Ruszają ćwiczenia okrętów Marynarki Wojennej „Bezpieczny Transport”
Dzisiaj na Bałtyku rozpoczynają się ćwiczenia okrętów Marynarki Wojennej. Główne zadanie to zapewnienie bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych i osłona transportu morskiego. W ćwiczeniu weźmie także udział fregata francuska FNS „De Grasse”.
Ćwiczenie zaplanowano w terminie od 18 do 22 czerwca. Wezmą w nim udział okręty 3 Flotylli Okrętów sformowane w tzw. Okrętową Grupę Zadaniową, którą utworzą następujące jednostki: fregata rakietowa ORP „Gen. T. Kościuszko”, okręt ratowniczy ORP „Piast” i niszczyciel min ORP „Mewa”. Do ćwiczeń polskich okrętów w środę, 20 czerwca, dołączy francuska fregata typu Tourville FNS „De Grasse„, która w ostatnich tygodniach współpracowała ze śmigłowcami polskiej MW w ramach ćwiczeń NATO na Morzu Północnym.
Główne zadanie dla ćwiczących sił to przede wszystkim osłona transportu morskiego przed atakami z powietrza. Obronę przeciwlotniczą prowadzić będą dwie fregaty – polska ORP „Gen. T. Kościuszko” i francuska FNS „De Grasse”. Zadanie obrony przeciwminowej otrzyma natomiast załoga niszczyciela min ORP „Mewa”, a okręt ratowniczy ORP „Piast” będzie koordynował operacje ratownicze. W ćwiczeniu udział weźmie także śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych SH-2G, którego zadaniem będzie tym razem symulowanie ataków z powietrza.
Osłona transportu morskiego to dzisiaj kluczowe zadanie każdej floty wojennej. Dziennie na Bałtyku przebywa od 2 do 3 tysięcy jednostek. Prowadzona jest wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W polskich portach przeładowywanych jest średnio ok. 60 milionów ton ładunków rocznie. Tylko jeden kontenerowiec jest w stanie dostarczyć jednorazowo już ponad 15 tysięcy kontenerów, a na jednym wycieczkowcu może być ponad 3 tysiące pasażerów. To tylko wybrane przykłady rosnącego znaczenia transportu morskiego. Z powyższej sytuacji w dużej mierze wynikają scenariusze ćwiczeń Marynarki Wojennej, które skupiają się m.in. na operacjach związanych z osłoną i obroną morskich szlaków komunikacyjnych, utrzymaniem panowania na morzu i niedopuszczeniem do blokady morskiej kraju, która oznaczałaby odcięcie od źródeł zaopatrywania.
Dużo ćwiczeń obejmuje zatem działania okrętów i lotnictwa morskiego na rzecz osłony transportu morskiego i bezpieczeństwa żeglugi. Chodzi głównie o przeciwdziałanie atakom z wody i powietrza oraz atakom okrętów podwodnych. Prowadzone są działania przeciwminowe, antyterrorystyczne, antypirackie, a także operacje stabilizacyjne, wymuszania pokoju i humanitarne.
Ćwiczenia o takim charakterze są także kluczowe dla tworzenia atmosfery bezpieczeństwa na morzu koniecznej dla niezakłóconego rozwoju transportu i handlu morskiego.