Czy zawsze należy odpowiadać na medialne zarzuty? | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 27.08.2015

Czy zawsze należy odpowiadać na medialne zarzuty?

Czy prezydent Andrzej powinien odpowiedzieć na zarzuty formułowane przez Newsweek? Nie tym razem. Sprawę należy pozostawić bez oficjalnej odpowiedzi.

Czy zawsze należy odpowiadać na medialne zarzuty?

Literatura z zakresu public relations w znakomitej większości nakazuje, aby na wszelkie zarzuty formułowane w przestrzeni publicznej odpowiadać. Praktyka pokazuje, że w większości przypadków jest to najkorzystniejsze posunięcie. Ale są wyjątki.

Jednym z nich jest sprawa zarzutów medialnych sformułowanych przez tygodnik Newsweek, a dotyczących działań prezydenta Andrzeja Dudy, gdy był on jeszcze posłem. Newsweek zasugerował, że wykonując mandat posła, prowadził wykłady na jednej z prywatnych uczelni i w związku z tym korzystał ze środków kancelarii Sejmu.

W tym przypadku waga i jakość zarzutów jest na tyle mała, dowody na rzekome nadużycia ze strony ówczesnego posła Dudy wyjątkowo wątłe (jeśli w ogóle można nazwać je dowodami), że cały przekaz, który ma zbudować Andrzeja Dudy jako (jak stwierdził jeden z nieprzychylnych prezydentowi publicystów) „drobnego geszefciarza” – jest po prostu kompletnie niewiarygodny.

W takich sytuacjach oficjalnie nie należy się do tego typu zarzutów odnosić. Należy je pozostawić bez komentarza lub opatrzyć informacją o tym, że są one po prostu niepoważne. Z czasem sytuacja niejako sama się wyjaśni, kompromitując publikację i jej autorów. Zabierając głos w sprawie, niepotrzebnie podniosłoby się rangę nieznaczących zarzutów, weszło w bezcelową polemikę medialną, tym samym podnosząc rangę pisma, które zarzuty sformułowało.

Nie oznacza to jednak, że otoczenie prezydenta również powinno zachować milczenie. Wręcz przeciwnie. Otoczenie powinno być aktywne w komentowaniu wszelkich spraw dotyczących głowy państwa.

Artykuł został opublikowany na stronie Doradztwo Medialne.

Autor

- dr n. hum., publicysta i komentator. Twórca niezależnych mediów. Autor analiz dotyczących PR, języka polityki i marketingu politycznego.Twitter: @MichalLange

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika