Opublikowano: 25.09.2016

Te filmy warto zobaczyć. Co pokazano na 41. Festiwalu Filmowym w Gdyni?

Przez ostatni tydzień w Gdyni odbywał się 41 Festiwal Filmowy, czyli święto polskiego kina. Najlepszy film? Tym razem jego wskazanie jest bardzo trudne, gdyż na 41 Festiwalu Filmowym w Gdyni dotykają tematu tożsamości podejmując tę kwestie w oparciu o różne spojrzenia na ten problem.

festiwal

fot. PISP

Tym razem w konkursie głównym wystartowały następujące filmy :

Czerwony Pająk

reż.  

O filmie:

Rok 1967. Na świecie popularność zdobywają Rolling Stonesi, hipisi, wolna miłość i marihuana. W Polsce trwają lata ponurego gomułkowskiego komunizmu. Karol Kremer to zwyczajny nastolatek z tzw. porządnej rodziny: zdał maturę, przygotowuje się do egzaminów na medycynę, właśnie wygrał lokalne mistrzostwa w skokach do wody. Po zawodach idzie z kolegami podziwiać Beczkę Śmierci, w której nieustraszony mistrz motocykla wykonuje mrożące krew w żyłach ewolucje na pionowej ścianie. W trakcie wizyty w wesołym miasteczku Karol przypadkiem znajduje ciało zamordowanego chłopca, a w tłumie dostrzega mężczyznę, który prawdopodobnie jest mordercą. Jednak Karol nie wszczyna alarmu…

Fale

reż.  Grzegorz Zariczny

O filmie:

Ania i Kasia to dwie energiczne, sympatyczne siedemnastolatki. Muszą radzić sobie same, bo na rodziców liczyć nie mogą. Dziewczyny mieszkają w Nowej Hucie, odbywają praktyki w małym zakładzie fryzjerskim, chcą zostać zawodowymi fryzjerkami. Rodzi się między nimi głęboka więź. Któregoś dnia spokój Ani zaburza pojawienie się mamy, której nie widziała od dawna…

Jestem mordercą

reż.

O filmie:

Thriller psychologiczny inspirowany prawdziwymi wydarzeniami z początku lat 70.
Młody oficer milicji, po niepowodzeniach dotychczasowego śledztwa, zostaje szefem grupy dochodzeniowej mającej złapać seryjnego mordercę kobiet. Zwykły człowiek postawiony w sytuacji, która go przerasta, zmagający się ze swoimi słabościami, ambicjami, ale także z systemem społeczno-politycznym, bliski jest przekroczenia niebezpiecznej granicy.

Kamper

reż. Łukasz Grzegorzek

O filmie:

Kamper ma lekkie życie. Zarabia testując gry komputerowe. Ma piękną i zdolną żonę Manię, która uczy się gotować pod okiem znanego mistrza kuchni. I ma problem: Mania go zdradziła. Kamper spróbuje się odegrać wdając się w romans z nauczycielką hiszpańskiego, jednak będzie to gra, która tym razem przetestuje samego Kampera.

Królewicz Olch

reż.

O filmie:

Wybitnie utalentowany czternastolatek rozpoczyna naukę fizyki na uniwersytecie. Pracuje nad teorią światów równoległych, których łącznikiem – jak z początku sądzi – jest światło. Chłopiec ma niezwykły umysł i pokaleczoną duszę, której nie jest w stanie uleczyć matka, autorytarnie kierująca jego życiem. Pojawienie się w ich życiu mężczyzny ustanawia nowy porządek, chłopiec z rąk matki przechodzi pod jego opiekę. Między trójką bohaterów krętą drogą tworzy się więź, ale ich wspólne szczęście nie trwa długo. Chłopiec znajduje rozwiązanie zagadki przejścia między światami…

Las 4 rano

reż.

O filmie:

Forst jest zamożnym, dobrze zorganizowanym człowiekiem. Kiedy go poznajemy, wydaje się królem życia. Któregoś dnia porzuca korporację, w której jest wiceprezesem. Zniszczenia, jakie po sobie zostawia, nie dają nadziei na powrót.

Las, 4 rano kilka lat później. Na wpół zdziczały dziad leśny, zarośnięty, brudny, w łachmanach, zakłada wnyki na zwierzęta. Rozpoznajemy: to ten sam człowiek – Forst. Mieszka w lesie, w wybudowanej przez siebie ziemiance. Za towarzystwo ma trójnogiego psa. Żywi się mięsem upolowanej zwierzyny, żyje w zgodzie z przyrodą.

Któregoś dnia przed drzwiami jego samotni staje trzynastoletnia Jadzia. Forst po raz kolejny musi zmienić swoje życie…

Na granicy

reż.  

O filmie:

Ujęte w formułę gatunkową spojrzenie na hermetyczny świat bieszczadzkich pograniczników. Na miejsce, gdzie wyzwaniem są nie tylko przemytnicy szmuglujący przez granicę ludzi, ale przede wszystkim dzika natura, zastawiająca na człowieka kolejne pułapki. Do tej surowej rzeczywistości po rodzinnej tragedii postanawia wrócić Mateusz z dwoma synami. Zabiera ich do odciętej od cywilizacji górskiej bazy, by na nowo ułożyć wzajemne relacje. Niespodziewaną przeszkodą w realizacji tego planu będzie pojawienie się tajemniczego nieznajomego, poranionego i wycieńczonego. Atmosfera gęstnieje z każdą chwilą, a chłopcy staną przed prawdziwą próbą dojrzałości.

Ostatnia rodzina

reż.

O filmie:

Warszawa, rok 1977. Tomek, syn słynnego malarza Zdzisława Beksińskiego, wprowadza się do własnego mieszkania. Jego rodzice mieszkają tuż obok, na tym samym osiedlu, przez co ich kontakty pozostają bardzo intensywne. Nadwrażliwość i niepokojąca osobowość Tomka powoduje, że matka, Zofia, wciąż martwi się o syna. Zdzisław Beksiński próbuje całkowicie poświęcić się sztuce. Po pierwszej nieudanej próbie samobójczej Tomka Zdzisław i Zofia muszą podjąć walkę nie tylko o syna, ale także o odzyskanie kontroli nad własnym życiem. Gdy Zdzisław podpisuje umowę z mieszkającym we Francji marszandem Piotrem Dmochowskim, a Tomek rozpoczyna pracę w Polskim Radiu, wydaje się, że wszyscy troje najgorsze kłopoty mają już za sobą. Jednak dziwne, naznaczone fatum wydarzenia dopiero nadchodzą…

Plac zabaw

reż.  Bartosz M. Kowalski

O filmie:

Koniec roku szkolnego w prowincjonalnym polskim mieście. Dla dwunastoletniej Gabrysi to ostatnia szansa, by wyjawić koledze z klasy, że jest w nim zakochana. Dziewczynka aranżuje sekretne spotkanie i szantażem zmusza chłopca, żeby się na nie stawił. Ale to, co miało być intymną rozmową, wymyka się spod kontroli i wiedzie do nieoczekiwanych rezultatów.

Film stawia pytanie o przyczyny zbrodni popełnianych przez dzieci i podaje w wątpliwość czy w ogóle istnieje na nie odpowiedź.

Planeta singli

reż. Mitja Okorn

O filmie:

Ania jest uroczą, romantyczną, ale niezbyt pewną siebie nauczycielką, która ma zamiar znaleźć idealnego mężczyznę na internetowym portalu randkowym. Przypadkiem spotyka Tomka, prowadzącego kontrowersyjny program telewizyjny. Zachwycony niepoprawnym romantyzmem Ani, proponuje jej, żeby została bohaterką jego show – ona będzie się umawiać na randki przez Internet, a on w programie pokaże prawdziwą twarz facetów flirtujących w sieci i wyśmieje naiwność kobiet szukających tam ideału. Szalone randkowe przygody Ani szybko stają się wielkim przebojem. Jednak pewnego dnia Ania nieoczekiwanie spotyka… idealnego faceta.

Sługi Boże

reż.  Mariusz Gawryś

O filmie:

Z wieży wrocławskiego kościoła rzuca się młoda Niemka. Śledztwo prowadzi doświadczony komisarz Warski, dla którego ważniejsze niż procedury jest ratowanie ludzkiego życia.
Ku jego niezadowoleniu do sprawy zostaje przydzielona także Ana Wittesch, niemiecka policjantka o polskich korzeniach. Warski nie wie, że Ana przyjechała do Wrocławia prowadzić jeszcze inne, tajne dochodzenie, jednak dosyć szybko odkrywa prawdę o Anie. Ale nie całą – tę zna ktoś inny – proboszcz Witecki.  Tymczasem we Wrocławiu pojawia się wysłannik Watykanu, dr Kuntz.
Co łączy jego przyjazd z samobójstwem niemieckiej studentki i tajnym śledztwem Any Wittesch? Zanim ta zagadka zostanie rozwiązana, z wieży wrocławskiego kościoła rzuca się kolejna dziewczyna…

Szczęście świata

reż.  

O filmie:

Niezwykła kamienica na Śląsku tuż przy granicy polsko-niemieckiej i jej mieszkańcy: piękna Róża, Żydówka i zauroczeni nią trzej mężczyźni – Polak, Ślązak i Niemiec. Są jeszcze dwaj bohaterowie drugiego planu: przybyły z Warszawy dziennikarz, bon vivant Sobański, obiekt westchnień Róży i przyjaciel domu Jan. Poznajemy bohaterów latem 1939 roku. Pierwszą część filmu kończy dramatyczna wojenna noc.

Ponownie spotykamy ich w latach pięćdziesiątych, kiedy pozostali przy życiu mieszkańcy kamienicy próbują się odnaleźć w nowej rzeczywistości.

Wołyń

reż.  Wojtek Smarzowski

O filmie:

Mała wioska w południowo-zachodniej części Wołynia, zamieszkała przez Ukraińców, Polaków i Żydów. Rok 1939. Zosia Głowacka jest zakochana w ukraińskim chłopcu z tej samej wsi. Jednak ojciec postanawia wydać ją za najbogatszego gospodarza, Polaka Macieja Skibę, znacznie starszego od niej wdowca z dwójką dzieci.

Życie wioski odmienia najpierw okupacja sowiecka, a niemal dwa lata później niemiecki atak na ZSRR. Przez następny rok trwa polowanie i brutalne mordy na Żydach. Tymczasem ukraińskie aspiracje do stworzenia niepodległego państwa, choć nie zyskały poparcia Niemców, wciąż rosną. Rośnie też napięcie między polskimi i ukraińskimi sąsiadami. Dochodzi do zatargów, znikają ludzie. Do wsi docierają wieści o krwawych zdarzeniach na wschodzie Wołynia. W końcu, latem 1943 roku, wybucha pożoga mordów i okrucieństwa. Oddziały UPA atakują polskie osady, a Polacy niekiedy z równą bezwzględnością biorą odwet na Ukraińcach. Pośród tego morza nienawiści Zosia próbuje ocalić swoje dzieci.

Wszystkie nieprzespane noce

reż.

O filmie:

Portret współczesnych dwudziestolatków. Na dwa lata warszawskie ulice, kluby, kawiarnie i mieszkania stały się planem zdjęciowym, na którym powstała intymna opowieść o młodych ludziach. Kamera Michała Marczaka żywi się tym, co jest esencją ich życia.

Zabawa nocą do utraty tchu, intensywne stany zakochania, pożądania i samotności, rozmowy o rzeczach błahych i najistotniejszych, upojenie alkoholem i miłością, emocjonalny tygiel. „Wszystkie nieprzespane noceto hołd złożony młodości nieprzewidywalnej i dynamicznej, ale równie często zagubionej i bojącej się jutra.

Zaćma

reż.

O filmie:

Mało znany epizod z życia stalinowskiej zbrodniarki, pułkownik Urzędu Bezpieczeństwa Julii Brystigerowej. Nazywano ją Krwawą Luną, gdyż w czasie przesłuchań pastwiła się nad aresztowanymi z niebywałym okrucieństwem.

W początkach lat 60. Brystygierowa pojawia się w podwarszawskim Zakładzie dla Ociemniałych, gdzie bywa często Prymas Polski, kardynał Stefan Wyszyński. Jego uwięzienie przez komunistyczne władze w latach 1953-1956 nadzorowała właśnie Brystigerowa. Teraz chce koniecznie spotkać się z Prymasem…

Zjednoczone stany miłości

reż.

O filmie:

Jest początek roku 1990. Mimo że nastała już wolność, cały czas czuje się ducha poprzedniej epoki. Cztery pozornie szczęśliwe kobiety w różnym wieku łączy nieodparte pragnienie zmiany swojego życia. Nowa rzeczywistość budzi w nich lęk, ale też wyzwala tłumione pragnienia.

Agata, młoda matka uwięziona w pozbawionym namiętności małżeństwie, szuka ucieczki w miłości niemożliwej do spełnienia. Nauczycielka rosyjskiego Renata jest zafascynowana sąsiadką Marzeną, prowincjonalną królową piękności, której mąż pracuje w RFN. Siostra Marzeny, Iza, to dyrektorka szkoły i sekretna kochanka ojca jednej z uczennic.

Najważniejszymi nagrodami Festiwalu Filmowego w Gdyni są Złote Lwy i Srebrne Lwy. Przyznawane są przez międzynarodowe Jury Konkursu Głównego i należą do najcenniejszych nagród polskiej branży filmowej.

Międzynarodowe Jury Konkursu Głównego przyznaje następujące nagrody:

  • Wielka Nagroda Festiwalu Filmowego w Gdyni Złote Lwy i 100 000 zł (60 000 zł dla reżysera najlepszego filmu, 40 000 zł dla producenta najlepszego filmu)
  • Srebrne Lwy i 50 000 zł (30 000 zł dla reżysera filmu, 20 000 zł dla producenta filmu)

Dziennikarze przyznali swoją nagrodę za najlepszy film: jako najlepszy film wedle dziennikarzy wygrał film : Ostatnia Rodzina w reżyserii Jan P. Matuszyński.

Zgodzę się z tym werdyktem moich kolegów dziennikarzy, gdyż też uważam, że film Ostatnia Rodzina jest jednym z najlepszych filmów na tego rocznym Festiwalu. Jan P. Matuszyński zawarł w filmie historię postaci polskiego malarza, jednocześnie w subtelny sposób przekazał widzowi rozwój  techniczny jak i zmiany zachodzące w Polsce mające miejsce w okresie trwanie filmu.

Wyniki Konkursu Głównego 41 Festiwalu Filmowanego w Gdyni: Jurorzy 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni Konkurs Główny w składzie :

  • Filip Bajon (przewodniczący)
  • Lenny Abrahamson
  • Magdalena Górka
  • Bartosz Karczyński
  • Ola Maślik
  • Łukasz Orbitowski
  • Kinga Preis
  • Gary Yershon

Zdecydowali :

  1.  WIELKĄ NAGRODĘ 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni „ZŁOTE LWY” dla najlepszego filmu OSTATNIA RODZINA otrzymuje reżyser JAN P. MATUSZYŃSKI oraz producenci: LESZEK BODZAK oraz ANETA HICKINBOTHAM.NAGRODĘ „SREBRNE LWY” 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni za film JESTEM MORDERCĄ otrzymuje reżyser MACIEJ PIEPRZYCA producenci RENATA CZARNKOWSKA-LISTOŚ oraz MARIA GOŁOŚ.
  2. NAGRODĘ „SREBRNE LWY” 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni za film JESTEM MORDERCĄ otrzymuje reżyser MACIEJ PIEPRZYCA producenci RENATA CZARNKOWSKA-LISTOŚ oraz MARIA GOŁOŚ.
  3. NAGRODĘ SPECJALNĄ JURY za odwagę w przekraczaniu granic gatunkowych w filmie CZERWONY PAJĄK dla reżysera MARCINA KOSZAŁKI.NAGRODĘ SPECJALNĄ JURY za odwagę w przekraczaniu granic gatunkowych w filmie CZERWONY PAJĄK dla reżysera MARCINA KOSZAŁKI.

Jednocześnie zdecydowali o przyznaniu NAGRODY INDYWIDUALNE:

– dla TOMASZA WASILEWSKIEGO za reżyserię filmu ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI,

– dla MACIEJA PIEPRZYCY za scenariusz do filmu JESTEM MORDERCĄ,

– dla BARTOSZA M. KOWALSKIEGO za debiut reżyserski filmu PLAC ZABAW,

– dla PIOTRA SOBOCIŃSKIEGO jr za zdjęcia do filmu WOŁYŃ,

– dla MOTION TRIO w składzie: JANUSZ WOJTAROWICZ, PAWEŁ BARANEK, MARCIN GAŁAŻYN za muzykę do filmu SZCZĘŚCIE ŚWIATA,

– dla TOMASZA BARTCZAKA, ANDRZEJA KOWALCZYKA za scenografię do filmu SZCZĘŚCIE ŚWIATA,

– dla MARCINA KASIŃSKIEGO, KACPRA HABISIAKA za dźwięk w filmie NA GRANICY,

– dla BEATY WALENTOWSKIEJ za montaż filmu ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI,

– dla EWY DROBIEC za charakteryzację do filmu WOŁYŃ,

– dla MONIKI KALETY za kostiumy do filmu ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI,

– dla MICHALINY ŁABACZ za profesjonalny debiut aktorski w filmie WOŁYŃ,

– dla DOROTY KOLAK za drugoplanową rolę kobiecą w filmie ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI,

– dla ŁUKASZA SIMLATA za drugoplanową rolę męską w filmie ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI,

– dla ALEKSANDRY KONIECZNEJ za główną rolę kobiecą w filmie OSTATNIA RODZINA,

– dla ANDRZEJA SEWERYNA za główną rolę męską w filmie OSTATNIA RODZINA.

Jako wieloletni uczestnik Festiwali Filmowych  w Gdyni, muszę przyznać, że 41 Festiwal Filmowy w Gdyni był na bardzo wysokim poziomie artystycznym, organizacyjnym i pod względem bardzo wysokiego poziomu filmów które brały udział konkursie.

VN:F [1.9.22_1171]
OCEŃ ARTYKUŁ
Wynik: 8.7/10 (wszystkich: 3)
Te filmy warto zobaczyć. Co pokazano na 41. Festiwalu Filmowym w Gdyni?, 8.7 out of 10 based on 3 ratings
Polub Gazetę Bałtycką na Facebooku:

Autor

Bronisław Waśniewski–Ciechorski

- dziennikarz śledczy Gazety Bałtyckiej, kierownik redakcji ds. rozwoju. Specjalizuje się w tematyce społeczno-prawnej. Archiwista II stopnia (kursy archiwalne w Archiwum Państwowym w Gdańsku), Członek stały Stowarzyszenia Archiwistów Polskich (prawo do prowadzenia badań historycznych), miłośnik Gdyni, członek Towarzystwa Miłośników Gdyni. Hobby – prawo. Jest członkiem Związku Harcerstwa Polskiego.

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>