Wielki powrót transportu kolejowego | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 19.05.2016

Wielki powrót transportu kolejowego

Po trwającym przez ostatnie lata zamykaniu linii kolejowych przeszedł czas na zmiany. Wiele wskazuje na to, że linie kolejowe będą odtwarzane. Chodzi przede wszystkim o kolejowy transport towarowy, którzy jest znacznie bardziej opłacalny niż samochodowy.

(Fot. Tomasz Sienicki)

(Fot. Tomasz Sienicki)

Lobby transportowców drogowych, koncerny motoryzacyjne i oponiarskie przy współpracy z przedstawicielami Unii Europejskiej przez lata robiły wszystko, aby promować transport kołowy. W tym celu budowano drogi, wspierano budowy autostrad, jednocześnie nakłaniano rozwijające się kraje unijne do tego, aby likwidowały linie kolejowe. Zwłaszcza te, prowadzące do centrów przemysłowych i większych przedsiębiorstw. Oficjalnie tłumaczono zanieczyszczeniem środowiska i brakiem efektywności, co oczywiście całkowicie mija się z prawdą, bo jest jedną z najlepszych i najefektywniejszych metod przewozu towarów. Efekt unijnych zabiegów był jednak taki, że koszty transportu wzrastały.

Po zmianie w Polsce władzy nastąpiło nagłe zatrzymanie procesu likwidacji linii kolejowych. Obserwujemy także działania mające na celu odzyskiwanie utraconych linii kolejowych, a prywatni przedsiębiorcy są zainteresowani inwestowaniem w budowę dojazdowych linii kolejowych do ich zakładów. Duży entuzjazm widać zwłaszcza wśród przedsiębiorców z branży meblarskiej, którzy dzięki transportowi kolejowemu mogą sporo zaoszczędzić i usprawnić dystrybucję.

Być może w Polsce uruchomiony zostanie także transport rzeczy – co byłoby kolejną alternatywą dla mającego do tej pory monopol transportu kołowego – z korzyścią dla gospodarczego rozwoju Polski. To jednak z pewnością nie polepszy humorów unijnym przywódcom.

Autor

- dziennikarz Gazety Bałtyckiej.

Wyświetlono 1 Komentarz
Napisano

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika