Nowe Porsche 911 Speedster
Już w chwili debiutu jako pojazd koncepcyjny 911 Speedster zdążyło wzbudzić sensację. Teraz Porsche wprowadza dwumiejscowy, otwarty wóz do produkcji.
911 Speedster łączy w sobie aspiracje purystycznej, zorientowanej na kierowcę maszyny z motorsportową techniką nadającą się do codziennego użytku. Za jego bazę konstrukcyjną posłużyły modele 911 R (rocznik 2016) oraz 911 GT3. Wysokoobrotowy, wolnossący silnik typu bokser o pojemności 4 litrów i mocy 375 kW (510 KM) zapewnia emocjonalne wrażenia dźwiękowe w kokpicie. Połączono go z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów GT. Wizualnie Speedster nawiązuje do swojej własnej historii – do przodka wszystkich samochodów sportowych Porsche, modelu 356 „No. 1” Roadster z 1948 r. Także limitowana edycja nowego 911 Speedster przypomina ten pojazd. W połowie 2019 r. w zakładach Porsche w Zuffenhausen w Niemczech powstanie dokładnie 1948 egzemplarzy modelu.
Koncepcyjne wydanie 911 Speedster świętowało swoją światową premierę w 2018 r., w trakcie uroczystości z okazji rocznicy „70 lat sportowych samochodów Porsche” w Zuffenhausen. Później model zaliczył szereg kolejnych publicznych występów: na Festiwalu Prędkości w Goodwood, na zlocie Rennsport Reunion VI na torze Laguna Seca w Kalifornii oraz podczas paryskiego salonu samochodowego w październiku.
Liczne elementy prototypowej wersji modelu Speedster można teraz znaleźć – w tej samej lub zbliżonej formie – w wydaniu seryjnym. Jego wizytówką jest estetycznie ukształtowana pokrywa miękkiego dachu z dwoma wybrzuszeniami, czyli kluczowy element tego rodzaju sportowych aut od czasów 911 Speedster z 1988 r. To jak dotąd największy i najbardziej skomplikowany pojedynczy panel z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, jakiego Porsche użyło w modelu seryjnym. Dwa elementy wykończeniowe na wybrzuszeniach kryją komponenty systemu ochrony w razie dachowania, który należy do standardowego wyposażenia nowego dwumiejscowego pojazdu – podobnie jak w przypadku 911 Carrera Cabriolet.
Zastosowane w prototypie bazowe poszycie zastąpiono dachem z tkaniny o lekkiej konstrukcji, który – pomimo purystycznej formy – nadaje się do codziennego użytku. W połączeniu ze skróconą, obniżoną ramą przedniej szyby oraz mniejszymi bocznymi oknami nadaje on 911 Speedster charakterystyczny, atletyczny profil. Wyjątkowo nisko poprowadzona linia profilu – tzw. flyline – wyróżniała już historyczne modele, takie jak Porsche 356 Speedster z 1954 r..
Obsługa dachu nie wymaga wysiłku: centralny hak blokujący w ramie przedniej szyby i obie boczne blokady miękkiego poszycia zwalnia się za naciśnięciem przycisku. Duża tylna pokrywa, wykonana z lekkiego kompozytu węglowego, jest elektrycznie odblokowana i częściowo odsuwana do tyłu. Następnie należy ją ręcznie odchylić i już można schować dach za tylnymi siedzeniami – składa się go na kształt litery „Z”. Po złożeniu poszycia pozostaje zamknąć pokrywę, co również nie wymaga użycia szczególnej siły. Dach rozkłada się w ten sam sposób – jedynie żebra dachowe przy lewej i prawej listwie osłaniającej muszą zostać ręcznie wciśnięte ręcznie w swoje uchwyty, tak by wyczuwalnie wskoczyły na miejsce.