Nowy Citroen DS 4 i DS 4 Crossback | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 1.09.2015

Nowy Citroen DS 4 i DS 4 Crossback

Jeden model, dwa rodzaje nadwozia i nowa stylistyka przodu: unikatowa stylistyka wykorzystująca charakterystyczne dla stylu marki DS elementy; jeszcze więcej zaawansowanych technologii i jeszcze bardziej wyrafinowane detale… Oto Nowy DS 4 i DS 4 Crossback.

citroen_ds

Model DS 4, mający na swoim koncie 115 tys. sprzedanych samochodów od swojego debiutu rynkowego, rozwija dziś skrzydła, prezentując nową edycję DS 4 – dynamicznego i rasowego hatchbacka przeznaczonego dla klientów szukających mocnych doznań i przyjemności z jazdy. Proponuje również nową, oryginalną wersję nadwozia – DS 4 Crossback – o wyglądzie eleganckiego terenowego auta ze zwiększonym prześwitem.

Ta podwójna oferta stanowi odpowiedź marki DS na oczekiwania klientów z segmentu kompaktowych modeli premium. Ostatnio segment ten wzbogacił się o nowe rodzaje nadwozia o wyrazistym charakterze. Crossovery stanowią obecnie 30% rynku kompaktowych samochodów premium.

– DS to przede wszystkim awangardowa koncepcja. W przypadku DS 4 oznacza ona ofertę obejmującą dwa rodzaje nadwozia: nowego hatchbacka premium i nową propozycję, jaką jest DS 4 Crossback, o wyglądzie rasowego eleganckiego auta terenowego. Ta oferta uzupełniających się modeli wyraźnie świadczy o ambicjach marki, która chce spełnić oczekiwania klientów – powiedział Yves Bonnefont, dyrektor generalny marki DS.

Eleganckie i płynne linie nacechowane dużą dynamiką, chromowane oznakowania na nadwoziu, mocne i wydajne silniki – Nowy DS 4 posiada wszelkie atrybuty samochodu klasy premium, z unikalną w tym segmencie ofertą dwukolorowego nadwozia wnoszącego nutę indywidualizmu. Ze swoim wyrafinowanym, ekskluzywnym wnętrzem, oferującym duże możliwości personalizacji, Nowy DS 4 jest godnym spadkobiercą tradycji modeli DS – awangardowych, o silnej osobowości i zawsze zaawansowanych technologicznie. Nowy DS 4 jest i pozostanie unikatową ofertą i mocną pozycją w segmencie kompaktowych samochodów premium.

Oba modele, prezentowane po raz pierwszy na Salonie Samochodowym we Frankfurcie 2015, pojawią się w Europie w sprzedaży już w listopadzie br.

Dwa rodzaje nadwozia
W momencie swojego rynkowego debiutu w 2011 roku DS 4 stanowił unikatową ofertę. Zdobył wówczas tytuł „Most Beautiful Car of the Year” i „Most Beautiful Interior” na Międzynarodowym Festiwalu Samochodowym. I takim pragnie pozostać dziś z ofertą dwóch zróżnicowanych i uzupełniających się wersji nadwozia: Nowego DS 4 – dynamicznego i wyrafinowanego hatchbacka klasy premium – i DS 4 Crossback, klasycznego i eleganckiego terenowego auta ze zwiększonym o 30 mm prześwitem, dużymi czarnymi kołami i typowymi dla tego rodzaju samochodów elementami nadwozia (nakładki na nadkola, spojler, relingi dachowe).

Nowy DS 4 to samochód o unikalnej budowie i płynnych, muskularnych liniach pełnych elegancji, wyposażony w chromowane elementy nadwozia (grill, przedni i tylny zderzak, boczne listwy, obramowania szyb itd.). Doskonale prezentuje się na drodze dzięki masywnym, szeroko rozstawionym kołom o diamentowanych, designerskich obręczach. Nowy DS 4 posiada wszelkie atrybuty samochodu klasy premium i obiecuje intensywne doznania i przyjemność z jazdy.

Cechą wyróżniającą wszystkie modele DS są szerokie możliwości personalizacji. Oferta personalizacji była dostępna już w modelu DS 3, a teraz pojawia się w DS 4. Nowy DS 4 proponuje własną wizję dwukolorowego nadwozia dzięki wyborowi czterech kolorów dachu i spojlerów (czarny Noir Perla Nera, oberżynowy Whisper, granatowy Bleu Virtuel, pomarańczowy Orange Tourmaline) z możliwością połączenia ich z odpowiednimi elementami nadwozia: obudowami lusterek bocznych i kołpaczkami kół. Oferowane kolory lakieru dachu i pozostałej części nadwozia dają łącznie 38 różnych kombinacji, już z uwzględnieniem 4 nowych kolorów: granatowego Bleu Encre, pomarańczowego Orange tourmaline, grafitowego Gris Artense i czerwonego Rouge Rubis. Ta unikalna w segmencie kompaktowych aut premium oferta daje klientowi możliwość stworzenia swojego własnego samochodu, dostosowanego do jego osobowości i stylu.

DS 4 Crossback
DS 4 Crossback zwraca uwagę swoją uniwersalną konstrukcją i stylistyką. Został zaprojektowany z myślą o klientach poszukujących przygody, zarówno na ulicach miasta, jak i poza nim. Na rasowy wygląd terenowego auta z klasą składają się wyraziste stylistycznie elementy: zwiększony o 30 mm prześwit, szerokie czarne koła, nakładki na nadkola, grill i czarne spojlery, relingi dachowe, panoramiczna przednia szyba zapewniająca doskonałą widoczność do góry (45°), czarne obudowy lusterek bocznych, specjalne nakładki na progi i dywaniki. Dzięki atrakcyjnej i wyrazistej kolorystyce (uwypuklonej przez lakier Orange Tourmaline), DS 4 Crossback stanowi ciekawą alternatywę dla klasycznych aut z tego segmentu.

Stylistyka
– Modele DS to przede wszystkim charakterystyczna sylwetka o unikatowych proporcjach i mocnej osobowości. W przypadku Nowego DS 4 zdecydowaliśmy się na szerokie i niskie nadwozie. DS 4 Crossback otrzymał sylwetkę rasowego terenowego auta z klasą. Projektując te dwa wyraźnie odmienne modele, byliśmy wierni naszej ambicji zaoferowania auta budzącego entuzjazm i zapewniającego zupełnie nowe doznania – powiedział Thierry METROZ, Dyrektor Stylu Marki DS.

Oryginalny przód z grillem DS Wings i charakterystycznym układem świateł DS LED VISION
Po DS 5 przyszła kolej na model DS 4, który również zyskuje nową stylistykę przodu zainspirowaną concept carem Numéro 9.

Współtworzą ją następujące elementy:

  • masywniejszy grill z dumnie zaznaczonym logo DS, czyli DS Wings, stanowiący ukłon w stronę pierwszych modeli DS. Sześciokątna forma zwraca uwagę niepowtarzalną, mocną i wyrazistą linią. Chromowane obramowanie podkreśla jego elegancję, a jego przedłużenie stanowią chromowane elementy wewnątrz kloszów reflektorów.
  • nowe reflektory. Podobnie jak DS 3 i DS 5, nowy DS 4 również został wyposażony w nowy, charakterystyczny dla marki układ świateł DS LED VISION. Reflektory łączą technologię diod LED i lamp ksenonowych (35 W, z modułem doświetlania zakrętów) z nowymi, sekwencyjnymi kierunkowskazami z diodami LED. Dopracowane z iście jubilerską precyzją reflektory stanowią ważny element stylistyki przodu, a jednocześnie zapewniają wysokiej jakości wiązkę światła (o 51% intensywniejszą w przypadku świateł mijania). Łącznie, razem ze światłami przeciwmgielnymi LED z funkcją doświetlania zakrętów, z przodu zainstalowano 84 moduły diod LED.

Aby już na pierwszy rzut oka można było odróżnić DS 4 Crossback od Nowego DS 4, otrzymał on odmienny przedni zderzak z czarną dolną listwą i czarnymi nakładkami podkreślającymi charakter tego rasowego terenowego auta. W Nowym DS 4 elementy te występują w kolorze nadwozia lub chromu.

Elegancja i wyrafinowanie w świetnym stylu
Muskularna bryła nowych modeli DS 4 z wyrazistymi graficznie elementami posiada wszystkie atrybuty stylistyczne gamy DS.

Patrząc z profilu, w obu wersjach nadwozia uwagę zwracają chromowane obramowania bocznych szyb i napięta linia dachu, przedłużona tylnym spojlerem. Kompaktowa i muskularna sylwetka auta zachwyca wyrafinowaniem i elegancją. Podkreślają ją dodatkowo listwy LED w przednich i tylnych światłach.

Technologie
„Nowy DS 4 i DS 4 Crossback łączą w sobie najlepsze elementy technologii DS. Wynikiem tego są dwa samochody – dwa nowe modele DS o bardzo silnej osobowości, z poziomem wyposażenia i wykończenia zarezerwowanym zasadniczo dla pojazdów z wyższych segmentów, z wydajnymi silnikami, wzorowymi pod względem parametrów i zużycia paliwa, oraz nową, bardzo nowoczesną ofertą usług mobilnych. Bryła modelu Crossback zaskakuje i urzeka, a Nowy DS4 jest atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych pojazdów z gamy premium” – Eric Apode, Dyrektor ds. Produktów i Rozwoju Marki DS.

Samochód z większą ofertą usług mobilnych
To nowość: DS 4 jest pierwszym modelem DS (i pierwszym samochodem grupy PSA), który jest wyposażony w protokół CarPlay® i kompatybilny z najnowszymi urządzeniami iPhone firmy Apple.

Dzięki nowemu kolorowemu tabletowi dotykowemu o przekątnej 7″ i najnowszym innowacjom Grupy PSA w dziedzinie HMI (interfejs człowiek–maszyna), prowadzenie Nowego DS 4 stanowi doświadczenie najnowocześniejszej technologii. Ekran najnowszej generacji umożliwia łatwy dostęp do wszystkich funkcjonalności pojazdu (rezygnacja z 12 przełączników na desce rozdzielczej), a przede wszystkim pozwala na korzystanie z usługi New Mirror Screen, tj. wyświetlania ekranu smartfona (Androida oraz iOS) na dotykowym tablecie. Dzięki temu kierowca może w bezpieczny sposób i w dowolnym momencie skorzystać z niektórych aplikacji. DS proponuje np. redagowanie wiadomości SMS za pomocą funkcji rozpoznania głosu.
Wszystkie modele DS są wyposażone w technologie łączności pokładowej, co dowodzi, że samochody te są produktami zaawansowanymi technologicznie.

Nowy DS 4 i DS 4 Crossback korzystać będą również z oferty DS Connect Box oferowanej dla całej linii DS. Oferta obejmuje następujące pakiety:

  • pakiet Assistance: pionierskie rozwiązanie umożliwiające automatyczne wysłanie powiadomienia i wezwanie pomocy drogowej z lokalizacją pojazdu oraz wezwanie właściwych służb ratowniczych w razie potrzeby,
  • pakiet Monitoring: wirtualna książka przeglądów (automatyczna kontrola przebiegu i informacje o zbliżających się przeglądach), porady dotyczące eko-jazdy na podstawie danych dostarczanych przez systemy pokładowe,
  • pakiet Mapping: lokalizacja pojazdu, informacje przesyłane mailem przy wjeździe i wyjeździe z danej strefy geograficznej,
  • pakiet Tracking: geolokalizacja samochodu w razie kradzieży.

Wyposażenie
Wraz z nowymi usługami mobilnymi Mirrorlink i Carplay® nowe technologie znajdą również zastosowanie w innych elementach wyposażenia DS 4 w nowych odsłonach W celu zwiększenia komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa w skład oferty będzie wchodzić system kontroli martwego pola w lusterkach i niezamierzonego przekroczenia linii, jak również kamera cofania i system ADML (system dostępu i uruchamiania silnika bez kluczyka). Jednocześnie każda podróż stanie się prawdziwą przyjemnością dzięki siedzeniom i pasażera wyposażonym w funkcje masażu (wyjątek w samochodach z tego segmentu), fotelom ze skóry semianilinowej stylizowanym na wzór bransolety luksuowego zegarka, czy też desce rozdzielczej obszytej skórą Nappa.

Należy również zwrócić uwagę na kierunkowe reflektory ksenonowe nowych modeli DS 4 (wzorem kultowego modelu Citroen DS), kierunkowskazy z sekwencyjnymi diodami LED (wyjątek w samochodach z tego segmentu) oraz światła przeciwmgielne w technologii LED z funkcją doświetlania zakrętów. Większość z tych funkcji jest dostępna już od podstawowego poziomu wyposażenia, zarówno w wersjach hatchback, jak i Crossback.

Silniki
Nowy DS 4 pojawi się w salonach sprzedaży w październiku i będzie wyposażony w sześć wersji silników turbo o emisji CO2 mieszczącej się w przedziale od 97 do 138 g/km. Będą wśród nich trzy silniki benzynowe (jeden PureTech i dwa THP) i trzy silniki BlueHDi. Model DS 4 Crossback oferowany będzie z czterema silnikami: dwoma benzynowymi i dwoma silnikami wysokoprężnymi. Dzięki tej ofercie moc ulega zwiększeniu i będzie się mieścić w przedziale od 120 do 210 KM. Wzrasta również moment obrotowy, który będzie się wahał od 230 do 400 Nm, a zużycie paliwa zdecydowanie maleje (od 3,7 do 5,9 l na 100 km). Rezultat: Nowy DS 4 i DS 4 Crossback zajmą optymalną pozycję wśród samochodów swojego segmentu.

Silnik PureTech 130 S&S z manualną skrzynią biegów
Rodzina silników PureTech (3-cylindrowe silniki benzynowe) – zwycięzca międzynarodowego konkursu na silnik roku w czerwcu tego roku – powiększyła się o wersję z turbodoładowaniem: model PureTech 130 S&S. Nowy silnik, który charakteryzuje się dużym momentem obrotowym dostępnym w szerokim przedziale obrotów, jest energiczny i dynamiczny.
Będzie on montowany w nowych modelach DS 4. Jego moc to 96 kW (130 KM) przy 5500 obr/min (oznacza to 9-procentowy przyrost mocy w stosunku do poprzedniego silnika VTi 120). Maksymalny moment obrotowy wynosi 230 Nm (44-procentowy przyrost w porównaniu z silnikiem VTi 120 i to już od 1750 obr/min., a nie jak dotychczas od 4250 obr/min).

Jednocześnie silnik PureTech 130 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach pozwala na redukcję o 21% zarówno spalania, jak i emisji CO2. Nowe modele DS 4 i DS 4 Crossback z silnikami PureTech 130 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach i z obręczami kół 16” spalają 4,9 l/100 km przy emisji CO2 112 g/km.

165 S&S EAT6
Nowe modele DS 4 z silnikami THP 165 S&S wyposażone w nową, automatyczną skrzynię biegów EAT6 najnowszej generacji (szybsza zmiana biegów, płynniejsza praca, zmniejszenie wewnętrznych tarć) mogą się pochwalić doskonałymi parametrami: zużycie paliwa 5,5 l/100km (o 29% mniejsze w porównaniu z silnikiem THP 160), emisja CO2 poniżej 130 g/km i moment obrotowy 240 Nm.

Dzięki podniesieniu maksymalnego ciśnienia do 200 barów i zastosowaniu technologii Stop&Start (z wzmocnionym rozrusznikiem) maksymalna moc tego silnika wynosi 121 kW (165 KM EWG) przy 6000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy to 240 Nm. Pojawia się on już przy 1400 obr/min i pozostaje stały aż do 4000 obr/min Dzięki temu wzrasta przyjemność z jazdy w niskich i średnich zakresach obrotów.

210 S&S BVM6
Nowy DS 4 będzie pierwszym modelem DS wyposażonym w silnik THP 210 S&S, którego maksymalna moc wynosi 155 kW (210 KM EWG) przy 6000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 285 Nm (dostępny już od 1750 obr/min do 4000 obr/min) pozwala na czerpanie ogromnej przyjemności z jazdy w niskich i średnich zakresach obrotów. Spalanie wynosi 5,9 l/100km, a emisja CO2: 138 g/km.

Silnik ten, montowany wyłącznie w nadwoziu typu hatchback, doskonale wpasowuje się w jego dynamiczną i wyrafinowaną sylwetkę.

Silniki wysokoprężne: cała gama modeli otrzymuje najnowszej generacji silniki wysokoprężne BlueHDi. Zapewniają one osiągi najwyższej klasy przy znacznie obniżonym spalaniu i emisji CO2. Jest to wynikiem prac przeprowadzonych na samym silniku (polepszenie wydajności, zastosowanie powłok typu Diamond Like Carbon, redukcja tarcia itd.) oraz nowatorskiej i wydajnej konstrukcji układu wydechowego.

Nowatorska i niepowtarzalna konstrukcja układu wydechowego z precyzją wykorzystuje nowe technologie: katalizator SCR (Selective Catalytic Reduction) umieszczony przed filtrem cząstek stałych jest jedynym systemem oczyszczania spalin zdolnym do ograniczenia aż o 90% emisji NOx przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2 nawet o 4%.

Silnik 120 S&S
Silnik ten oferowany będzie z manualną, 6-biegową skrzynią biegów lub ze skrzynią automatyczną EAT6 najnowszej generacji. Modele z manualną skrzynią biegów spalają 3,7 l/100 km i emitują 97 g/km CO2, natomiast parametry modeli z automatyczną skrzynią biegów wynoszą odpowiednio 3,8 l/100 km i 99 g/km. Moment obrotowy wynosi 300 Nm. Przy takich wynikach Nowy DS 4 i DS 4 Crossback mogą być dla swoich konkurentów wzorem pod względem spalania.

Silnik 150 S&S
W porównaniu z silnikiem 135 silnik 150 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach ma o 50 Nm większy moment obrotowy, o 25 KM – moc oraz o 20% niższe spalanie i emisję CO2.

Uzyskane wyniki mówią same za siebie – spalanie na poziomie 3,8 l/100 km, 98 g/km emisji CO2 i moment obrotowy 370 Nm. Pod względem tych trzech parametrów nowy DS 4 150 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach jest zdecydowanym liderem pod względem mocy, momentu obrotowego i emisji CO2 (od 20 do 70 Nm więcej w porównaniu do głównych modeli konkurencji). Ten silnik będzie montowany wyłącznie w nadwoziach typu hatchback.

Silnik 180 S&S EAT6
Kolejny silnik Diesla to 180 S&S EAT6. Połączony z nową automatyczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach (EAT6) zapewnia najwyższy poziom osiągów i wydajności energetycznej: spalanie 4,3 l/100 km, 135 g/km emisji CO2, moment obrotowy 400 Nm. W porównaniu do głównych modeli konkurencji moment ten jest większy o 50 Nm. Jest to najlepszy wynik w tej kategorii, gwarantujący przyjemność z jazdy tak w Nowym DS 4, jak i w DS 4 Crossback.

Zarówno jeśli chodzi o nadwozie, jak i o wnętrze kabiny, kluczowymi wyznacznikami samochodów z gamy DS są wyrafinowanie i dbałość o detale. Podobnie jest w przypadku Nowego DS 4 i DS 4 Crossback.

Troska o dopracowanie detali jest widoczna w wyborze szlachetnych, starannie dopasowanych materiałów, jak na przykład oparcia foteli wykończone skórą plecioną na wzór paska eleganckiego zegarka

DS 4 oferuje aż trzy rodzaje skóry, m.in. wyjątkowo miękką skórę Nappa i skórę semianilinową – są to jedne z najpiękniejszych skór na świecie, rzadko stosowane w motoryzacji. W DS 4 dbałość o szczegóły sięga zenitu – pojawia się oferta wnętrza w całości wykończonego skórą. Zarówno deska rozdzielcza, jak i płaty przednich oraz tylnych drzwi są w całości pokryte ręcznie szytą skórą Nappa. Sama tylko deska rozdzielcza ze względu na swój kształt wymaga ośmiu godzin pracy rymarza.

Kolejnym przejawem luksusu „à la française” typowego dla DS jest oferta dwukolorowego nadwozia w Nowym DS 4. To oferta unikatowa w segmencie hatchbacków premium. Czynność lakierowania wymaga udziału zespołu doświadczonych lakierników, którzy ręcznie nakładają lakier, personalizując nadwozie Nowego DS 4.

Ze względu na zmianę wysokości nadwozia w obu wersjach starannie dopracowano ustawienia układów jezdnego i kierowniczego w celu uzyskania doskonałego zachowania na drodze i odpowiedniego kompromisu między komfortem i dynamiką, stanowiącego powszechnie uznaną mocną stronę DS 4.

Dzięki obniżeniu środka ciężkości Nowy DS 4 zyska na zwrotności i stabilności nadwozia. Auto zapewnia dużą przyjemność z jazdy, a jednocześnie daje poczucie bezpieczeństwa. DS 4 Crossback, posiadający o 30 mm większy prześwit, charakteryzuje się wyżej umieszczonym miejscem kierowcy, co zapewnia lepszą widoczność i ułatwia jazdę w zróżnicowanym terenie.

W obu wersjach nadwozia dostępna jest technologia Intelligent Traction Control. Jest to system wspomagający prowadzenie i zapewniający optymalną regulację układu zapobiegającego poślizgowi kół przednich na nawierzchni o słabej przyczepności. Ułatwia to ruszanie z miejsca, zwłaszcza na zaśnieżonych drogach, i poprawia właściwości trakcyjne samochodu przy wychodzeniu z zakrętów.

Inteligent Traction Control sprawdza się świetnie zwłaszcza w DS 4 Crossback – idealnie odpowiada terenowemu zacięciu tej wersji i poprawia jego możliwości na nawierzchniach o słabej przyczepności.

Autor

- dziennikarz Gazety Bałtyckiej.

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika