Archipelag Matematyki – innowacyjny projekt edukacji matematycznej
Komputer, monitor, klawiatura, myszka, gra, filmy i czat z naukowcami – tak już niedługo wyglądać będzie nauka matematyki rodem z XXI wieku. Politechnika Warszawska odczarowuje matematykę i zaprasza do testowania innowacyjnego projektu – „Archipelag Matematyki”.
„Archipelag Matematyki” to całkowite przeciwieństwo tego, co powszechnie kojarzy się z nauką przedmiotów ścisłych.
Autorzy projektu, pod kierownictwem prof. Tadeusza Rzeżuchowskiego, postanowili wyprowadzić królową nauk z kategorii przedmiotów abstrakcyjnych, trudnych, a często wręcz spędzających sen z powiek, tak uczniom, jak i rodzicom.
Dzięki wymyślonej przez nich innowacyjnej grze poznawanie twierdzeń, rozwiązywanie zadań matematycznych będzie przyjemnością i rozrywką.
Jako cel, autorzy, obrali sobie przełamanie niechęci licealistów do matematyki i do dziedzin z nią spokrewnionych. Projekt skierowany jest do wszystkich uczniów, a nie tylko do chcących studiować matematykę czy fizykę. Autorzy projektu, pracownicy Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, postanowili więc działać w tej przestrzeni, w której nastolatkowie czują się swobodnie.
Tak powstał „Archipelag Matematyki” – innowacyjny projekt edukacyjny, realizowany niemal w całości w przestrzeni wirtualnej. Stworzona w jego ramach platforma cyfrowa jest atrakcyjną formą uzupełnienia nauki matematyki w szkole.
„Archipelag Matematyki” to gra, która w prosty i przystępny sposób wyjaśnia twierdzenia matematyczne. Grając i pokonując przeszkody użytkownicy wędrują po Archipelagu wykorzystując zdobytą wcześniej wiedzę. Na każdej z sześciu wirtualnych wysp, wykonują oni m.in. misje zlecone przez duchy najsłynniejszych matematyków. Każda z wysp Archipelagu jest dedykowana innej dziedzinie. Każda podzielona jest na pomniejsze krainy tematyczne, imitujące miasta i ich dzielnice.
Na każdej wyspie gracze poszukują miejsc, w których ukryte są interaktywne zadania lub multimedialne prezentacje. Podczas wędrówek po „Archipelagu” gracze rywalizują zdobywając punkty, szukają wskazówek, komunikują się przez czat i budują strategiczną pozycję w grze.W rywalizacji mogą brać udział pojedynczy uczniowie lub całe klasy.
Projekt „Archipelag matematyki”obecnie wkracza w drugi etap realizacji, w którym wybrane szkoły, uczniowie i nauczyciele, z całej Polski testują to innowacyjne narzędzie nauczania. Zadaniem nauczycieli będzie kierowanie pracami szkolnych „Klubów Odkrywców Archipelagu”, a także zbieranie opinii uczniów, proponowanie zmian i uzupełnień do „Archipelagu”.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy na stronę archipelagmatematyki.pl Można tam obejrzeć przykładowe prezentacje i materiały szkoleniowe.
Projekt „Archipelag Matematyki” realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty” w latach 2011-2014.