ŠKODA: Mięło 40 lat od zakończenia produkcji modelu 100 | Gazeta Bałtycka
Opublikowano: 13.06.2017

ŠKODA: Mięło 40 lat od zakończenia produkcji modelu 100

Produkcję samochodów 100/10 rozpoczęto 25 sierpnia 1969, tuż po przerwie wakacyjnej i gorączkowym usuwaniu skutków potężnego pożaru, który wybuchł w kompleksie fabryki macierzystej zaledwie kilkanaście dni wcześniej, bo 12 sierpnia.

Ogień strawił głównie budynki narzędziowni i inne drobniejsze, pochodzące jeszcze sprzed rozbudowy fabryki, przeprowadzonej z rozmachem na początku lat 60. XX wieku. Szkody dotknęły niebagatelne 25 tysięcy metrów kwadratowych zakładowej powierzchni. Jednak nowe hale produkcyjne, powstałe dla modelu MB na szczęście ocalały, stając się teraz miejscem powstawania modeli ŠKODY kolejnej generacji.

100/10 stanowiła dalszą ewolucję koncepcji modelu MB. Zmianom poddano głównie nadwozie, uzbrajając je w nowe panele mocowane do wzmocnionego szkieletu poprzednika. Dość wyraźnym retuszom poddano wnętrze pojazdu. Nowością były hamulce tarczowe osi przedniej i dwuobwodowy układ hamulcowy, przekonstruowana kolumna kierownicza i wydatnie mniejsza liczba punktów smarowania podwozia. Zasadniczymi kierunkami zmian były poprawa ergonomii i bezpieczeństwa konstrukcji. Napędzany litrowym silnikiem model 100 oferowany był w dwóch poziomach wyposażenia: standard (100) oraz de Luxe (100L) mogącym poszczycić się takimi ponadstandardowymi elementami wyposażenia, jak chociażby skajowa tapicerka, anatomiczne fotele przednie, dodatkowe listwy zdobiące nadwozie, podłogowe dywaniki, lampy biegu wstecznego czy programator pracy wycieraczek.

Dane techniczne samochodu 100 (Typ 722), 1977

  • silnik: rzędowy, czterocylindrowy, rozrząd OHV, wał korbowy podparty w trzech punktach; chłodzony cieczą, chłodnica w komorze silnika; umieszczony wzdłużnie z tyłu i pochylony w prawo, napęd kół tylnych.
  • moc maksymalna: 42 KM przy 4650 obr/min (według normy DIN) oraz 48 KM przy 4650 obr/min (wg metodyki SAE)
  • maksymalny moment obrotowy: 73,5 Nm przy 3000 obr/min
  • układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa
  • koła: obręcze stalowe 4,5Jx14 z kołpakami piast, ogumienie diagonalne 155-4 lub radialne 155SR14
  • nadwozie: samonośne, zamknięte stalowe, czterodrzwiowe typu sedan, ilość miejsc 5, wymiary zewnętrzne nadwozia: długość 4155 mm, szerokość 1620 mm, wysokość 1380 mm
  • pojemność bagażnika: 370 l
  • pojemność zbiornika paliwa: 32 l
  • czas przyspieszenia 0-100 km/h: 24 s
  • prędkość maksymalna: 125 km/h
  • średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km
  • ilość zbudowanych egzemplarzy: 89 787 sztuk wersji 100 w latach 1969-77 z ponad 1,136 miliona wszystkich odmian typoszeregu 100/110

Więcej o Skodzie 100 na łamach portalu Moto Replika

Autor

- dziennikarz Gazety Bałtyckiej.

Wyświetlono 5 komentarzy
Napisano
  1. Remek pisze:

    Wróciły sentymentalne wspomnienia. Mój pierwszy samochód… Sam przemalowałem z siwego na właśnie taki, ciemny marchewkowy. To był wypas w porównaniu z maluchem. Najpiękniejsze młodzieńcze lata spędziłem w tym autku. Oj, wiele się się działo…:)

  2. Sławek pisze:

    Kiedyś robiły wrażenie te samochody. Lepsze były od tych produkowanych w Polsce.

  3. Tommy pisze:

    Łezka się w oku kręci. Piękny samochód. Jeszcze mnie na świecie nie było jak rozpoczęto jego produkcję. Tato kupił ten model 100/110 i podobno nawet nim jeździłem ale nie pamiętam tego, za mały jeszcze byłem. Czasy kiedy nikomu nie śniły się foteliki dla dzieci, a kanapy były tak zwanymi łamaczami karków bez zagłówków. Ehh..

  4. Blog pisze:

    Sam jeździłem takim i na tamte czasy był to bardzo dobry samochód.

  5. Krzysiek pisze:

    Jak byłem młody to te samochody były moim marzeniem.

Dodaj komentarz

XHTML: Można użyć znaczników html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Moto Replika