Maszyna do drążenia tunelu pod Martwą Wisłą gotowa. Zobacz jak wygląda "kret". | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 13.09.2012

Maszyna do drążenia tunelu pod Martwą Wisłą gotowa. Zobacz jak wygląda „kret”.

Maszyna, której zadaniem będzie wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą jest już gotowa. Na razie znajduje się w Niemczech. Delegacja gdańskich urzędników postanowiła udać się na miejsce w celu dokonania „symbolicznego odbioru” urządzenia.

Symbolicznego odbioru urządzenia w fabryce firmy w niemieckim Schwanau dokonał prezydent Gdańska . Na miejscu był także m.in. wiceprezydent gdańska .

„Kret” to maszyna drążąca TBM (tunnel boring machine), którego zadaniem będzie drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zostanie rozłożony na części i już wkrótce, zarówno drogą lądową, jak i morską, trafi do Gdańska. Pracę rozpocznie na przełomie 2012/2013 roku, po uprzednim zmontowaniu i przejściu testów.

Maszyny TBM, której zadaniem będzie wydrążenie Tunelu pod Martwą Wisłą. TBM ma ponad 12 metrów średnicy, mierzy 91 metrów i waży 2200 ton!

– Maszyna robi niesamowite wrażenie. Dopiero stając obok niej, widać jaka to olbrzymia inwestycja i z jaką zaawansowaną technologią mamy do czynienia – podkreśla prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

, będzie pierwszym tunelem w Polsce wykonanym metodą TBM. Jego długość to ponad 1378 m. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły.

Tarcza wiercąca TBM (której średnica wynosi ponad 12 metrów) wydrąży dwie nitki tunelu (po jednej dla każdego kierunku ruchu). Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Warto także podkreślić, iż maszyna została wyprodukowana na zamówienie, a czas jej produkcji trwał około rok.

Tunel pod Martwą Wisłą jest integralną częścią IV zadania budowy Trasy Słowackiego – odc. Węzeł „Marynarki Polskiej” – Węzeł „Ku Ujściu”. Wykonawcą inwestycji jest , a inwestorem zastępczym spółka .

Zadanie IV polega na budowie Trasy Słowackiego o długości ok. 2,4 km wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na odcinku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu. Obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi o długości około 2,4 km, poprowadzonego nowym śladem, w tym odcinka tunelowego o długości około 1378 m, poprowadzonego pod dnem koryta rzeki Martwej Wisły.

Projektowane parametry techniczno-eksploatacyjne Trasy Słowackiego na odcinku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu:

  1. Klasa techniczna drogi: GP (droga główna przyspieszona)
  2. Przekrój poprzeczny: 2/2 pasy ruchu
  3. Szerokość pasów ruchu: 3,5 m
  4. Prędkość projektowa: 60 km/h
  5. Kategoria ruchu: KR 5

Na budowę zadania IV składają się następujące odcinki:

  • 154,6m – droga poza obiektami inżynierskimi,
  • 630,4m – rampa dojazdowa w wykopie otwartym,
  • 112,5 – tunel monolityczny wykonywany w wykopie otwartym,
  • 1072,5m – tunel wykonywany metodą drążoną,
  • 192,5m – tunel monolityczny wykonywany w wykopie otwartym,
  • 147,5m – rampa dojazdowa w wykopie otwartym,
  • 50,0m – droga poza obiektami inżynierskimi.

Koszt budowy Trasy Słowackiego – 1,4 mld zł
Koszt budowy IV zadania Trasy Słowackiego – 885,6 mln zł
Termin realizacji: X 2011 – X 2014

VN:F [1.9.22_1171]
OCEŃ ARTYKUŁ
Wynik: 10.0/10 (wszystkich: 1)
pod Martwą Wisłą gotowa. Zobacz jak wygląda "kret"., 10.0 out of 10 based on 1 rating

Polub Gazetę Bałtycką na Facebooku:

Autor

Katarzyna Komar

- dziennikarka Gazety Bałtyckiej.

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika