Nowa Škoda Octavia RS
ŠKODA kontynuuje tradycję usportowionych wariantów RS także w czwartej generacji modelu OCTAVIA. Tym razem jednak producent po raz pierwszy proponuje trzy różne układy napędowe – obok wersji modeli wyposażonych w silnik benzynowy lub wysokoprężny pojawia się również pierwszy wariant RS dostępny z napędem hybrydowym typu plug-in: OCTAVIA RS iV.
Zarówno OCTAVIA RS 2.0 TSI, jak i OCTAVIA RS iV mogą się poszczycić mocą 180 kW (245 KM). Wersja 2.0 TDI osiąga moc 147 kW (200 KM) i jest dostępna z napędem na cztery koła. Wszystkie trzy warianty kuszą sportową karoserią z czarnymi akcentami charakterystycznymi dla tej serii.
Odkąd w 2000 r. wraz z modelem OCTAVIA pierwszej generacji pojawiła się rodzina RS ŠKODY, usportowione wersje różnych modeli marki noszą charakterystyczne oznaczenie, którego nazwa stanowi skrót od „Rally Sport” i nawiązują do prototypów aut rajdowych ŠKODA 180 RS i 200 RS, a także udanego startu ŠKODA 130 RS w rajdzie Monte Carlo w latach 70. ŠKODA wyprodukowała ponad 17 600 sztuk pierwszej generacji modelu OCTAVIA RS z turbodoładowanym silnikiem 1,8 l o mocy 132 kW (180 KM), początkowo w wersji Liftback, a od 2002 r. również Combi. Z linii produkcyjnych zjechało ponad 87 800 sztuk modelu OCTAVIA RS drugiej generacji.
Poza silnikiem benzynowym o mocy 147 kW (200 KM), po raz pierwszy zaoferowano ją także z silnikiem Diesla osiągającym moc 125 kW (170 KM). Trzecia generacja bestsellera OCTAVIA w wersji RS, wypuszczona na rynek w 2013 r., okazała się jeszcze większym sukcesem. Samochód początkowo był dostępny z silnikiem benzynowym o mocy 162 kW (220 KM), a później także z silnikami benzynowymi 169 kW (230 KM) i 180 kW (245 KM). Moc silnika 2.0 TDI wynosiła 135 kW (184 KM), a pojazd w tej wersji jako pierwszy RS mógł być opcjonalnie wyposażony w napęd na cztery koła. Łącznie wyprodukowano ponad 172 000 sztuk modelu OCTAVIA RS trzeciej generacji. W Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii warianty RS stanowią obecnie ponad 20% modeli z tej serii.
Trzy napędy do wyboru
W czwartej generacji modelu OCTAVIA RS klienci po raz pierwszy mogą wybierać spośród trzech różnych układów napędowych. OCTAVIA RS iV z napędem hybrydowym typu plug-in dysponuje mocą 180 kW (245 KM) i wyposażona jest w sześciobiegową skrzynię DSG. Ponadto model dostępny jest z silnikiem benzynowym 2.0 TSI z sześciobiegową przekładnią manualną lub siedmiobiegową skrzynią DSG. Silnik 2.0 TDI osiąga 147 kW (200 KM) zawsze występuje z siedmiobiegową skrzynią DSG, natomiast napęd na cztery koła jest dostępny jako opcja. Elektronika sterująca możliwym do wyboru napędem na cztery koła w ułamku sekundy reaguje na zmianę warunków jazdy, sprzyjając utrzymaniu dynamiki, na przykład podczas szybkiego wchodzenia w zakręty. Układ ten przenosi część momentu obrotowego na przeciwne koło, gdy zmniejszy się obciążenie koła wewnętrznego, utrzymując przyczepność.
– Nieważne, który wariant napędu wybierze miłośnik modelu OCTAVIA RS, wszystkie spełniają zróżnicowane oczekiwania, łącząc w sobie osiągi doceniane przez klientów od dziesięcioleci i wyjątkową praktyczność na co dzień. Każdy z trzech układów napędowych gwarantuje nieprzerwane dostarczanie mocy przy małym zużyciu paliwa, w imponującym stylu demonstrując możliwości najnowszych technologii – mówi František Drábek, dyrektor ds. modeli kompaktowych w ŠKODA AUTO.
Sportowy wygląd
Modele RS tradycyjnie maja bardziej sportowy charakter niż pozostałe wersje bestsellera OCTAVIA. Oprócz oryginalnych czarnych elementów wykończenia nadwozia z przodu i z tyłu posiadają także dyfuzor oraz wloty powietrza nad światłami przeciwmgielnymi LED. Obudowy lusterek bocznych i obramowania szyb również występują w błyszczącej czerni, podobnie jak relingi dachowe w wersji Combi. Z tyłu wersji Liftback na czarno lśnią także owiewki, dyfuzor i tylny spojler. Spojler dachowy w wersji Combi ma kolor nadwozia.
Modele RS wyposażone są w standardzie w czarne 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. Zaciski hamulcowe mają wyrazisty czerwony kolor charakterystyczny dla serii RS. Obręcze 19-calowe dostępne są w wyposażeniu dodatkowym. Topowe wersje sportowe charakteryzują się ekskluzywnym emblematem RS na pokrywie bagażnika. W standardowym wyposażeniu znalazły się również debiutujące w modelu OCTAVIA innowacyjne reflektory Full LED Matrix.
Chyba jest to najbardziej sportowe auto modelu octavia, ale nie równa się modelowi superb 280 km.