw należy przesłać do 23 listopada na adres: prylko@ggm.gda.pl. Praca nie powinna przekroczyć 5500 znaków. Prosimy o podpisywanie każdego artykułu imieniem i nazwiskiem. Należy także wyraźnie zaznaczyć (najlepiej już w tytule lub podtytule), która wystawa została opisana. W tekście powinny pojawić się trzy elementy: analiza, interpretacja i wartościowanie. Należy założyć, że recenzja napisana jest do gazety, a tekst przeznaczony jest dla czytelnika inteligentnego, obeznanego ze sztuką, polityką, literaturą i słowem ambitnym, czyli mówiąc skromnie – takiego jak my. Należy unikać żargonu i nowomowy krytycznej poprzez wzgląd na drugi rodzaj odbiorcy – czytelnika, który nie wie jeszcze dużo o sztuce, polityce, literaturze, ale chciałby pogłębić swoją wiedzę.

Informacja o prowadzących warsztaty:

Jakub Banasiak – historyk i krytyk sztuki, redaktor naczelny Wydawncitwa 40 000 Malarzy, który od 2010 roku prowadzi autorską galerię Kolonie. Autor licznych esejów i publikacji, w tym książek „Rewolucjoniści są zmęczeni” (2008) oraz „Zmęczeni rzeczywistością” (2009). Od 2011 roku pedagog warszawskiej ASP na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną (Katedra Historii Sztuki Polskiej Najnowszej). W latach 2006–2010 prowadził bloga oraz stronę internetową: Krytykant.pl.

Dorota Jarecka – dziennikarka Gazety Wyborczej, krytyk sztuki (nagrodzona m.in Nagrodą im. Jerzego Stajudy za rok 2011 – jedynej w Polsce nagrodą za osiągnięcia w krytyce sztuki), publikowała także m.in. w Obiegu, Dialogu, Kresach; współautorka wystawy „Erna Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie“ w Fundacji Galerii Foksal w Warszawie w 2011 r., prowadząca cyklu spotkań i warsztatów poświęconych krytyce artystycznej pod nazwą „Krytycy i krytycy“.

– historyk sztuki, kurator i krytyk. Absolwent Instytutu Historii Sztuki UW. Kurator wystaw w CSW-Zamek Ujazdowski w Warszawie. Jako krytyk i dziennikarz współpracuje między innymi z Dziennikiem, Zwierciadłem, Obiegiem, K-Magazine, Architekturą-Murator. Wybrane projekty kuratorskie: “Le Coeurestunchasseursolitaire”, Gare Saint Sauveur, Lille, 2009 (wspólnie z Marcinem Krasnym), “Establishment (jak źródło cierpień)”, CSW-Zamek Ujazdowski (wspólnie z Marcinem Krasnym), Warszawa 2008, “Betonowe Dziedzictwo. Od Le Corbusiera do Blokersów”, CSW-Zamek Ujazdowski, Warszawa i Instytut Polski, Rzym, 2007-2008 (wspólnie z Ewą Gorządek), “Za Czerwonym horyzontem”, CSW-Zamek Ujazdowski, Warszawa i NCCA, Moskwa, 2004-2005. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Autor

- dziennikarka Gazety Bałtyckiej.

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika