Odkryto pierwszą planetę wielkości Ziemi "w strefie mieszkalnej" | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 19.04.2014

Odkryto pierwszą planetę wielkości Ziemi „w strefie mieszkalnej”

Amerykańscy astronomowie odkryli pierwszą planetę wielkości Ziemi w potencjalnej strefie mieszkalnej w innym układzie słonecznym. Oznacza to, że woda w tym odległym świecie może być w postaci ciekłej – informuje prowadząca badania Elisa Quintana z amerykańskiego Instytutu SETI w najnowszym wydaniu czasopisma Science.

Vesmír - Slunce - nová  planeta  2003-UB313

Ciekła woda jest uważana za niezbędny warunek dla powstania życia. Jednakże naukowcy nie mają bezpośrednich dowodów na jej obecność na odkrytej planecie.

Planeta, oznaczona jako Kepler – 186f – jest częścią układu słonecznego ooddaloną od Ziemi o 490 lat świetlnych i jest najbardziej odległa od pięciu planet, wchodzących w skład systemu. Naukowcy odkryli ją za pomocą satelity Kepler z US National Aeronautics and Space Administration (NASA).

Według uzyskanych danych planeta ma tylko o dziesięć procent większą średnicę niż Ziemia. -Jest to oczywiście pierwsza planeta wielkości Ziemi, która została znaleziona w strefie mieszkalnej innej gwiazdy – powiedziała Quintana.

Jako planetę potencjalnie zamieszkałą traktują astronomowie taką, której odległość od gwiazdy, nie powoduje ani zbyt wysokiej, ani zbyt niskiej temperatury, żeby zapewnić powstanie wody w ciekłej postaci.

Według Instytutu SETI dotychczas odkryto około 1800 planet w strefach mieszkalnych. Są one jednak na ogół o wiele większe Ziemia i nie można jednoznacznie stwierdzić, czy są planetami z powierzchnią stałą, czy gazową.

Kepler jest pierwszym statkiem kosmicznym, wysłanym przez NASA, który ma znaleźć planety wielkości Ziemi, krążące wokół gwiazdy podobnej do Słońca. Teleskop znajduje te planety od 2009 roku.
Źródło: Ceske Noviny