Nowe BMW M5
Wraz z nowym BMW M5 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,5 l/100 km ; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 241 g/km*) BMW M GmbH wchodzi na nowe tereny: po raz pierwszy ta wyczynowa limuzyna będzie wyposażona w napęd na cztery koła M xDrive.
Tym samym BMW M5 oferować będzie nowy wymiar dynamiki jazdy, zyskując przy tym na funkcjonalności w codziennej eksploatacji na każdej nawierzchni. Jednocześnie konsekwentnie kontynuuje tradycje luksusowej czterodrzwiowej limuzyny biznesowej o wyścigowym potencjale zapoczątkowane w roku 1984 wraz z pierwszym BMW M5.
Opracowany przez BMW M GmbH nowy napęd na cztery koła M xDrive to najbardziej emocjonujący napęd tego typu w segmencie wyczynowym. Wykorzystuje on centralną skrzynię rozdzielczą ze sprzęgłem wielotarczowym i odpowiednio do potrzeb w pełni adaptacyjnie rozdziela napęd na oś przednią i tylną. Optymalna trakcja na każdej nawierzchni i w każdych warunkach to także zasługa aktywnego dyferencjału M na osi tylnej, który działa również całkowicie adaptacyjnie, oferując moment blokujący w zakresie od 0 do 100 procent.
Kierowca ma możliwość indywidualnego określenia charakteru pracy układu M xDrive. Do dyspozycji jest pięć różnych konfiguracji bazujących na różnych kombinacjach trybów DSC (DSC on, MDM, DSC off) i trybów M xDrive (4WD, 4WD Sport, 2WD). Już w ustawieniu podstawowym z włączonym DSC (dynamiczna kontrola stabilności) i 4WD układ dopuszcza niewielki poślizg tylnych kół podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętu, zapewniając sportowo zwinną jazdę.
W trybie M Dynamic (MDM, 4WD Sport) układ M xDrive umożliwia łatwo kontrolowany drift. Dla ambitnych kierowców i do zastosowania głównie na torach wyścigowych przeznaczone są trzy tryby M xDrive z wyłączonym DSC. Tu kierowca ma do wyboru trzy konfiguracje, w tym sam napęd tylny 2WD. Ten tryb umożliwia drift pod dowolnym kątem i pozwala umiejętnym kierowcom cieszyć się pełną dynamiką jazdy.
Adekwatny napęd zapewnia również w nowym BMW M5 silnik V8 biturbo M TwinPower Turbo o pojemności 4,4 l. Inżynierowie M mocno zmodyfikowali tę jednostkę. Na przykład nowa turbosprężarka, bardzo wydajne pośrednie chłodzenie powietrza doładowującego i większe ciśnienie wtrysku paliwa zapewniają większą moc, a przede wszystkich większy moment obrotowy. Znamionowa moc 441 kW / 600 KM generowana jest w zakresie 5600-6700 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 750 Nm uzyskiwany jest już od 1800 obr/min i pozostaje na tym wysokim poziomie aż do 5600 obr/min. W pełni adaptacyjna, sterowana wykresowo pompa olejowa gwarantuje odpowiednie smarowanie również przy jeździe nowym BMW M5 na torze. Imponujące osiągi nowego BMW M5 mówią same za siebie: samochód przyspiesza w jedyne 3,4 s do 100 km/h, a w 11,1 s do 200 km/h. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h, a z opcjonalnym pakietem M Driver do 305 km/h.
Moc silnika przenoszona jest w nowym BMW M5 przez specjalnie skonfigurowaną 8-stopniową skrzynię Steptronic z układem Drivelogic. W trybie D gwarantuje ona komfort automatycznej zmiany biegów, ale biegi można przełączać też sekwencyjnie: albo za pomocą kompaktowej dźwigni biegów na konsoli środkowej, albo łopatkami przy kierownicy. Układ Drivelogic umożliwia kierowcy dostosowanie charakterystyki pracy skrzyni biegów do własnych preferencji. Na torze wyścigowym 8-stopniowa skrzynia M Steptronic oferuje ekstremalnie szybką zmianę przełożeń, przyczyniając się do nieprzeciętnie wysokiej dynamiki jazdy nowego BMW M5.
Udany model zarówno pod względem osiągów, jak i wykonania.