Alfa Romeo 4C - światowa premiera | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 20.02.2013

Alfa Romeo 4C – światowa premiera

Debiutująca w Genewie nowa, kompaktowa, supersportowa Alfa Romeo jest dwuosobowa, posiada napęd na tylne koła i centralnie umieszczony silnik.

Alfa_Romeo_4C-1

Stworzona w oparciu o doświadczenia nabyte przy tworzeniu modelu Alfa Romeo 8C Competizione, produkowanego w zakładzie Maserati w Modenie, nowa Alfa Romeo 4C zostanie wprowadzona na rynek w 2013 roku i zaakcentuje powrót włoskiej marki do Stanów Zjednoczonych.

Niecałe 4 metry długości, 200 cm szerokości, 118 cm wysokości i rozstaw osi mniejszy niż 2,4 metra.

Nowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1750 z turbodoładowaniem, wykonany z aluminium. Automatyczna skrzynia biegów Alfa TCT z podwójnym sprzęgłem.

System Alfa Romeo D.N.A. wzbogacony o nowy tryb „Race”. pojazdu wykonana w całości z włókna węglowego spełnia nie tylko funkcję szkieletową, ale i nośną. Stosunek masy do mocy: poniżej 4 kg/ KM.

Alfa_Romeo_4C-2

Debiutująca na 83. Międzynarodowym Salonie w Genewie, finalna wersja dwuosobowej Alfy Romeo 4C coupé z napędem na tylne koła i centralnie umieszczonym silnikiem, stanowi esencję sportowego ducha ukrytego w samym sercu „D.N.A. Alfa Romeo”: to osiągi, włoski styl i doskonałość techniczna ukierunkowana na zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy, z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa.

Zaprojektowany przez inżynierów Alfy Romeo i wyprodukowany w zakładzie Maserati w Modenie, nowy, kompaktowy supersamochód zostanie wprowadzony na rynek w 2013 roku i zaakcentuje powrót włoskiej marki do Stanów Zjednoczonych, dając początek planowi globalnego rozwoju Alfy Romeo.

Alfa Romeo 4C wywodzi się bezpośrednio z koncepcyjnej wersji modelu, która podczas Salonu samochodowego w Genewie w 2011 roku wzbudziła tak wielki podziw, zdobywając trzy prestiżowe nagrody: „AutoBild Design Award” (Niemcy, rok 2011), „Design Award for Concept Cars & Prototypes” (Włochy, rok 2012) i „Most Exciting Car of 2013 – What Car?” (Wielka Brytania, rok 2012).

Nazwa 4C
· Nazwa “4C” czerpie inspiracje ze swojej chlubnej przeszłości, przenosząc w czas przyszły osiągnięcia technologiczne oraz związane z nimi emocje. Odwołuje się do wielkiej sportowej tradycji Alfy Romeo – w latach trzydziestych i czterdziestych, nazwy 8C i 6C wyróżniały wtedy samochody cywilne oraz wyścigowe, wyposażone w mocne silniki ośmiocylindrowe oraz innowacyjne sześciocylindrowe , uzyskując docelowy stosunek masy do mocy taki, jak w prawdziwym samochodzie wyścigowym, czyli poniżej 4 kg/ KM, ale stawiając nie tyle na dostarczaną moc, co na ograniczenie masy, tak, aby zapewnić lepszą elastyczność i osiągi.

Alfa Romeo 4C wykorzystuje technologie i materiały stosowane w sportowych samochodach (wśród których jest już Alfa Romeo 8C Competizione) takie, jak: włókno węglowe, aluminium, napęd na tylne koła oraz technologie własne z ostatnich modeli seryjnych Alfy Romeo unowocześnione w taki sposób, aby wydobyć jeszcze bardziej sportowy charakter nowego samochodu. Dowodzą tego nowy silnik benzynowy o pojemności 1750 z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim, wykonany z aluminium, zaawansowana technologicznie skrzynia biegów „Alfa TCT” z podwójnym suchym sprzęgłem oraz systemem Alfa Romeo D.N.A. wzbogaconym o nowy tryb „Race”.

Nadwozie
Zaprojektowana przez Centrum Stylu Alfa Romeo, 4C odwołuje się bezpośrednio do kultowych modeli, które pozostawiły znaczący ślad w historii marki. Jednym z nich, ze względu na analogiczne wymiary i układ jest z pewnością model 33 Stradale. Samochód, który łączył wyjątkowe wymagania mechaniczne i funkcjonalne ze stylem, eksponując za pomocą silnika i nadwozia niepowtarzalne cechy Alfy Romeo . Również 4C pokonuje tą samą drogę i kontynuuje trend zapoczątkowany przez 8C Competizione, udoskonalając jeszcze niektóre specyficzne koncepcje marki, takie jak kompaktowość, dynamiczność czy elastyczność.

Wnętrze pojazdu
Istota designu i użytych materiałów widoczna jest również wewnątrz pojazdu, gdzie wszystko pomyślane jest i ukierunkowane na czerpanie maksymalnej przyjemności z jazdy. Wewnątrz na pierwszy plan wysuwa się włókno węglowe zastosowane do realizacji przestrzeni wokół i pasażera, które nadaje zaawansowanemu technologicznie wnętrzu, unikalnego i lekkiego charakteru.

Wymiary i kształt
Kompaktowe wymiary wpływają na wyjątkowość tego dwuosobowego samochodu coupe na tle jego konkurentów: długość poniżej 4 metrów, szerokość 200 cm, wysokość 118 cm i rozstaw osi mniejszy niż 2,4 metra. Są to wymiary, które z jednej strony podkreślają zalety kompaktowego samochodu, a z drugiej jego elastyczność. Poza tym, dzięki doskonałej pracy projektantów, samochód osiąga maksymalny poziom efektywności aerodynamicznej, odnotowując ujemny Cz (współczynnik siły nośnej), który tak, jak w samochodach wyścigowych, przyczynia się do zwiększenia stabilności i przyczepności przy wyższych prędkościach.

Nowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1750 z turbodoładowaniem
Ewolucja jednostki napędowej, montowanej już w wersji Quadrifoglio Verde modelu Giulietta, nowy czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1750 z turbodoładowaniem – wykorzystuje innowacyjny blok silnika wykonany z aluminium oraz udoskonalone układy ssące i wydechowe, podkreślające jeszcze bardziej sportowy charakter samochodu. Dodatkowo, zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, jak bezpośredni wtrysk paliwa, podwójny, ciągły rozdzielacz faz rozrządu, turbosprężarkę oraz system kontroli „Scavenging”, który redukuje efekt tzw. „turbo dziury”.

Automatyczna skrzynia biegów Alfa TCT
Benzynowy silnik turbo o pojemności 1750 współpracuje z innowacyjną, automatyczną skrzynią biegów „Alfa TCT” z podwójnym suchym sprzęgłem – prawdziwym punktem odniesienia w tej kategorii ze względu na ograniczoną masę i wyjątkową szybkość włączania przełożeń. Skrzynia może być również sterowana w trybie sekwencyjnym przez kierowcę za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą.

Nowy selektor kontroli dynamicznej pojazdu Alfa D.N.A. z trybem „Race”
Debiutujący w Alfie Romeo 4C nowy selektor kontroli dynamicznej Alfa D.N.A., który do trzech dostępnych do tej pory ustawień – „Dynamic”, „Natural” i „All Weather” – dodaje czwarty tryb: „Race”, wprowadzony został, by jeszcze bardziej wzmocnić doznania jazdy po torze wyścigowym.

Doskonałość made in Italy
Ostateczna wersja 4C korzysta z największych osiągnięć techniczno- przemysłowych marek Alfa Romeo i Maserati. Współpraca pomiędzy tymi dwoma firmami prowadzona jest pod kątem zintegrowania działu projektowego Alfy Romeo i działów produkcyjnych Maserati. Zatem również to jest wyróżniającą cechą Alfy Romeo, marki z ponad 100-letnią historią, która nadal pozostaje jednym z najsławniejszych i najbardziej cenionych ambasadorów made in Italy na świecie.

Autor

- dziennikarz Gazety Bałtyckiej.

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika