Politechnika Gdańska i Stocznia Gdańska podpisały umowę o współpracy | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 2.03.2012

Politechnika na celowniku stoczni

chce budować kadrę inżynierską w oparciu o studentów i absolwentów Politechniki Gdańskiej. W tej sprawie podpisana została umowa dotycząca współpracy obu podmiotów.

Umowę o współpracy podpisały i Stocznia Gdańska S.A. Jako dodatkowe korzyści obie strony wskazują możliwość wymiany doświadczeń, uzupełniania wiedzy, wykorzystania bazy technologicznej spółki oraz zaplecza naukowego PG w poszukiwaniu rozwiązań innowacyjnych dla przemysłu morskiego.

– Praktyka pokazuje, że doświadczenie konwencjonalne nie wystarcza. Jeżeli chcemy się rozwijać, istnieć na rynku i tworzyć zaplecze naukowo-technologiczne potrzebujemy partnera – mówił prof. Boshidar Metschkow, wiceprezes, dyrektor generalny Stoczni Gdańskiej S.A. – Naturalnym partnerem dla Stoczni Gdańsk jest Politechnika Gdańska.

Przedstawiciele stoczni podkreślają, że zależy im, aby zakład funkcjonował nie tylko w kontekście historycznym, ale również, aby budował swój prestiż jako nowoczesna współczesna firma, a do tego potrzebuje nie tylko znacznych inwestycji, ale również kadr.

– Politechnika jest przygotowana do realizacji innowacyjnych projektów, jesteśmy więc otwarci na wspólne przedsięwzięcia – zapewnił prof. Henryk Krawczyk, rektor Politechniki Gdańskiej.

Stocznia planuje szeroką współpracę z gdańską uczelnią.

– Naszym zamiarem jest, aby prace i projekty prowadzone w ramach współpracy z politechniką miały bardzo szeroki zakres, jeśli chodzi o wydziały PG – mówi Metschkow. Dlatego ma obejmować nie tylko wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa, ale także informatykę, elektrotechnikę, geodezję i inne.

Po trudnym okresie zapaści, stocznia skutecznie walczy dziś o swoje miejsce w branży. Oferuje budowę statków z wyposażeniem.

W tej chwili np. na ukończeniu jest budowa dwóch promów na zlecenie Bergen Group Fosen dla norweskiej firmy Fjord Line. Realizuje zamówienia na gigantyczne konstrukcje stalowe, jak choćby oddane pod koniec ubiegłego roku dwadzieścia dźwigarów pod dwa wiadukty budowanej właśnie Trasy Sucharskiego. Dodać trzeba, że od 1 grudnia 2011 roku Stocznia Gdańsk jest dzierżawcą Mostostalu Chojnice.

Dotychczas potencjał politechniki był wykorzystany dość skromnie – ocenia wiceprezes Metschkow. – Tymczasem potrzebujemy coraz lepszy inżyniering, z projektowaniem wyposażonych statków, konstrukcji stalowych lądowych i morskich. Naszym zadaniem jest systematyczne odmładzanie kadry pracowniczej.

Na mocy podpisanego dokumentu strony deklarują wzajemne wsparcie i działalność na rzecz stymulowania przedsiębiorczości innowacyjnej. Wyraziły gotowość do podejmowania wspólnych inicjatyw w zakresie badań naukowych, realizacji projektów i programów dydaktycznych.

Umowa umożliwia także ubieganie się o dofinansowanie projektów badawczo-rozwojowych współfinansowanych ze źródeł zewnętrznych m.in. dotacji krajowych, funduszy strukturalnych i programów międzynarodowych.

Dokument zawiera także zapis o możliwości organizowania praktyk studenckich na terenie zakładu.


Polub Gazetę Bałtycką na Facebooku:

Autor

Redakcja

- Gazeta Bałtycka

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika