Hiszpania lat 30-tych. Wiele punktów widzenia, czas marzeń, bratobójczych walk i światowy poligon idei (cz. 1) | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 27.02.2014

Hiszpania lat 30-tych. Wiele punktów widzenia, czas marzeń, bratobójczych walk i światowy poligon idei (cz. 1)

Dla większości z nas w dniu dzisiejszym Hiszpania kojarzy się z piękną plażą, bajecznym śródziemnomorskim krajobrazem, wyśmienitym winem i gorącym tanecznym temperamentem.

Większość społeczeństwa w Hiszpanii w latach trzydziestych, żyje w ubóstwie.

społeczeństwa w Hiszpanii w latach trzydziestych, żyje w ubóstwie.

Jednak sięgając wstecz, poza teraźniejszy stereotypowy obraz, ujrzymy piękną, czasem bajkową przeszłość, aczkolwiek często wyszytą na kanwie rodem z dzieł filmowych Guillerme del Toro. Jeślibyśmy odbyli podróż w czasie na Półwysep Iberyjski o siedemdziesiąt lat wstecz, oprócz krajobrazu żadne ze znanych powszechnie wyobrażeń nie znalazłoby odzwierciedlenia w tamtejszej rzeczywistości.

Dawny splendor Hiszpanii już przeminął, utraciła kolonii, przegrane wojny z mocarstwami europejskimi oraz niepokoje wewnętrzne „powaliły” ją na kolana. Niegdyś imperium władające wielką częścią świata, nadające „ton i rytm” krajom Europy, wpływające i decydujące o ich losach, na początku XX w. jawi się jako stary, wyniszczony organizm państwowy, niemający większego wpływu na losy świata.

W latach trzydziestych jednak wydarzenia na Półwyspie Iberyjskim postawią Hiszpanię ponownie w „światłach jupiterów”. Sytuację tamtych dni oddają w pełni słowa Gil Robesa, które powiedział tuż przed wybuchem powstania frankistowskiego:

w ostatnich tylko 27 dniach spalono 10 kościołów, 21 osób zostało skrytobójczo lub jawnie zamordowanych, 224 dalsze osoby odniosły ciężkie obrażenia, 74 zamachy bombowe i 54 inne zamachy wybuchowe, 15 strajków generalnych oraz 128 stajków lokalnych – to skutki rządów obecnych władców Hiszpanii.
Rząd obecny nie jest w stanie zapewnić ludności ochrony własności i życia, wolności słowa i bytu (…)

Hiszpania lat 30-tych. Wiele punktów widzenia, czas marzeń, bratobójczych walk i światowy poligon idei (cz. 1)

Strajki, zamieszki i konflikty społeczne są nieodłącznym elementem krajobrazu Hiszpanii z lat trzydziestych.

W latach trzydziestych Hiszpania przypomina kociołek zupy, do której kucharz wrzucił przyprawy i składniki wszelkiej maści, wymieszał, nie zdając sobie najmniejszej sprawy z finalnych „walorów potrawy”.

Mnogość konfliktów, które pojawiły się w społeczeństwie, przyprawia historyków niehiszpańskich o zawrót głowy. Naukowcy z tamtego regionu Europy często sami, mimo upływu prawie osiemdziesięciu lat, nie mogą dojść do porozumienia w dyskusjach.

Anarchistyczna Katalonia walcząca ze skrajnym katolickim konserwatyzmem, komunizm w wykonaniu stalinowskim, zwalczający socjalizm Orwella (o mały włos nie został zastrzelony przez NKWD w Hiszpanii) lub jego trockistowską odmianę, republikanie walczący z monarchistami, konflikty pomiędzy poszczególnymi grupami etnicznymi etc etc…

Plakaty propagandowe, agitujące społeczeństwo, „zdobiące” hiszpańskie mury:

Fala agresji, która pojawiła się w kraju, była nie do opisania. Trzecia dekada dwudziestego wieku stanowczo należała do Hiszpanii, która stanie się „krwistym” Hyde Parkiem większości świadomych społeczeństw początku XX wieku. Półwysep Iberyjski stanie się świadkiem wojny o idee, próby tworzenia utopii, złamanych marzeń i żyć. Małą II wojną światową, prologiem nadchodzącej „burzy”, którą rozpęta Adolf Hitler.

Autor

- (urodzony 15 czerwca 1983 r. w Kozienicach) - historyk, pedagog, wolontariusz, na co dzień pracujący z młodzieżą w warszawskim zespole szkół ponadgimnazjalnych. Absolwent Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie na którym stał się pasjonatem „dydaktyki nauczania” głównie w aspekcie zastosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu. W kręgu jego szczególnych zainteresowań historycznych leżą przemiany kulturowo-społeczne zarówno w Europie jak i na świecie w XX w. W wolnych chwilach oddaje się pracy wolontariackiej lub kolejnej pasji - psychologii, w szczególności tematyce wpływu mass mediów i technik informacyjnych na proces uczenia się i kształtowania jednostki. Prowadzi swojego autorskiego bloga www.marcinsiekanski.wordpress.com

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika