Pendolino nie dla niepełnosprawnych? Wada pociągu, czy celowe działanie firmy? | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 29.07.2015

Pendolino nie dla niepełnosprawnych? Wada pociągu, czy celowe działanie firmy?

Kosztujący ponad ,5 mld zł Pendolino, reklamowany jako bardzo nowoczesny i wygodny pociąg, okazuje się być wyjątkowo nieprzyjazny osobom niepełnosprawnym! Podczas dwukrotnej podróży nie zadziałała winda dla wózków inwalidzkich. Kolejarze nieoficjalnie przyznają, że windy nigdy nie działają… Jak to możliwe?

pendolino

Podróżując pociągiem Pendolino z Gdyni do Warszawy pasażerowie poruszający się za pomocą wózka inwalidzkiego, nie mogą skorzystać z windy wewnętrznej w pociągu i skazani są na przypadkową pomoc przypadkowych osób. To upokarzające.

Oto relacja niepełnosprawnej osoby podróżującej Pendolino:

R1; W czwartek w dniu 16.07.2015 r. zamówiłem obsługę do pomocy dla osób niepełnosprawnych. Byłem na głównym dworcu w Gdyni o godzinie 15.30. Umówionej pomocy nie było. Musiałem interweniować w biurze PKP Intercity na dworcu.

pendolino_podjazd-1Po trzykrotnej interwencji pojawił się pracownik ochrony dworca, doprowadził do windy i wjechał na peron. Po podejściu do pociągu Pendolino, przemiły personel pociągu nic nie wiedział o tym, że przewożony będzie i to mimo wcześniejszego zgłoszenia tego faktu. Winda w Pendolino nie zadziałała na Dworcu Głównym w Gdyni. Kierownik pociągu uruchomił tryb ręczny po 5 min. i wciągnął mnie do środka pociągu.

pendolino_podjazd-2Natomiast w Warszawie Centralnej obsługa musiała mnie wynieść na peron, bo winda znów nie zadziałała. Podroż powrotna też było okraszana problemami. Wracałem do Gdyni 20.07.205 r. o godzinie 18.45. Bardzo kompetentna pani kierownik pociągu i obsługa w Warszawie Centralnej wiedziała, że pojawi się ktoś na wózku inwalidzkim. Niestety Pendolino znów nie miało czynnej wewnętrznej windy. Obsługa pociągu w osobie pani kierowniczki zawiadomiła Straż Ochrony Kolei na Dworcu Centralnym, żeby przynieśli zewnętrzną antresolę. Podstawiono zewnętrzną platformę i wjechałem do pociągu. W Gdyni Głównej obsługa znów było zmuszona do wyniesienia mnie z pociągu.

Postanowiliśmy wyjaśnić cały szereg opisanych wyżej zdarzeń, prosząc rzeczniczkę PKP Intercity, Beatę Czemerajdę o rozmowę:

1. Czy platformy w Pendolino są czynne?
R1; Zamontowane w pociągach Pendolino platformy ułatwiające lokowanie podróżnych poruszających się na wózkach inwalidzkich są sprawne. Zawsze jednak w przypadku urządzeń mechanicznych może dojść do usterki. Są to przypadki sporadyczne, a usterki są na bieżąco usuwane. W takich sytuacjach kierownicy pociągów podejmują działania zastępcze, których celem jest zminimalizowanie niedogodności pasażerów.

2. Czy platformy w Pendolino są dostosowane do podniesienia elektrycznego wózka inwalidzkiego?
R1; Udźwig platform spełnia zalecenie TSI PRM i wynosi 350kg. Tym samym zastosowane platformy w Pendolino mogą obsłużyć pasażera, którego waga wraz z wózkiem elektrycznym nie przekracza wymienionych wcześniej 350 kg.

3. Dlaczego w pociągach Pendolino nie działają platformy wewnętrzne ?
W tym miejscu pani rzecznik udzieliła odpowiedzi tej samej, jak na pytanie pierwsze [red.]

4. Proszę o podanie, ile składów Pendolino zakupiono?
R1; PKP Intercity kupiło 20 składów zespołowych Pendolino.

5. Proszę o podanie jaki jest koszt za wszystkie zakupione składy Pendolino?
R1; Koszt zakupu jednego pociągu to 20 mln euro (ok. 84 mln zł).

6. Dlaczego nie ma pasów bezpieczeństwa przy fotelach dla osób niepełnosprawnych w Pendolino? Dlaczego nie ma stolików przy fotelach dla osób niepełnosprawnych?
R1; Jeśli chodzi natomiast o pasy bezpieczeństwa to nie są one wymagane obowiązującymi przepisami, a brak stolików bezpośrednio przy fotelach dla osób niepełnosprawnych wynikał z potrzeby stworzenie dużej przestrzeni, tak aby osoby z różną niepełnosprawnością miały możliwość wygodnego podróżowania. Istnieje jednak opcja podjechania do stolika znajdującego się naprzeciwko miejsc dla osób niepełnosprawnych.

7. Czy 84 mln zł wydano po to, by windy wewnętrzne nie działały i mimo wcześniejszego umówienia na info linii PKP Intercity pomocy nie było na dworcu?
– PKP Intercity dokłada wszelkich starań, aby jakość, komfort i bezpieczeństwo podróży były zawsze na najwyższym poziomie. Odnosząc się do pana uwag odnośnie zamówionej pomocy przy wsiadaniu do pociągu na stacji Gdynia Główna przeanalizowaliśmy zaistniałą sytuację. Niestety wstępne poszukiwania nie odpowiedziały nam na pytanie, dlaczego nie uzyskał pan pełnej asysty. W rejestrach nie odnotowano pańskiego zgłoszenia. Gdyby mógł pan ponownie wskazać, gdzie dokonał pan zgłoszenia, wtedy wyjaśnienie sprawy byłoby szybsze. Już dziś za wszelkie niedogodności przepraszamy.

Czy stanowisko PKP Intercity rozwiewa wszystkie wątpliwości?

Mimo braku prawnych zobowiązań do montażu pasów bezpieczeństwa na fotelach dla osób niepełnosprawnością, nie ma moim zdaniem wątpliwości, że są one po prostu niezbędnym elementem bezpiecznej podróży osób niepełnosprawnych. Osoby takie często mają problem z równowagą, co powoduje, że istnieje duże ryzyko wypadnięcia z fotela.

Z informacji uzyskanych od pracowników Dworca Centralnego wiemy, że prawie z każdym Pendolino jest problem z windą wewnętrzną. Po prostu jak powiedział, pracownik Dworca Centralnego, żadna winda nie działa.

Brak funkcjonalności wind wewnętrznych w pociągach Pendolino powoduje, że ich zakup przez PKP Intercity jawi się jako pozbawiony sensu.

Polska jest członkiem Unii Europejskiej co skutkuję tym, że wszystkie firmy świadczące usługi publiczne są zobowiązane do przestrzegania prawa Unii. Należy podkreślić, że PKP Intercity jest zobowiązane do zapewnienia osobą niepełnosprawnych samodzielnego korzystania z przejazdów.

Dziś warto zapytać o to, czy 84 mln zł to za mało na czynną windę? Warto też zastanowić się, czy sprawą nie powinna zająć się m.in. Najwyższa Izba Kontroli.

Autor

- dziennikarz śledczy Gazety Bałtyckiej, kierownik redakcji ds. rozwoju. Specjalizuje się w tematyce społeczno-prawnej. Archiwista II stopnia (kursy archiwalne w Archiwum Państwowym w Gdańsku), Członek stały Stowarzyszenia Archiwistów Polskich (prawo do prowadzenia badań historycznych), miłośnik Gdyni, członek Towarzystwa Miłośników Gdyni. Hobby – prawo. Jest członkiem Związku Harcerstwa Polskiego.

Wyświetlono 3 komentarze
Napisano
  1. Arnolfini pisze:

    Panie Bronisławie – przecież ten tekst jest żenujący. „czy celowe działanie firmy”? Litości!!! Naprawdę nie miał pan lepszego pomysłu na tytuł?

    „Czy 84 mln zł wydano po to, by windy wewnętrzne nie działały i mimo wcześniejszego umówienia na info linii PKP Intercity pomocy nie było na dworcu?” – z tego pytania nawet śmiać się nie chce. Tak, drogi Panie, wydano 84 mln złotych, żeby nie było pomocy na dworcu. Takiej odpowiedzi się Pan spodziewał?

    „Z informacji uzyskanych od pracowników Dworca Centralnego wiemy, że prawie z każdym Pendolino jest problem z windą wewnętrzną. Po prostu jak powiedział, pracownik Dworca Centralnego, żadna winda nie działa.” – to „prawie z każdym” czy w „żadnym”? Nawet na poziomie akapitu brak elementarnej logiki.

    Może, żeby mógł Pan wyciągnąć jakieś wnioski podpowiem jak mogłyby brzmieć pytania skierowane do PKP, żeby miał Pan o czym pisać i żeby w ogóle dało się na nie odpowiedzieć.

    „Ile razy, w ciągu ostatniego miesiąca, stwierdzono awarie windy wewnętrznej w pociągach Pendolino? Ile takich awarii odnotowano od początku kursowania składów Pendolino? Jeśli nie prowadzi się takich statystyk – dlaczego?”
    „W przypadku odnotowanych awarii, co było ich przyczyną? Ile czasu potrzeba na usunięcie typowej awarii windy?”
    „Jaką procedurę stosuje PKP w przypadku zgłoszenia awarii windy wewnętrznej? Kto odpowiada za nadzór nad usunięciem awarii?”
    „Czy pociągi opuszczające stację początkową są sprawdzane pod kątem pełnej sprawności technicznej? Czy sprawdzane jest również działanie wind? Kto odpowiada za sprawdzenie windy w Gdyni?”
    „Czy na stacjach początkowych i końcowych znajduje się wykwalifikowany personel, który jest w stanie usunąć typową awarię windy?”
    „Jaka procedura obowiązuje w przypadku zgłoszenia chęci skorzystania z windy przez osobę niepełnosprawną? Kto odpowiada za obsługę zgłoszenia? Kto odpowiada za obsługę takich zgłoszeń na dworcu w Gdyni?”
    itp. itd.

    Żeby wiedzieć jaka jest norma dla tego typu usterek mógł Pan zapytać o częstotliwość takich awarii w pociągach innego typu, np. Pesa Elf – Koleje Wielkopolskie mają 22 takie składy – porównanie awaryjności z Pendolino pomogłoby właściwie ocenić skalę problemu.

    Mógł Pan również, po uzyskaniu odpowiedzi z PKP, poprosić o komentarz rzeczników prasowych lub ekspertów z polskich zakładów PESA, NEWAG, żeby wiedzieć czy to jest norma czy Pendolino wykazuje się tu wyjątkową słabością.

    Nie może Pan pisać sensacyjnego tekstu w oparciu o jednostkowe przypadki, czy też anonimową wypowiedź jednego pracownika Dworca Centralnego”. To naprawdę nie jest dziennikarstwo na poziomie.

    A mógł być przyzwoity tekst.

  2. Aro pisze:

    Bardzo dobry artykuł. To jest poważny problem. Gratulacje dla autora. Może coś się zmieni bo tak być nie może

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika