Nowe Otwarcie - Kolekcja Sztuki XX i początku XXI wieku – edycja Trójmiejska | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 15.06.2012

Nowe Otwarcie – Kolekcja Sztuki XX i początku XXI wieku – edycja Trójmiejska

Projekt w ramach programu rozwoju kolekcji sztuki nowoczesnej Narodowego w Gdańsku pt. „Nowe Otwarcie – Kolekcja Sztuki XX i początku XXI wieku – edycja Trójmiejska”

Zapraszamy 28 czerwca 2012 roku o godz. 18.00 do Pałacu Opatów, na drugą odsłonę projektu w formie prezentacji pracy i spotkania z autorką, które poprowadzi Małgorzata Paszylka-Glaza.

Dorota Nieznalska
Królowa Polski
Rzeźbiarski obiekt pt. Królowa Polski został zrealizowany w 2008 roku. Tworzy go rzeźba brązowa w formie wieńca cierniowego, inkrustowanego transparentnym bursztynem, ułożona na czerwonej poduszce wraz z pojedynczymi czarnymi włosami ludzkimi. Całość zamknięta jest w szklanej gablocie i ustawiona na postumencie. Dzieło zostało uznane przez jury i publiczność za najlepszą realizację konkursową I Gdańskiego Biennale Sztuki 2010 Tożsamość Miejsca.

Michał Bieniek pisze o pracy artystki:

Królowa Polski Doroty Nieznalskiej to wykonana z brązu korona cierniowa – symbol cierpienia i odkupienia, jeden z najważniejszych elementów chrześcijańskiej ikonografii. Kolce tego wieńca zostały wykonane z czerwonego, krwawego bursztynu, co nadaje całości charakter wyrobu jubilerskiego. Trop prowadzący do właściwego zrozumienia tego zabiegu zawiera się w tytule pracy i w jego nieoczywistym na pierwszy rzut oka powiązaniu z zastosowanym materiałem.

Królowa Polski to tytuł Najświętszej Maryi Panny, używany przez polskich katolików dla podkreślenia ścisłych związków narodu polskiego z katolicyzmem. Przypominając o patronce narodu, Dorota Nieznalska pyta o mechanizm formowania się i funkcjonowania tradycyjnie rozumianej polskości. Madonna to w istocie figura udręczenia – podobnie jak wyłaniająca się z romantycznych wizji Polska, budująca swoją tożsamość na przekonaniu o konieczności cierpienia i ponoszenia ofiar. W tę opowieść o polskości, co sugeruje obecność bursztynu, wpisuje się na swój własny sposób historia pochodzącej z nadbałtyckiego Gdańska artystki.

W 2001 roku została wyznaczona do odegrania głównej roli w trwającej dziewięć lat medialnej i sądowej drodze krzyżowej – w spektaklu, który miał potwierdzić konieczność powszechnego i jednomyślnego wyznawania utartych narodowych wartości. Faktu, że ów cel nie został osiągnięty, nie sposób przecenić – wyznacza on bowiem moment istotnej, światopoglądowej zmiany.

Dorota Nieznalska (ur.1973 r. w Gdańsku) jest artystką wizualną, o szczególnej pozycji na scenie sztuki polskiej. Uznawana za najbardziej kontrowersyjną artystkę tzw. nurtu krytycznego. Ukończyła metaloplastykę w Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni oraz (w latach 1993–1999) Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom broniła w pracowni prof. F. Duszeńki i pracowni Multimedialnej prof. Grzegorza Klamana. Od 2010 r. podjęła doktoranckie w rodzimej uczelni. Mieszka i pracuje w Gdańsku. Zajmuje się rzeźbą, fotografią i wideo. Tematyka jej prac obejmuje kwestie genderowe związane z męskością i kobiecością, przemocą systemową, w tym religijną, pamięcią zbiorową i społecznymi antagonizmami.

Zrealizowała 21 wystaw indywidualnych w Polsce, Niemczech i Szwecji, brała udział w 63 wystawach zbiorowych w Belgii, Czechach, Gruzji, Niemczech, Polsce, Rosji, Rumunii, Szwecji, USA. Była stypendystką Miasta Gdańska, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego oraz laureatką stypendiów pobytowych, m.in. HIAP, CRP Orońsko, Kunstforum Ostdeutsche Galerie Regensburg.

Swoją szczególną pozycję w krajobrazie polskiej sztuki zawdzięcza trudnościom w odbiorze społecznym tworzonych przez siebie dzieł. Jako jedyna artystka w kraju została oskarżona w 2002 r. o naruszenie uczuć religijnych poprzez eksponowanie w galerii instalacji rzeźbiarskiej pt. Pasja stalowy krzyż z fotografią męskich genitaliów został zestawiony z filmem wideo przedstawiającym ćwiczącego mężczyznę. Po ośmiu latach, jednym wyroku skazującym i apelacji Dorota Nieznalska została uniewinniona od stawianych jej zarzutów z paragrafu 196 Kodeksu Karnego.
Współpracowała z Fundacją Progress i galerią Wyspa oraz z innymi organizacjami pozarządowymi i galeriami europejskimi. Jej prace znajdują się kolekcjach publicznych: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Galerii Arsenał w Białymstoku; Norrtelje Konsthalle w Szwecji, Kulczyk Collection w Poznaniu; Kunstforum Ostdeutsche Galerie w Regensburgu (Niemcy), oraz w kolekcjach prywatnych: Galerii Ego w Poznaniu, Galerii Piekary w Poznaniu, Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Wystawa czynna: od 28 czerwca do 19 lipca 2012

  • Wtorek, środa, piątek, sobota i niedziela: 10.00–17.00
  • Czwartek: 12.00-19.00

Oddział Sztuki Nowoczesnej, Pałac Opatów, ul. Cystersów 18, Gdańsk-Oliwa

Kuratorka projektu: Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
Koordynatacja: Mariola Balińska, Małgorzata Paszylka-Glaza
Organizator: Narodowe w Gdańsku www.muzeum.narodowe.gda.pl

Autor

- dziennikarka Gazety Bałtyckiej.

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika