Leroy Merlin ukarany. Wprowadzali klientów w błąd. Teraz zapłacą 2,5 mln zł kary | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 1.06.2012

Wprowadzali klientów w błąd. Teraz zapłacą 2,5 mln zł kary

Leroy Polska zobowiązywał swoich klientów składających reklamację do podpisania oświadczenia, z którego wynikało, że nie będą mogli zgłaszać żadnych roszczeń związanych ze sposobem rozpatrzenia reklamacji. To praktyka niezgodna z przepisami. Na firmę nałożono karę w wysokości ponad 2,5 mln zł

Sieć hipermarketów Leroy została okarana za niezgodne z przepisami praktyki. (Fot. EstherG)

Sposób rozpatrywania reklamacji przez Leroy Polska wprowadzał konsumentów w błąd – tak ocenił to prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a podzielił Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zastrzeżenia Urzędu wzbudził sposób rozpatrywania reklamacji przez Leroy , stosowany do lipca 200 r.

Spółka, m.in. zobowiązywała swoich klientów składających reklamację do podpisania oświadczenia, z którego wbrew obowiązującym przepisom wynikało, że nie będą mogli zgłaszać żadnych roszczeń związanych ze sposobem rozpatrzenia reklamacji.

Ponadto w przypadku uznania reklamacji otrzymywał talony, które mógł wymienić na gotówkę lub wykorzystać przy zakupach. Zastrzeżenia UOKiK wzbudził krótki termin ważności kuponu – zazwyczaj miesiąc. Klienci mogli tym samym odnieść wrażenie, że po upływie tego czasu tracą możliwość odzyskania pieniędzy, podczas gdy przepisy mówią, że konsumenta (np. żądanie zwrotu zapłaconej kwoty) przedawniają się po roku od stwierdzenia niezgodności z umową.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Leroy Polska została nałożona kara w wysokości ponad 2,5 mln zł (2 584 445 zł). Spółka odwołała się od decyzji do sądu.

24 maja 2012 r. Sąd Ochrony konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Leroy Polska potwierdzając decyzję Prezes UOKiK. W ustnym uzasadnieniu sąd przyznał że praktyka stosowana przez spółkę wprowadzała konsumentów w błąd, a nałożona kara finansowa została ustalona w najniższym możliwym wymiarze.

Zgodnie z prawem przedsiębiorca, wobec którego została wydana decyzja przez Prezesa UOKiK, może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wyroku SOKiK przysługuje natomiast możliwość złożenia apelacji w Sądzie Apelacyjnym.

Przypomnijmy, że Leroy to francuska sieć hipermarketów branży budowlanej.

Autor

- Gazeta Bałtycka

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika